Readification van The Invaders Cross Media Innovatie van het jaar 2023

Hoe krijg je jongeren weer aan het lezen? The Invaders ontwikkelde als antwoord op die actuele vraag in opdracht van de Leescoalitie en NBD Biblion de campagne Readification, waarbij de wereld van gaming wordt ingezet om jongeren in aanraking te laten komen met literatuur. Deze campagne won de award voor innovatie van het jaar bij de Cross Media Awards. 

Schrijvers als Marion Pauw, Manon Uphoff en Rima Orie zetten zich in door nieuwe verhalen te vertellen binnen de virtuele werelden waar jongeren zich dagelijks in begeven. De resulterende korte verhalen werden onder andere tijdens de Boekenweek van Jongeren gelanceerd en zijn te lezen in de Ubisoft Special-app, waarmee de mogelijkheden van smartphones en tablets benut kunnen worden. Tijdens het lezen komen beelden en audio uit de games voorbij, met een meeslepende en rijke leeservaring als resultaat. Het bewijs dat lezen allesbehalve stoffig is.

Dankzij een samenwerking tussen de Leescoalitie en Ubisoft  werd het mogelijk om vanuit games als de nieuwe Assassin’s Creed en Skull and Bones nieuwe verhalen te schrijven die zich afspelen in de werelden van deze games. 

Juryrapport

Jury Cross Media Awards: “Het is een vondst dat je in deze tijd waarin door jongeren nauwelijks wordt gelezen -te kunnen omdenken- en dat juist gaming wordt ingezet om kinderen succesvol aan het lezen te krijgen. Readification is heel inspirationeel. Hier verwachten wij in de toekomst nog veel van, eindelijk weer een leesgeneratie!"

Ruben Houkes, The Invaders: “Dit is opnieuw een bevestiging dat het gebruikmaken van de belevingswereld van jongeren dé manier is om ze te bereiken en inspireren. Met succes: inmiddels hebben ruim 100.000 jongeren de app gedownload. Onder meer De Telegraaf, NOS Journaal, Nadia, Jeugdjournaal, Power Unlimited en influencers op TikTok zorgden voor een stormloop naar de app. Maar, veel belangrijker nog: vier op de tien gebruikers geven aan door de verhalen te worden gestimuleerd om meer te lezen. Dat is natuurlijk pas echt de winst."

www.theinvaders.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Hotel L’Amour ontwikelt Jumbo-kerstcommercial a la Dickens

06-12-2025 | 07:45:00
Hotel L’Amour heeft de Jumbo-kerstcommercial ontwikkeld onder de noemer a la Dickens. De boodschap is dat de mooiste kerst die je kunt wensen, met elkaar is en dat kerst niet helemaal perfect hoeft te zijn

TBWA\NEBOKO ontwikkelt kerstwereld-campagne Albert Heijn

06-12-2025 | 05:45:00
TBWA\NEBOKO heeft de kerstcampagne van Albert Heijn ontwikkeld waarin emotie, inspiratie, productaanbod, winkelcommunicatie en digital samenkomen in één herkenbare wereld

Natwerk ontwikkelt campagne ‘t Feest begint bij Gall & Gall

06-12-2025 | 02:08:00
Natwerk heeft de feestdagencampagne van Gall & Gall ontwikkeld onder de noemer ’t Feest begint bij Gall & Gall

TBWA\NEBOKO ontwikkelt Staatsloterij-kerstcommercial: Geef elkaar een beetje geluk

06-12-2025 | 01:52:21
TBWA\NEBOKO heeft de kerstcommercial Geef elkaar een beetje geluk voor de Staatsloterij ontwikkelt. Daarmee wil de Staatsloterij uitstralen dat echt geluk niet in het winnen van grote prijzen zit, maar in de warmte en aandacht die we elkaar geven

Lidl met Nederlandse versie internationale kerstcampagne

06-12-2025 | 01:32:28
Lidl Nederland is gestart met de Nederlandse versie van de door Serviceplan Group UK ontwikkelde internationale kerstcampagne Elke dag de moeite waard
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.