
Peter Lansaat: sport is dringen, alles ligt dicht bij elkaar
[Interview] over de oprichting van Omnicom-sportmarketingbureau Dark Horses
Omnicom Advertising Group Nederland heeft de Nederlandse tak van sportmarketingbureau Dark Horses opgericht onder leiding van Managing Director Peter Lansaat. We spreken hem hierover.
Waar zal Dark Horses zich precies mee bezighouden, wat is het Dark Horses-DNA?
Dark Horses is een creatief bureau voor de wereld van sport. We zijn het sportmarketinglabel van TBWA\Neboko, DDB Amsterdam en 180 Global - drie bureaus uit de creatieve top. Maar wat ons écht bij elkaar brengt, is onze liefde voor sport. We zijn niet alleen fan; we snappen hoe sport, creativiteit en cultuur elkaar versterken en zo merken laten groeien. Precies dat geeft ons een voorsprong die je niet overal vindt. Dat maakt ons tot Dark Horses.
Op welke soort sporters en welke soort merken zal Dark Horses zich richten?
In sport ligt alles dicht bij elkaar en is het dringen geblazen. Merken en rechtenhouders bewegen zich in een klein speelveld vol regels en vaste gewoontes. Sponsorcontracten houden je al snel binnen de lijntjes. Dark Horses helpt je om daaruit te breken. Niet zomaar, maar met een doordachte strategie en creatief werk dat opvalt én bij het merk past. Ons doel? Sport als belangrijk middel in marketingcommunicatie. Want juist waar sport en creativiteit elkaar raken, winnen merken.
Wat zal Dark Horses beter kunnen dan de concurrenten?
We geloven in onze eigen kracht en net als in de sport, maakt concurrentie je alleen maar beter. Waar veel bureaus starten met een losse campagne of activaties, beginnen wij eerder. We stappen samen met de klant in de merkstrategie om te ontdekken hoe sport het merk op een unieke en krachtige manier tot leven kan brengen. Wij zoeken altijd naar ideeën die net even anders zijn: inhoudelijk sterk, strategisch onderbouwd en creatief verassend.
Welke merken en sporters hebben jullie op dag 1 aan boord en wat hebben jullie voor hun in petto?
Sinds april 2025 zijn we gestart zonder daar direct ruchtbaarheid aan te geven, zodat we ons konden focussen op het scherp neerzetten van onze positionering en het onderscheidend vermogen van Dark Horses. Wel hadden het geluk dat we een vliegende start hadden met een paar mooie klanten, maar omdat we nog midden in die samenwerkingen zitten, vinden we niet gepast om daar al over te communiceren.
Welke doelstelling/meetbare targets heeft Omnicom jullie meegegeven?
De doelstelling van Omnicom is hiervoor tweeledig: enerzijds willen we met Dark Horses het bestaande klantportfolio van TBWA\NEBOKO, DDB Amsterdam en 180 Global versterken door sport structureel onderdeel te maken van merkstrategie en creatie.
Anderzijds ligt er een duidelijke ambitie op het binnenhalen van new business binnen het sportdomein. We willen impact maken - zowel in creatieve output als in strategische meerwaarde voor klanten. Daarnaast speelt Dark Horses ook intern een rol: sport is een domein waar veel creatieven en strategen graag op werken. Kortom: groei in klanten, creatieve kwaliteit en interne impact zijn de drie pijlers waarop we bouwen.
Hoe profiteert Dark Horses van het gegeven onderdeel te zijn van Omnicom, van welke synergiën hebben klanten voordeel?
Wij hoeven niet vanuit het niets te beginnen, want door de samenwerking met TBWA\NEBOKO, DDB Amsterdam en 180 Global bouwen we voort op sterke klantrelaties met oa Albert Heijn, ING, Odido, Adidas, Toyota en DHL. Ook kunnen we leunen op de reputatie van Dark Horses UK met klanten als Adidas, Lay’s, Just Eat, TikTok en Nissan.
En als onderdeel van Omnicom hebben we toegang tot een breed scala aan strategische tools en resources: van inzichten en trendanalyses tot AI-oplossingen en onderzoeksmodellen. Dat geeft ons én onze klanten een stevig fundament.
Is Dark Horses ook stand alone in te huren zonder dat men zaken moet doen met de andere takken van Omnicom?
Jazeker, we hebben onze eigen klanten die alleen voor onze sportdiensten aankloppen. Maar we werken natuurlijk ook samen met TBWA\NEBOKO, DDB Amsterdam en 180 Global. Soms sluiten we aan als verlengstuk binnen bestaande klantteams, en in andere gevallen worden we ingezet als specialist op een specifiek sportvraagstuk.
Wat is jullie committment aan Dark Horses? Hoe lang blijven jullie minimaal betrokken, zijn jullie ook mede-aandeelhouders/partner geworden?
We hebben het vertrouwen en de vrijheid gekregen om een label op te bouwen als onderdeel van de Omnicom strategie. De eerste maanden voorspellen veel goeds. Onze race is net begonnen!
Dark Horses is opgericht als een strategische stap die naadloos aansluit bij zowel onze persoonlijke ambitie als die van Omnicom. Het label valt onder eigendom van Omnicom Advertising Group.
Ons commitment is langdurig en stevig: we zijn in alle opzichten nauw verbonden aan het succes van Dark Horses.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
[The List] Online Marketing Group
Gepubliceerd door: David de Jong