
RECMA: Initiative in 2024 grootste mediabureau in Nederland
IPG/Omnicom tweede als groep; WPP Media als groep eerste
Initiative – onderdeel van IPG Mediabrands – was als mediabureau in 2024 in Nederland het grootst als het gaat om billings en digitale bestedingen. Die bedroegen in 2024 821 miljoen euro en haalt daarmee 14,5 procent marktaandeel. Opvallend is dat bij Initiative 60 procent afkomstig is uit niet-traditionele media. Dat blijkt uit een recente studie van onafhankelijk onderzoeksbureau Recma. Het Parijse onderzoeksbureau beoordeelt wereldwijd en landelijk mediabureaus.
WPP Media
De WPP Media-bureaus Wavemaker, EssenceMediaCom en Mindshare nemen de tweede tot en met vierde plaats in met in totaal 2,08 miljard euro en zouden gezamenlijk met 36,6 procent de eerste plek innemen.
IPG/Omnicom
Als de aangekondigde overname van Interpublic Group (IPG) door Omnicom doorgaat, zou het gecombineerde Omnicom/IPG in Nederland met 1,57 miljard euro aan billings in totaal bedragen (Initiative, UM, OMD, PHD en Hearts & Science gecombineerd).en daarmee de op een na grootste groep worden met 27,7 procent marktaandeel
Abovo Maxlead is ondanks het verlies van 8 procent aan billings de grootste onafhankelijke speler.
Edward Knol, Managing Director van Initiative: “Initiative koerst jaar na jaar een stabiele koers, wat in 2024 resulteerde in deze mooie eerste plek. Het is een compliment naar zowel team als klanten toe gezien er naar veel verschillende data wordt gekeken. Kwaliteit staat bij ons hoog in het vaandel en dat wordt gewaardeerd door onze klanten, resulterend in lange klantrelaties en daarmee ook groei. Het harde werken van ons team de laatste jaren heeft zijn vruchten afgeworpen. Chapeau!’
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Vlaamse overheid kiest mediabureaus Initiative en Semetis
[Vacatures] UM zoekt een Senior Media Consultant
[Vacatures] UM zoekt een Media Consultant
[Vacatures] Initiative zoekt een Campaign Manager
[Vacancy] Kinesso has a position for Programmatic Lead - NIKE
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
ACM start campagne over rechten gebruikers online platforms
Finally an Agency brengt Share a Coke van Coca-Cola tot leven met OOH specials
Bob Koigi: Waarom merken gaming niet meer kunnen negeren
Wilde Ganzen zet in op herpositionering met Henry Handsome
Anne Stokvis: Creatieve vrijheid is geen vrijbrief voor toondoofheid
Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong