
De ongekende macht van Big Tech
[Screenforce] Professor Martin Andree waarschuwt voor de dominantie van enkele grote techbedrijven
Tijdens een webinar, georganiseerd door The Global TV Group, zetten media-onderzoeker Martin Andree en crisisconsultant Christina Forsgård uiteen hoe de global tech giants niet alleen de democratie en de business van de mainstream media ondermijnen, maar ook de business van merken. Zij roepen beleidsmakers en adverteerders op tot het nemen van verantwoordelijkheid in het beschermen van de democratie.
Professor Martin Andree waarschuwt voor de dominantie van enkele grote techbedrijven, die meer dan 50 procent van het online verkeer beheersen en daarmee zowel traditionele als digitale merken afhankelijk maken van hun platforms. Dit leidt tot monopolievorming, ondermijning van de vrije markt en politieke beïnvloeding. Hij pleit voor regelgeving om doorlinken af te dwingen, open standaarden te creëren en marktaandeel te limiteren.
Christina Forsgård benadrukt daarnaast de schadelijke effecten van big tech-platforms, zoals polarisatie en verslaving door algoritmes, en roept adverteerders op om hun morele verantwoordelijkheid te nemen en voor betrouwbare media te kiezen.
Meer weten? Het volledige artikel vind je hier: www.screenforce.nl
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Merken bouwen? Zet in op televisie
VAB-onderzoek: tv-reclame verhoogt digitale betrokkenheid
Inschrijving jubileumeditie TV Masters geopend
Screenforce onderzoekt de rol van aandacht in reclame
AI helpt winnaars Kantar Awards consument beter te raken
Gepubliceerd door: Laura Heerlien