Peter van Wijnaerde: Kun je AI een geweten aandraaien?

[Column] CMO Springbok Agency - Moreel leiderschap betekent keuzes maken die verder gaan dan efficiëntie

Het probleem met AI is niet dat het emotioneel dom is. Het weet niet vanzelf wat echt telt. We trainen systemen om te voorspellen, optimaliseren en uitvoeren. Maar wie leert ze wat juist is?

Op TIME TO MAKE SENSE (18 september, Verbeke Foundation) kijken we niet alleen naar techniek. We kijken naar een moreel kompas. Naar verantwoordelijkheid. Naar wat we aan het bouwen zijn zonder het ons echt af te vragen.

Maarten Schenk kent het algoritmisch slagveld. Hij ziet hoe platformen het luidste belonen. Hoe fictie sneller gaat dan feit. Zijn werk laat zien wat er misgaat als snelheid belangrijker wordt dan waarheid. Hij factcheckt. Maar eigenlijk vraagt hij: waar laten we het misgaan?

Mieke De Ketelaere is nog fundamenteler. Ze kijkt naar de waarden die we inschrijven in systemen. Vaak zonder het zelf te merken. Ze confronteert je met je eigen keuzes. Automatisering is nooit neutraal. AI leert van ons. Dus wat leren we het aan? Wat nemen we voor lief? Wat vergeten we te benoemen?

Samen stellen ze een scherpere vraag: wie bepaalt wat belangrijk is? En wat betekent dat voor vertrouwen? Voor leiderschap? Voor merken die nu al AI inzetten zonder te weten waar het wringt?

Brand voice, klantinteractie, zoekresultaten. Je merk praat al met AI. Maar wat als dat gesprek ontspoort? Wat als de logica net verkeerd afbuigt? Wat als jouw merk ineens iets zegt wat je nooit bedoelde?

Je kunt geen geweten outsourcen. Niet aan je tech-team. Niet aan je data-partner. Niet aan een model dat enkel optimaliseert. Moreel leiderschap betekent keuzes maken die verder gaan dan efficiëntie. Keuzes die raken aan integriteit.

De bedrijven die het gaan redden, zijn niet de snelste. Maar de meest bewuste. Die de juiste vragen durven stellen. Die niet alles laten gebeuren, maar sturen. Niet alleen op output. Maar op betekenis.

TIME TO MAKE SENSE is geen AI-conferentie. Maar misschien wél de enige plek waar ethiek, technologie en merkdenken elkaar echt raken. Mieke en Maarten helpen je denken. De rest moet je zelf doen.

Tot daar?

 

Peter Van Wijnaerde, CMO bij Springbok / Joe Public, bouwt aan the full package agency voor de allround CMO. Een agency-Belg met een brede blik, die graag ommetjes maakt in andere sectoren en landen.

www.springbok.nl

www.joepublic.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

[Vacatures] Springbok zoekt een Lead SEO & GEO

05-12-2025 | 09:44:00
Springbok is per direct op zoek naar Lead SEO & GEO - Den Bosch

[Vacatures] Springbok zoekt een Junior Marketing Analytics Consultant

05-12-2025 | 09:34:00
Springbok is per direct op zoek naar Junior Marketing Analytics Consultant - Den Bosch

[Vacatures] Springbok zoekt een Marketing Analytics Consultant

28-11-2025 | 09:48:00
Springbok is per direct op zoek naar een Marketing Analytics Consultant - Den Bosch

[Vacatures] Springbok zoekt een SEO & GEO Consultant

28-11-2025 | 09:27:00
Springbok is per direct op zoek naar SEO & GEO Consultant - Den Bosch

Merken500: deze 500 merken komen in de lijst

19-11-2025 | 12:02:00
De wereld in 2025 verandert razendsnel en de plaats die merken in die wereld innemen, verandert al even snel mee. Net als hoe consumenten naar merken kijken. Dat is al lang niet meer een goed product of een goede dienst voor een redelijke prijs, hoewel nog heel wat merken hardnekkig in deze propositie blijven ronddobberen.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Joe Public ontwikkelt kerstcommercial ALDI met Andy van der Meijde

06-12-2025 | 20:00:00
De door Joe Public ontwikkelde kerstcommercial van ALDI brengt met Andy van der Meijde brengt dit jaar de boodschap Bij ALDI kan je meer kerst vieren.

Hotel L’Amour ontwikelt Jumbo-kerstcommercial a la Dickens

06-12-2025 | 07:45:00
Hotel L’Amour heeft de Jumbo-kerstcommercial ontwikkeld onder de noemer a la Dickens. De boodschap is dat de mooiste kerst die je kunt wensen, met elkaar is en dat kerst niet helemaal perfect hoeft te zijn

TBWA\NEBOKO ontwikkelt kerstwereld-campagne Albert Heijn

06-12-2025 | 05:45:00
TBWA\NEBOKO heeft de kerstcampagne van Albert Heijn ontwikkeld waarin emotie, inspiratie, productaanbod, winkelcommunicatie en digital samenkomen in één herkenbare wereld

Natwerk ontwikkelt campagne ‘t Feest begint bij Gall & Gall

06-12-2025 | 02:08:00
Natwerk heeft de feestdagencampagne van Gall & Gall ontwikkeld onder de noemer ’t Feest begint bij Gall & Gall

TBWA\NEBOKO ontwikkelt Staatsloterij-kerstcommercial: Geef elkaar een beetje geluk

06-12-2025 | 01:52:21
TBWA\NEBOKO heeft de kerstcommercial Geef elkaar een beetje geluk voor de Staatsloterij ontwikkelt. Daarmee wil de Staatsloterij uitstralen dat echt geluk niet in het winnen van grote prijzen zit, maar in de warmte en aandacht die we elkaar geven
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.