Peter van Wijnaerde: Mijn wenslijstje voor een marketingpaus

[Column] CMO Springbok Agency over een frisse wind in marketing

Misschien wordt het tijd dat ons vak ook een nieuwe paus kiest. Of pausin. Of paus-die/hun. Liefst dat laatste. Iemand die terug een beetje unie in onze markt brengt. Iemand die zich niet laat vastnagelen aan een kamp. Geen digital-only profeet die nooit iets gemaakt heeft. Maar ook niet de retro-romanticus die denkt dat je met één goeie lijn en een dure voice-over de wereld nog kan veroveren. Nee, ik wil iemand die marketing nog als een levend, evoluerend vak ziet. Niet als een religie met dogma.

Iemand die niet predikt dat klanten dom zijn of geen lef hebben. Eentje die snapt dat adverteerders ook weer bazen hebben. Stakeholders zoals CFO’s. Excel-mensen met een reMarkable Paper Pro. Mensen die 'ROI' zeggen zonder ironie. Ik wil een nieuwe paus die ons helpt omgaan met die realiteit met zachtheid, kennis en empathie. Niet met overtuiging en koppigheid. Iemand die agencies niet leert pitchen, maar hen helpt helpen. Echte hulp. Geen theater.

Die nieuwe paus snapt dat we de publieke ruimte en persoonlijke feeds vullen. Dat reclame overal binnenkomt, meestal ongevraagd. En dat dat dus betekent dat we nederig verantwoordelijkheid nemen. Met mooie dingen, eerlijke dingen. Niet met schreeuwerige aankondigingen en promobollen.

Pas op, mijn paus is woke. Want ja, die verantwoordelijkheid gaat verder dan esthetiek. Die denkt ook na over wie we tonen en wie we vergeten. Over duurzaamheid, inclusie, representatie. Over het besef dat mensen in staat zijn om een beetje hemel op aarde te maken, en dat reclame daar soms iets in kan betekenen.

Het is ook een realist. Iemand die ons eraan herinnert dat niet elk advies oprecht is. Dat cynisme vaak gewoon in een LinkedIn-post zit, vermomd als inzicht. Of dat een verkoopspraatje herverpakt wordt als trend of in een column zoals deze. Die weet dat een community bouwen meer is dan comments verzamelen en engagement uitlokken. Mijn paus predikt niet voor het koor voor lidmaatschap of likes en laat zich niet meeslepen door hypes die meer lijken op clickbait titels dan op waarheden.

Voel je je geroepen, ben je alles wat hierboven staat en nog heiliger? Dan heb je de morele verplichting daar wat mee te gaan doen. Voor je vak. Contacteer je lokale parochie. Als Belg bel je die best aan bij het ACC, als Nederlander ga je naar VIA, die kunnen deze frisse wind vast wel appreciëren.

 

Peter Van Wijnaerde, CMO bij Springbok / Joe Public, bouwt aan the full package agency voor de allround CMO. Een agency-Belg met een brede blik, die graag ommetjes maakt in andere sectoren en landen.

www.springbok.nl

www.joepublic.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Peter van Wijnaerde: Een like is geen connectie

13-10-2025 | 08:52:40
De wereld bestaat uit duidelijke, gedefinieerde buckets. Algoritmes, politici en marketeers houden daarvan. 

[Vacatures] Springbok zoekt een Digital Designer

09-10-2025 | 09:37:00
Springbok is per direct op zoek naar een Digital Designer - Den Bosch

Peter van Wijnaerde: Van Retail therapy naar Retail rage

06-10-2025 | 08:51:11
Dell demonstreerde ons ooit dat het internet de middleman overbodig zou maken. Fast forward en we hebben een opaque tussenlaag. Vol dropship-tooltjes

[Vacatures] Springbok zoekt een Medior Projectmanager Marketing Automation

03-10-2025 | 09:47:00
Springbok is per direct op zoek naar een Medior Projectmanager Marketing Automation - Den Bosch

Job alarm! Springbok zoekt tal van nieuwe medewerkers

01-10-2025 | 22:45:00
Ja, het staat er echt: Job alarm! In de creatieve industrie wordt er volop geklaagd over gebrek aan carrièremogelijkheden voor vooral jonge mensen.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Fitzroy en Draft Digital bouwen aan merk Overstappen.nl

13-10-2025 | 12:00:00
Met een always-on tv-campagne via STER, gericht op een breed publiek van dertig tot zestig jaar, wil Overstappen.nl gestaag bereik en herkenning opbouwen.

TomTom kiest STROOM voor lancering dashboardassistent Tom

13-10-2025 | 11:42:03
Met deze fysieke rij-assistent wil TomTom automobilisten helpen met meer focus en veiligheid de weg op te gaan.

Zilveren Kruis en KNVB starten campagne mentale gezondheid

13-10-2025 | 08:44:00
De campagne richt zich op het bespreekbaar maken van mentale druk onder jongeren op en rond het voetbalveld.

Bob Koigi: Addressable tv: de onbenutte goudmijn voor marketeers

10-10-2025 | 16:07:00
Een aanzienlijke strategische kloof kost adverteerders miljoenen aan potentiële omzet en bereik. Nieuw onderzoek van DISH Media, ontwikkeld in samenwerking met Janus Strategy & Insights, onthult dat marketeers door het onderbenutten van addressable TV systematisch 31,6 miljoen Amerikaanse volwassenen over het hoofd zien, een segment dat alleen effectief via dit kanaal bereikt kan worden.

[Vacatures] Clear Channel zoekt een Sales Support bij Bauer Media Outdoor Nederland

10-10-2025 | 11:45:00
Clear Channel is per direct op zoek naar Sales Support bij Bauer Media Outdoor Nederland
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.