Ron Adams: Allianz Direct faciliteert de digitale klant

[Marketing Report Radio] Tribe Lead Marketing & Sales van Allianz Direct over digitale verzekeringen

Ron Adams is Tribe Lead Marketing & Sales bij Allianz Direct. Hij werkt er al achttien jaar en zag het merk uitgroeien van start-up tot gevestigde verzekeraar. Te gast bij Marketing Report Radio op New Business Radio spreken we hem  over de digitale strategie van de verzekeraar, de rol van merkambassadeurs als Tim en Tom Coronel en Usain Bolt, en de inzet van humoristische campagnes op onder meer TikTok.

Sinds de naamswijziging in 2020 van All Secure naar Allianz Direct is het bedrijf actief in vijf Europese landen. Ron Adams: “Dat is misschien wel de rode draad in mijn leven, blijft veranderen. Het kan altijd beter, meer.”

Allianz Direct kiest voor een volledig digitale aanpak. “Wij doen niets met tussenpersonen of adviseurs,” zegt Ron Adams. “Wij faciliteren eigenlijk de digitale klanten op verzekeringsgebied.”

Hij benadrukt het belang van teamwork: “Ik doe dit zeker niet alleen, ik heb een geweldig team om mij heen.” Het merk speelt actief in op klantwensen. “Wat zij willen, waar zij behoefte aan hebben, dat proberen we zoveel mogelijk te faciliteren en op in te spelen.”

Campagnes met Tim en Tom zorgen voor herkenning

In 2019 introduceerde Allianz Direct merkambassadeurs Tim en Tom Coronel. Ron Adams: “We probeerden echt wel onze naamsbekendheid te vergroten en dat mensen ons herinnerden.” 

Hun opvallende optredens riepen gemengde reacties op. “Er waren ook heel veel mensen die ze irritant vonden. Ik vond ze ook irritant, maar ook geestig.”

Van zelfstandig mediaplan naar samenwerking met bureau

Bij de start van de campagnes werkte Allianz Direct zonder mediabureau. “We zijn met een media-adviseur gaan werken,” vertelt Ron Adams. Inmiddels werkt het bedrijf weer samen met een bureau: Essence Mediacom. “Ze maken onderdeel uit van Group M, dat wereldwijd een contract heeft met onze moedermaatschappij.”

Internationale campagnes met Usain Bolt

Na de rebranding werkt Allianz Direct met gezamenlijke Europese campagnes. “Toen zijn we met de merkambassadeur Usain Bolt gaan werken,” aldus Ron Adams.

Deze internationale aanpak verhoogt de efficiëntie, al wordt in Frankrijk nog gewerkt met een ouder merk.

Humoristische insteek in recente campagnes

De recente reclames draaien om herkenbare situaties met een humoristische toon. “We laten de hele tijd op een humoristische manier kleine ongelukjes zien,” vertelt Ron Adams. De nadruk ligt op snelheid en gebruiksgemak. “Onze payoff is: makkelijk en snel.”

Digitaal, maar met ruimte voor persoonlijk contact

Ondanks de digitale focus blijft persoonlijk contact beschikbaar. “Als je er online niet uitkomt, of het is complexer, dan kun je altijd een van mijn collega’s spreken,” zegt Ron Adams. Inmiddels meldt circa tachtig procent van de klanten schade online.

Groeiende aandacht voor jongere doelgroep op TikTok

De campagnes richten zich op mensen tussen 25 en ruim 50 jaar. Allianz Direct zet breed in op televisie, radio, outdoor en online, met toenemende aandacht voor social media. “TikTok is wel een van onze grootste kanalen aan het worden,” aldus Ron Adams. “We gaan nu richting de 15.000 volgers.”

Luister het interview hier:

Luister de volledige uitzending van 20 mei:

Meer podcasts over marketing vind je hier: marketingreport.nl/podcast. Marketing Report is iedere derde dinsdag van de maand te horen op New Business Radio van 18:30 tot 20:00 uur.

Marketing Report Radio is een initiatief van Media Meetings & Magazines.

Partners Marketing Report op New Business Radio


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Nathalie Peters: MORGENFRISK helpt marketeers winnen

20-11-2025 | 16:12:00
Samen vertellen zij hoe topsportmentaliteit, mindset en maatwerktrainingen marketingteams helpen om beter te presteren, zonder zichzelf kwijt te raken.

Menno Westinga: Mediaplus verbindt media en creatie

20-11-2025 | 15:26:00
Hij vertelt over het internationale karakter van de groep, de rol van het House of Communication en waarom CMO’s Mediaplus als strategisch consultant zien

Esther Brouwer: INDIE bouwt merkvoorkeur met lange adem

20-11-2025 | 15:02:31
Ze spreekt met Bas Vlugt over haar carrière, het ondernemerschap bij INDIE, de samenwerking met Lode Schaeffer, het winnen van PLUS en Vodafone

Joey Boeters: Met humor maak je communicatie effectiever

20-11-2025 | 12:05:00
In de studio van New Business Radio sprak Bas Vlugt met Joey Boeters, Creative Partner en medeoprichter van Happiness Amsterdam

Wim Jan Zijlstra: Bij TBWA draait creativiteit altijd om groei

20-11-2025 | 10:46:00
In de studio van New Business Radio spraken Peter Wybenga en Bas Vlugt met Wim Jan Zijlstra, Head of Strategy bij TBWA\NEBOKO


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Joe Public ontwikkelt kerstcommercial ALDI met Andy van der Meijde

06-12-2025 | 20:00:00
De door Joe Public ontwikkelde kerstcommercial van ALDI brengt met Andy van der Meijde brengt dit jaar de boodschap Bij ALDI kan je meer kerst vieren.

Hotel L’Amour ontwikelt Jumbo-kerstcommercial a la Dickens

06-12-2025 | 07:45:00
Hotel L’Amour heeft de Jumbo-kerstcommercial ontwikkeld onder de noemer a la Dickens. De boodschap is dat de mooiste kerst die je kunt wensen, met elkaar is en dat kerst niet helemaal perfect hoeft te zijn

TBWA\NEBOKO ontwikkelt kerstwereld-campagne Albert Heijn

06-12-2025 | 05:45:00
TBWA\NEBOKO heeft de kerstcampagne van Albert Heijn ontwikkeld waarin emotie, inspiratie, productaanbod, winkelcommunicatie en digital samenkomen in één herkenbare wereld

Natwerk ontwikkelt campagne ‘t Feest begint bij Gall & Gall

06-12-2025 | 02:08:00
Natwerk heeft de feestdagencampagne van Gall & Gall ontwikkeld onder de noemer ’t Feest begint bij Gall & Gall

TBWA\NEBOKO ontwikkelt Staatsloterij-kerstcommercial: Geef elkaar een beetje geluk

06-12-2025 | 01:52:21
TBWA\NEBOKO heeft de kerstcommercial Geef elkaar een beetje geluk voor de Staatsloterij ontwikkelt. Daarmee wil de Staatsloterij uitstralen dat echt geluk niet in het winnen van grote prijzen zit, maar in de warmte en aandacht die we elkaar geven
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.