RECMA: Initiative in 2024 grootste mediabureau in Nederland

IPG/Omnicom tweede als groep; WPP Media als groep eerste

Initiative – onderdeel van IPG Mediabrands – was als mediabureau  in 2024 in Nederland het grootst als het gaat om billings en digitale bestedingen. Die bedroegen in 2024 821 miljoen euro en haalt daarmee 14,5 procent marktaandeel. Opvallend is dat bij Initiative 60 procent afkomstig is uit niet-traditionele media. Dat blijkt uit een recente studie van onafhankelijk onderzoeksbureau Recma. Het Parijse onderzoeksbureau beoordeelt wereldwijd en landelijk mediabureaus.

WPP Media

De WPP Media-bureaus Wavemaker, EssenceMediaCom en Mindshare nemen de tweede tot en met vierde plaats in met in totaal 2,08 miljard euro en zouden gezamenlijk met 36,6 procent de eerste plek innemen.

IPG/Omnicom

Als de aangekondigde overname van Interpublic Group (IPG) door Omnicom doorgaat, zou het gecombineerde Omnicom/IPG in Nederland met 1,57 miljard euro aan billings in totaal bedragen (Initiative, UM, OMD, PHD en Hearts & Science gecombineerd).en daarmee de op een na grootste groep worden met 27,7 procent marktaandeel

Abovo Maxlead is ondanks het verlies van 8 procent aan billings de grootste onafhankelijke speler.

Edward Knol, Managing Director van Initiative: “Initiative koerst jaar na jaar een stabiele koers, wat in 2024 resulteerde in deze mooie eerste plek. Het is een compliment naar zowel team als klanten toe gezien er naar veel verschillende data wordt gekeken. Kwaliteit staat bij ons hoog in het vaandel en dat wordt gewaardeerd door onze klanten, resulterend in lange klantrelaties en daarmee ook groei. Het harde werken van ons team de laatste jaren heeft zijn vruchten afgeworpen. Chapeau!’

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

www.ipgmediabrands.com

Lees ook:

Vlaamse overheid kiest mediabureaus Initiative en Semetis

22-08-2025 | 01:03:00
Na een pitch heeft de Vlaamse overheid een raamovereenkomst afgesloten voor mediaplanning en -aankoop met Initiative (IPG Mediabrandsd) en Semetis (Omnicom Media Group)

[Vacatures] UM zoekt een Senior Media Consultant

11-08-2025 | 09:42:00
UM is per direct op zoek naar een Senior Media Consultant - Netherlands

[Vacatures] UM zoekt een Media Consultant

06-08-2025 | 08:35:00
UM is per direct op zoek naar een Media Consultant - Netherlands

[Vacatures] Initiative zoekt een Campaign Manager

05-08-2025 | 10:53:00
Initiative is per direct op zoek naar Campaign Manager Initiative - Netherlands

[Vacancy] Kinesso has a position for Programmatic Lead - NIKE

29-07-2025 | 12:05:00
Kinesso is directly looking for Programmatic Lead - NIKE
 

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

ACM start campagne over rechten gebruikers online platforms

26-08-2025 | 09:21:00
Veel gebruikers van online platforms weten weinig over hun rechten onder de Europese Digital Services Act (DSA). Dat blijkt uit onderzoeken die de Autoriteit Consument & Markt (ACM) tussen 2023 en 2025 liet uitvoeren.

Finally an Agency brengt Share a Coke van Coca-Cola tot leven met OOH specials

26-08-2025 | 09:15:00
De campagne, gericht op Gen Z, draaide om het terugbrengen van offline momenten van verbinding in een tijd waarin digitaal contact vaak de boventoon voert.

Bob Koigi: Waarom merken gaming niet meer kunnen negeren

25-08-2025 | 15:03:49
Het publiek ziet er vandaag de dag anders uit dan twintig jaar geleden. Volwassenen boven de 50 jaar vormen bijna 30 procent van alle gamers in de VS

Wilde Ganzen zet in op herpositionering met Henry Handsome

25-08-2025 | 12:47:31
Henry Handsome en Wilde Ganzen hebben samen de landelijke actieweek De Wilde Week gelanceerd

Anne Stokvis: Creatieve vrijheid is geen vrijbrief voor toondoofheid

25-08-2025 | 12:35:00
[Column] Creative Director N=5 over de ophef rondom de Walibi Halloween campagne
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.