
[Onderzoek] Trustoo: Eén op de drie huiseigenaren opgelicht bij een klus aan huis
Maar liefst 34 procent van alle Nederlandse huiseigenaren zegt weleens te zijn opgelicht door een klusjesman, zoals timmermannen, schilders, loodgieters en elektriciens. Dit blijkt uit onderzoek van Trustoo onder 1046 Nederlandse huizenbezitters, uitgevoerd door Panelwizard. Meer dan de helft van alle ondervraagden zegt daarnaast ooit te veel te hebben betaald voor een klus aan huis.

Vooral huiseigenaren onder de dertig zijn kritisch over de aan hen geleverde diensten. Zo zegt 43 procent weleens te zijn afgezet door een klusjesman en denkt 72 procent ooit te veel te hebben betaald.

Lars Freriks, oprichter van Trustoo: "Ik schrik ervan dat een groot gedeelte van de Nederlandse huizenbezitters het gevoel hebben dat ze ooit zijn opgelicht. Dit is niet alleen vervelend, maar in de huidige tijd ook onnodig. Voor de meeste dienstverleners zijn er veel online recensies beschikbaar. Lees altijd reviews van voorgaande klanten en bekijk de ervaring, opleiding en keurmerken van de dienstverlener. Verdiep je daarnaast in de uit te voeren werkzaamheden om een goed beeld te krijgen van de omvang van de klus en de kosten. Maak ten slotte duidelijke financiële afspraken met de dienstverlener om verrassingen te voorkomen."
Kwaliteit boven kosten
Niet alleen de huiseigenaren, maar ook de dienstverleners profiteren van goede reviews en duidelijke garantie. Maar liefst 73 procent van alle respondenten zegt namelijk meer te willen betalen voor een dienstverlener met goede reviews. Uit het onderzoek blijkt verder dat ruim vier op de vijf ondervraagden graag meer uitgeeft aan een dienstverlener die duidelijke garanties biedt. Onder huizenbezitters tot dertig jaar oud bedraagt dit zelfs 91 procent van alle respondenten, gevolgd door 85 procent van de respondenten tussen 50 en 59 jaar oud.

Lars Freriks: “Online recensies zijn ontzettend waardevol, maar ga niet direct uit van een paar reviews. Hoe meer reviews, hoe betrouwbaarder het gemiddelde is. Als iets te goed klinkt om waar te zijn, dan is het waarschijnlijk ook zo. Dit geldt ook voor garanties en andere ontbindende voorwaarden. Vertrouw daarom niet alleen op de website van de dienstverlener, maar raadpleeg onafhankelijke bronnen zoals in je offline netwerk, externe review platforms en erkende keurmerken.”
Fanatieke vergelijkers
Voor het selecteren van de juiste dienstverlener, is gedegen onderzoek een must. Vier op de vijf ondervraagden vergelijken daarom verschillende offertes en 81 procent verdiept zich in online recensies voordat ze een keuze maken voor een specifieke aannemer of klusjesman. Van alle respondenten zijn vooral jonge huizenbezitters fanatieke vergelijkers; 85 procent van hen vraagt meerdere offertes op en 91 procent doet uitgebreid online onderzoek.
Lars Freriks: "In het afgelopen decennium is het aanbod sterk gedigitaliseerd. Helaas is het daardoor ook gemakkelijker geworden voor malafide dienstverleners om nieuwe slachtoffers te maken. Dat jongeren vaker het gevoel hebben opgelicht te zijn door een dienstverlener komt niet door een gebrek aan onderzoek. Met de hoeveelheid informatie online is het echter lastig om betrouwbare van onbetrouwbare bedrijven te onderscheiden. Op ons platform is de voorselectie daarom al uitgevoerd, en vind je alleen geverifieerde dienstverleners die uit de buurt komen."
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Werkgeluk volgens Inner Smile Company geen bijzaak meer
Beep for Help rolt dienst uit voor zakelijke markt
Nederlandse digital nomad mist familie, vrienden én fiets
Nina Derwael ambassadrice van elektrisch automerk VOYAH
Duurzame groei, impact en de toekomst van pr
Gepubliceerd door: Daan Dekkers