Staatssecretaris: investeringsplicht streamingdiensten al bij jaaromzet van 10 miljoen

Staatssecretaris Gunay Uslu (D66) heeft het criterium voor de investeringsplicht van streamingdiensten om 4,5 procent aan Nederlands cultureel audiovisueel product te moeten investeren verlaagd naar 10 miljoen euro. Eerder lag dit in een eerder wetsvoorstel op 30 miljoen euro jaaromzet.

Europese Commissie tikt Nederland op de vingers

De Europese Commissie heeft de Nederlandse regering op de vingers getikt. Het voorstel van de staatssecretaris was volgens de Europese Commissie te hoog en kon niet gerechtvaardigd worden omdat hiermee aanzienlijk minder partijen te maken zouden krijgen met de investeringsplicht en die niet te rechtvaardigen viel als uitzonderingsbepaling voor kleine of recent te lanceren spelers. Met andere woorden: slechts een beperkt aantal spelers zou eraan moeten voldoen.

De Europese Commissie legde daarop de suggestie van 2 miljoen euro als omzetdrempel, maar staatssecretaris Gunay Uslu, die redeneert dat daarmee in wordt gespeeld op zowel partijen in Nederland als daarbuiten die zich op Nederland richten, waarvoor de regeling zal gelden.

Staatssecretaris steunt ruimhartige ontheffingen

Ondanks dat het Commissariaat voor de Media een (ruimhartige) ontheffingsmogelijkheid blijft houden, en ondanks dat het Commissariaat voor de Media voor in Nederland geregistreerde streamingdiensten (Discovery+, Disney+, SkyShowtime en dergelijke) dusdanig ruimhartig is met de afgifte van ontheffingen voor de bestaande quotaregelingen en er verder geen handhaving op plaats vindt, blijft deze mogelijkheid in wet- en regelgeving van toepassing.

Desondanks schrijft de staatssecretaris van OCW dat de plicht om 30 procent van de catalogus uit Europese producties te laten bevatten, voldoende gewaarborgd is. De (ruimhartige) ontheffingsmogelijkheid voor het Commissariaat voor de Media komt er ook voor de in te voeren investeringsplicht voor Nederlands cultureel audiovisueel product.

Zie ook:

- Gunay Uslu (D66) met afgezwakt voorstel investeringsplicht streamingdiensten
- Nederlands product bij streamingdiensten: verdeelde meningen

www.rijksoverheid.nl

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Mediahuis Nederland en ANWB lanceren campagne met radiospel voor Wegenwacht

14-11-2025 | 14:12:00
Mediahuis Nederland en de Wegenwacht van de ANWB zijn een samenwerking gestart ten behoeve van de campagne Je hebt pas echt pech als je geen Wegenwacht hebt

Bob Koigi: De opmars van de B2B-influencer

14-11-2025 | 12:32:20
In een gefragmenteerde digitale wereld nemen de pogingen om de aandacht van invloedrijke trendsetters te trekken snel toe.

[Vacatures] Serviceplan Amsterdam zoekt een Customer Journey Director bij Plan.Net

14-11-2025 | 08:36:00
Serviceplan Amsterdam is per direct op zoek naar een Customer Journey Director bij Plan.Net - Amsterdam

TBWA\NEBOKO maakt Sinterklaas-commercial voor Albert Heijn

13-11-2025 | 14:00:00
Albert Heijn bereidt zich voor op het jaarlijkse Sinterklaasfeest en richt zich dit jaar sterk op de traditie van het schoentje zetten.

Inter lanceert INTERISTA met DEPT

13-11-2025 | 11:00:23
Het Nederlandse verfmerk Histor is gestart met Geef kleur aan jouw verhaal, een social-first campagne waarin persoonlijkheid en verhalen worden vertaald naar een eigen verfkleur.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.