RTL Nederland in H1, 2025: omzetstijging en resultaatdaling

Tv-reclamemarkt daalt fors; Groei Videoland stagneert

In het eerste half jaar van 2025 heeft RTL Nederland een omzet van 307 miljoen euro behaald, een stijging van 2 procent, vooral dankzij de resultaten van streamingdienst Videoland. 

De aangepaste ebita daalde met 5 procent naar 78 miljoen. Videoland maakt sinds de eerste helft van 2024 winst. De kosten stegen bij RTL Nederland in het eerste half jaar met 6.75 procent naar 237 miljoen euro, hierdoor daalde de winst. In januari 2025 kregen de medewerkers van RTL Nederland een loonsverhoging van 3,3 procent. Netto daalde de winst voor RTL Nederland in het eerste half jaar van 63 naar 53 miljoen euro.

Tv-reclamemarkt daalt fors

De Nederlandse tv-reclamemarkt daalt volgens RTL Group fors in de eerste helft van 2025: 8,1 procent daling. Brancheorganisatie Screenforce komt begin september 2025 met de officiele branchecijfers. RTL Nederland haalde een hoger marktaandeel met zijn lineaire tv-stations: 35 procent marktaandeel in de doelgroep 25 tot 54 jaar (was 32,5 procent in H1, 2024)

Videoland: stagnatie in groei?

Videoland had op 30 juni 2025 1,628 miljoen abonnees. Dat zijn 12.000 abonnees meer dan 31 december 2024, waarmee de groei van Videoland beperkt is gebleven. In de tweede helft van 2024 werden nog 167.000 abonnees werden geworven (in de eerste helft van 2024 werden ter vergelijking 49.000 abonnees geworven).

Laatste openbare cijfers RTL Nederland

Dit waren de laatste openbare cijfers over RTL Nederland. RTL Group die tot 1 juli 2025 eigenaar was van RTL Nederland, rapporteerde deze de afgelopen tientallen jaren als beursgenoteerd bedrijf. DPG Media, die op 1 juli 2025 RTL Nederland kocht en in handen is van de familie van Thillo, maakt dit soort cijfers niet openbaar over zijn deelnemingen. DPG Media rapporteert alleen totaalcijfers over het hele bedrijf per land.

RTL Group benadrukt dat het overeenkomsten met DPG Media heeft gesloten waarbij RTL AdAlliance (internationale reclameverkoop), Bedrock (streamingtechnologie) alsmede adtechdiensten van Smartclip, broadcast operations (BCE) voor RTL Nederland diensten blijft leveren voor minstens drie jaar. RTL Deutschland, RTL Hungary en Groupe M6 (Frankrijk) houden de komende jaren het eerste recht op de afname van nieuw ontwikkelde programmaformats en er is tot 2034 een contract agesloten met RTL Group voor het gebruik van het merk RTL in Nederland (ook is er een merkovereenkomst voor Ad Alliance).

De opbrengst van RTL Nederland oftewel 1,1 miljard euro (netto 0,9 miljard) zal met een extra dividend van 5 euro per aandeel in mei 2026 aan aandeelhouders van RTL Group worden uitbetaald. Bertelsmann is met 76,29 procent van het kapitaal de grootste aandeelhouder van RTL Group.

RTL Group: resultaatdaling

De totale omzet van RTL Group (inclusief) RTL Nederland) daalde met 2,7 procent in het eerste half jaar naar 3,088 mlijard euro (zonder RTL Nederland was dit 2,7 miljard een daling van 3,2 procent), De aangepaste ebita daalde met 7,1 procent naar 238 miljoen euro (zonder RTL Nederland 160 miljoen een daling van 7 procent). Heel RTL Group draaide in de eerste helft een netto winst van 59 miljoen euro (71,7 procent minder netto winst). Zonder RTL Nederland was deze netto winst nog slechts 6 miljoen euro netto (94,5 procent winstdaling).

Fremantle

Fremantle (dat onderdeel is en blijft van RTL Group) draaide wereldwijd over de eerste helft van 2025 een omzet van 905 miljoen euro; een daling van 5,4 procent. Daarbij kon Fremantle een aangepaste ebita-winst rapporteren van 39 miljoen euro oftewel 11,4 procent stijging. In april 2025 lanceerde Fremantle een sportsdivisie (Fremantle Sports) naast de entertainment, drama en filmdivisies. Ook lanceerde het label Imaginae Studios voor AI. Verder werd de divisie Fremant Global Originals gelanceerd om als stand alone hub unscripted formats te ontwikkelen.

