Roderick Hietbrink: We willen hét merk van Nederland zijn

[Interview] Head of Marketing Verkade over de kracht van traditie, lokale trots en nieuwe media

Marketing Report was te gast bij Verkade in Zaandam. Tussen de geur van versgebakken koekjes en het geluid van draaiende machines sprak Bas Vlugt met Roderick Hietbrink, Head of Marketing bij Verkade, over de geschiedenis, toekomst en digitale koers van het iconische Nederlandse merk.

Traditie in beweging

In de fabriek aan de Zaan draait alles op volle toeren. De bekende Spritslijn, waar de beroemde koekjes nog altijd worden gebakken, vormt het kloppend hart van Verkade. Roderick Hietbrink: "Wij zitten hier al bijna 140 jaar, en dat gaan we volgend jaar natuurlijk vieren. Al die tijd maken we deel uit van de gemeenschap hier in Zaandam. Dat is iets waar we trots op zijn."

Naast de eigen producten maakt Verkade in de fabriek ook koekjes voor andere merken, waaronder Zoltana. Toch ligt de nadruk volgens Hietbrink op de Nederlandse markt: "Onze focus ligt op wat we hier maken voor Nederland. Vijf miljoen mensen eten elk jaar onze koekjes en chocolade. Wij willen het merk zijn van de Nederlander: lekker, nuchter en herkenbaar."

Van Sprits tot social media

Waar traditie en ambacht centraal staan, is er ook volop ruimte voor vernieuwing. Zo zet Verkade sinds kort actief in op TikTok. Vanuit de fabriek zelf worden korte video’s gemaakt waarin medewerkers het verhaal van het merk delen. Sommigen van hen hebben inmiddels meer dan een miljoen views verzameld.

Roderick Hietbrink: "We deden daar tot voor kort nog weinig mee. Maar het is een kanaal waar we als merk aanwezig moeten zijn, zeker als we ook een jongere doelgroep aan ons merk willen verbinden. Daarom hebben we de strategische keuze gemaakt om die route te verkennen."

Merk van en voor Nederland

Verkade wil vooral herkenbaar blijven. Het merk positioneert zich nadrukkelijk als een vertrouwd onderdeel van het Nederlandse leven.
Roderick Hietbrink: "Wij zijn een echt Nederlands merk. We willen dat mensen ons zien als iets dat bij hun dagelijks leven hoort. Echt lekker, down to earth, heel Hollands, dat is de kern van wat Verkade is en wil blijven."

De fabriek zelf, een karakteristiek pand aan de Zaan, is nog altijd een icoon binnen de Nederlandse voedingsindustrie. "Het is prachtig om te zien hoe de geschiedenis en moderne technologie hier samenkomen."

Bekijk hier het volledige interview met Roderick Hietbrink


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Intertoys lanceert Speelboek 2025 op kinderinitiatief

16-10-2025 | 18:14:00
Het jaarlijkse Speelboek geldt al decennialang als het startsein van het speelgoedseizoen richting de feestdagen en het samenstellen van verlanglijstjes voor Sinterklaas en kerst.

Crossmediale DPG Media-campagne scoort voor Rijn IJssel

16-10-2025 | 09:15:22
Rijn IJssel, een toonaangevende MBO-instelling in Arnhem, had de ambitie om meer studenten en ouders te bereiken voor hun open dagen.

Case: M18% brandlift voor Austria Tourism

13-10-2025 | 09:34:59
Austria Tourism wilde het unieke Lebensgefühl van de Oostenrijkse wintersportgebieden onder de aandacht brengen bij Nederlandse wintersportliefhebbers.

Serviceplan en MediaMarkt starten gezamenlijke merkcampagne

06-10-2025 | 15:15:00
MediaMarkt start een nieuwe fase in de merkcampagnes met een creatieve interpretatie van de bekende pay-off Ik ben toch niet gek.

mJourney lanceert whitepaper over toekomst fysieke retail

03-10-2025 | 10:51:58
Het document laat zien hoe locatie-intelligentie, data en technologie fysieke winkels een strategische rol geven in het medialandschap.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.