Staatssecretaris: investeringsplicht streamingdiensten al bij jaaromzet van 10 miljoen

Staatssecretaris Gunay Uslu (D66) heeft het criterium voor de investeringsplicht van streamingdiensten om 4,5 procent aan Nederlands cultureel audiovisueel product te moeten investeren verlaagd naar 10 miljoen euro. Eerder lag dit in een eerder wetsvoorstel op 30 miljoen euro jaaromzet.

Europese Commissie tikt Nederland op de vingers

De Europese Commissie heeft de Nederlandse regering op de vingers getikt. Het voorstel van de staatssecretaris was volgens de Europese Commissie te hoog en kon niet gerechtvaardigd worden omdat hiermee aanzienlijk minder partijen te maken zouden krijgen met de investeringsplicht en die niet te rechtvaardigen viel als uitzonderingsbepaling voor kleine of recent te lanceren spelers. Met andere woorden: slechts een beperkt aantal spelers zou eraan moeten voldoen.

De Europese Commissie legde daarop de suggestie van 2 miljoen euro als omzetdrempel, maar staatssecretaris Gunay Uslu, die redeneert dat daarmee in wordt gespeeld op zowel partijen in Nederland als daarbuiten die zich op Nederland richten, waarvoor de regeling zal gelden.

Staatssecretaris steunt ruimhartige ontheffingen

Ondanks dat het Commissariaat voor de Media een (ruimhartige) ontheffingsmogelijkheid blijft houden, en ondanks dat het Commissariaat voor de Media voor in Nederland geregistreerde streamingdiensten (Discovery+, Disney+, SkyShowtime en dergelijke) dusdanig ruimhartig is met de afgifte van ontheffingen voor de bestaande quotaregelingen en er verder geen handhaving op plaats vindt, blijft deze mogelijkheid in wet- en regelgeving van toepassing.

Desondanks schrijft de staatssecretaris van OCW dat de plicht om 30 procent van de catalogus uit Europese producties te laten bevatten, voldoende gewaarborgd is. De (ruimhartige) ontheffingsmogelijkheid voor het Commissariaat voor de Media komt er ook voor de in te voeren investeringsplicht voor Nederlands cultureel audiovisueel product.

Zie ook:

- Gunay Uslu (D66) met afgezwakt voorstel investeringsplicht streamingdiensten
- Nederlands product bij streamingdiensten: verdeelde meningen

www.rijksoverheid.nl

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

[Vacatures] De Nieuwe Zaak (DNZ) zoekt een SEA Specialist

21-11-2025 | 12:02:00
De Nieuwe Zaak (DNZ) is per direct op zoek naar SEA Specialist - Hybride, Zwolle

Being There wint pitch en lanceert Europese Melitta-campagne

21-11-2025 | 11:33:23
Always up for good coffee gaat deze maand live in NL, Zweden, Duitsland en Frankrijk en wordt via online kanalen, social en op de winkelvloer uitgerold.

Roorda en CoMensha roepen op om mensenhandel uit te sluiten

21-11-2025 | 11:16:00
Het initiatief vraagt aandacht voor signalen van uitbuiting, omdat slachtoffers vaak onzichtbaar blijven. Veel Nederlanders herkennen deze signalen niet

Glenn da Silva & Bente van Deventer: UNLIKE bouwt merken via social

21-11-2025 | 10:51:25
Glenn da Silva en Bente van Deventer van UNLIKE spreken met Bas Vlugt over de manier waarop social het vertrekpunt vormt voor merkontwikkeling

KPN opent de lijn om te appen met Sint

21-11-2025 | 08:55:21
Via een online ouderportaal kunnen ouders gegevens over hun kinderen invoeren, zoals naam, leeftijd en interesses.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.