Dalingen tv-reclamemarkten

Groupe M6, RTL Deutschland en RTL Hungary rapporteerden allen omzetdalingen en winstdalingen. In deze drie markten ziet RTL Group tv-reclamedalingen alsmede radioreclamedalingen, terwijl de digitale reclameomzetten stijgen.

In navolging van Nederland verwacht RTL Group dat in Frankrijk, de eerder door de mededingingsautoriteiten verboden fusie tussen Groupe M6 en TF1 Groupe (de grootste broadcasters van Frankrijk) alsnog van  de grond kan komen. In Duitsland kondigde RTL Group eerder aan Sky Deutschland te willen overnemen.

Verwachting heel 2025

RTL Group verwacht ondanks de matige resultaten in de eerste helft van 2025, toch een stijging van de tv reclamemarkten uit Duitsland, Frankrijk en Hongarije gezamenlijk van 2 tot 3 procent. Verder verwacht RTL Group nog steeds een stijgende omzet (6,45 miljard euro) en aangepast ebita (780 miljoen) voor heel 2025 ondanks de martige resultaten in het eerste half jaar.

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Ad Alliance en RTL Nederland testen split screen-reclames

07-10-2025 | 16:51:00
Van begin juni tot half juli 2025 hebben Ad Alliance en RTL Nederland het fenomeen splits screen-reclames getest tijdens reclameblokken van RTL Boulevard op RTL4

DPG Media richt Stichting Nu.nl en Stichting RTL Nieuws op

07-10-2025 | 08:08:00
DPG Media heeft op 29 september 2025 de stichting NU.nl opgericht en op 1 oktober de stichting RTL Nieuws. Deze stichtingen dienen de identiteit en continuïteit van NU.nl en RTL Nieuws te waarborgen en zijn als voorwaarde opgelegd aan DPG Media door de ACM

[DutchMedia Podcast] met Michel van der Voort (Screenforce) over de tv-disruptie

19-09-2025 | 16:10:50
David de Jong en Taco Jelgersma maken in samenwerking met Audiohuis de tweewekelijkse DutchMedia Podcast. In deze podcast gaan zij in op actuele onderwerpen uit de wereld van media, marketing en telecom. Feiten en een mening met een bite

NPO Start en Videoland doen mee aan NMO Kijkonderzoek

24-07-2025 | 13:45:00
NPO Start en Videoland doen vanaf de lancering van fase 2 van het NMO Kijkonderzoek mee aan de meting van de streamingdiensten

Ton Rozestraten (Ad Alliance/RTL Nederland): SAVOD maakt verlies op lineair goed

24-07-2025 | 12:21:00
Ton Rozestraten heeft in een Engelstalig video-interview met Justin Lebbon aangegeven dat de resultaten van SAVOD het bereikverlies aan impressies dat het op de reclameverkoop maakt voor de lineaire zenders, in feite goed maakt
 

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Herkenbaarheid, humor en oplossingen staan centraal in automotive-campagne Marktplaats

07-10-2025 | 20:47:00
Happiness Amsterdam ontwikkelde voor Marktplaats een tweede campagne voor automotive. We spreken Nancy van Hees, Senior Communications Manager Mobility bij Marktplaats en Joey Boeters, Creative Partner en mede-oprichter van Happines Amsterdam

Europese steden decor voor OOH-campagne Lynk & Co 08

07-10-2025 | 16:39:48
Met de 08 wil Lynk & Co het segment van plug-in hybrides verder ontwikkelen

Alfred lanceert campagne met dames van Van Dobben

07-10-2025 | 11:28:00
Alfred en OnSocial hebben een merkcampagne ontwikkeld voor croquetmerk Van Dobben, waarin de dames uit de iconische Amsterdamse Eetsalon centraal staan

Havas Lemz ontwikkelt CHECK-campagne voor Dienst Toeslagen

07-10-2025 | 10:38:00
Dienst Toeslagen start een campagne die mensen aanmoedigt hun toeslagen aan te passen bij veranderingen in hun leven

team5pm en fonQ lanceren campagne rond woonstijl

07-10-2025 | 10:21:00
Online woonwinkel fonQ lanceert een online campagne, ontwikkeld in samenwerking met team5pm, die Nederlanders aanzet hun eigen woonstijl te ontdekken.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.