Patrick Petersen: AI-agents stalken en controleren in één

[AI & Marketing door Patrick Petersen]

Je kent ze wel; de veelgenoemde AI-agents. Bij toepassing in media en marketing noemen we de ontwikkeling agentic marketing. Het is een buzzuitdrukking voor het grotendeels overnemen van saaie marketingtaken. Die digitale manusjes-van-alles die je helpen met je e-mails, vergaderingen, boekingen, notulen, ideeën en als je even niet oplet… ook met jouw identiteit.

Ze worden verkocht als de ultieme productiviteitsboost:

Geef je taken aan je agent, dan heb jij tijd voor wat écht telt.

Klinkt geweldig. Door AI-agents kunnen we dus meer gaan sporten, meer tijd aan vrienden en familie besteden en wellicht wel... tijd besteden aan nuttig vrijwilligerswerk.

Tot je merkt dat je AI-agent inmiddels beter weet wie je ex is, wat je stiekem op bol.com bestelt, welke video’s jij bekijkt op je smartphone en wat je eigenlijk van je baas vindt. Geen zorgen hoor, hij gebruikt het alleen om je workflow te optimaliseren. Zegt-ie.

Kijk, ik snap het wel. Het is verleidelijk om een assistent te hebben die nooit lunchpauze neemt, niet moppert, en met een paar prompts een rapport schrijft waar je anders drie deadlines en een paniekaanval voor nodig hebt.

Maar als dat digitale hulpje ook meteen je agenda, je documenten, je gesprekken én je gewoontes doorspit, dan zitten we ineens op het terrein van “digitale huisinbraak”. Privacy issues dus.

En eerlijk, AI-agents zijn niet zozeer assistenten als wel onuitgenodigde collega’s met teveel verantwoordelijkheden. Ze nemen beslissingen, voeren acties uit, en geven jouw voorkeuren door aan wie het maar horen wil,  meestal in ruil voor wat 'systeemverbetering'. Wat ze daar niet bij zeggen: het systeem wordt vooral beter in jou doorgronden, beïnvloeden en  uiteindelijk besturen. Met AI-agents leggen wij directe koppelingen met onze meest toevertrouwende gegevensbronnen.

We lachen nu misschien nog om het gemak:

Hé Siri, stuur een verjaardagsbericht naar oma.

Maar wat als je AI-agent besluit dat je eigenlijk geen tijd hebt voor verjaardagen, en dus alvast een beleefde afzegging stuurt? Of erger: als je toekomstige sollicitatie wordt afgewezen omdat je agent ooit op LinkedIn een profiel heeft geliket met te weinig culturele fit?

Dat is geen paranoia, dat is gewoon waar we naartoe gaan: een wereld waarin we uit gemak de controle uit handen geven en pas wakker schrikken als we zelf nergens meer op hoeven te klikken, omdat er niets meer over is waar we zélf iets over te zeggen hebben.

Dus ja, AI-agents zijn indrukwekkend. Maar laten we ze voorlopig behandelen zoals een iets te slimme stagiair: hou ze goed in de gaten, geef ze niet je wachtwoorden, en vertrouw ze vooral nooit met je hele leven.

-

Patrick Petersen RDM MA MSc is AI-expert gericht op businessautomatisering en ondernemer met zijn bureau AtMost(TV), auteur van meer dan twintig prijswinnende boeken over AI, marketing, online tech en maatschappelijke ontwikkelingen, zoals zijn www.handboek.ai. Bovenal is hij docent en spreker.

www.atmost.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Patrick Petersen: Vieze data zijn vieze AI

16-09-2025 | 11:09:41
Klimaatverandering? Even een promptje intypen en klaar: schone lucht en ijskappen die zichzelf weer lijmen. Ziekten? Vergeet decennia onderzoek

Patrick Petersen: Klapt u mee met de AI-bubbel?

09-09-2025 | 12:02:00
De eerste grote juridische processen tegen bewezen auteursrechtenschendingen door de partijen achter AI-chatbots hebben hun uitspraken gekregen

Patrick Petersen: RIP AI-trendwatchers

02-09-2025 | 11:03:00
De rapporten waarschuwen ons voor het feit dat rond de 95% van de AI-projecten faalt en helemaal geen verbetering biedt.

Patrick Petersen: Aaai.. de kunstmatige relaties werken niet

26-08-2025 | 14:32:00
Maar kom op: zijn menselijke relaties nu echt zo fantastisch geweest? Kijk naar de scheidingscijfers, de datingapps vol oude foto's

Patrick Petersen: Factcheck voor dummies

19-08-2025 | 11:20:14
Het is eindelijk duidelijk: de populaire AI-chatbots, zoals ChatGPT en Gemini, gaan niet factchecken voor ons, maar óns opvoeden.
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Bob Koigi: Creators leiden marketinginvesteringen

19-09-2025 | 09:26:39
CMO's wedden erop dat de geloofwaardigheid en het bereik van creators merkwaarde, handel en loyaliteit effectiever zullen opleveren dan traditionele media.

Innocent en DCVF zetten superscanner opnieuw in

18-09-2025 | 15:46:00
Innocent en bureau DCVF hebben de superscanner ontwikkeld: een activatie die voorbijgangers koppelt aan een passende super smoothie

Ministerie en Monks starten campagne Blijf in beeld

18-09-2025 | 13:11:02
Het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) start samen met bureau Monks de campagne Blijf in beeld

[Vacancy] Initiative has a position for Innovation Lead (OOH) Nike Initiative

18-09-2025 | 09:04:00
Initiative is directly looking for Innovation Lead (OOH) Nike Initiative - Netherlands

Cogonez versterkt rol Port of Amsterdam tijdens SAIL 2025

17-09-2025 | 16:31:00
Tijdens SAIL 2025 trok Amsterdam ruim twee en een half miljoen bezoekers en meer dan 10 duizend boten.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.