[Onderzoek] Trustoo: Eén op de drie huiseigenaren opgelicht bij een klus aan huis

Maar liefst 34 procent van alle Nederlandse huiseigenaren zegt weleens te zijn opgelicht door een klusjesman, zoals timmermannen, schilders, loodgieters en elektriciens. Dit blijkt uit onderzoek van Trustoo onder 1046 Nederlandse huizenbezitters, uitgevoerd door Panelwizard. Meer dan de helft van alle ondervraagden zegt daarnaast ooit te veel te hebben betaald voor een klus aan huis.

Vooral huiseigenaren onder de dertig zijn kritisch over de aan hen geleverde diensten. Zo zegt 43 procent weleens te zijn afgezet door een klusjesman en denkt 72 procent ooit te veel te hebben betaald.

 

Lars Freriks, oprichter van Trustoo: "Ik schrik ervan dat een groot gedeelte van de Nederlandse huizenbezitters het gevoel hebben dat ze ooit zijn opgelicht. Dit is niet alleen vervelend, maar in de huidige tijd ook onnodig. Voor de meeste dienstverleners zijn er veel online recensies beschikbaar. Lees altijd reviews van voorgaande klanten en bekijk de ervaring, opleiding en keurmerken van de dienstverlener. Verdiep je daarnaast in de uit te voeren werkzaamheden om een goed beeld te krijgen van de omvang van de klus en de kosten. Maak ten slotte duidelijke financiële afspraken met de dienstverlener om verrassingen te voorkomen."

Kwaliteit boven kosten

Niet alleen de huiseigenaren, maar ook de dienstverleners profiteren van goede reviews en duidelijke garantie. Maar liefst 73 procent van alle respondenten zegt namelijk meer te willen betalen voor een dienstverlener met goede reviews. Uit het onderzoek blijkt verder dat ruim vier op de vijf ondervraagden graag meer uitgeeft aan een dienstverlener die duidelijke garanties biedt. Onder huizenbezitters tot dertig jaar oud bedraagt dit zelfs 91 procent van alle respondenten, gevolgd door 85 procent van de respondenten tussen 50 en 59 jaar oud.

Lars Freriks: “Online recensies zijn ontzettend waardevol, maar ga niet direct uit van een paar reviews. Hoe meer reviews, hoe betrouwbaarder het gemiddelde is. Als iets te goed klinkt om waar te zijn, dan is het waarschijnlijk ook zo. Dit geldt ook voor garanties en andere ontbindende voorwaarden. Vertrouw daarom niet alleen op de website van de dienstverlener, maar raadpleeg onafhankelijke bronnen zoals in je offline netwerk, externe review platforms en erkende keurmerken.”

Fanatieke vergelijkers

Voor het selecteren van de juiste dienstverlener, is gedegen onderzoek een must. Vier op de vijf ondervraagden vergelijken daarom verschillende offertes en 81 procent verdiept zich in online recensies voordat ze een keuze maken voor een specifieke aannemer of klusjesman. Van alle respondenten zijn vooral jonge huizenbezitters fanatieke vergelijkers; 85 procent van hen vraagt meerdere offertes op en 91 procent doet uitgebreid online onderzoek.

Lars Freriks: "In het afgelopen decennium is het aanbod sterk gedigitaliseerd. Helaas is het daardoor ook gemakkelijker geworden voor malafide dienstverleners om nieuwe slachtoffers te maken. Dat jongeren vaker het gevoel hebben opgelicht te zijn door een dienstverlener komt niet door een gebrek aan onderzoek. Met de hoeveelheid informatie online is het echter lastig om betrouwbare van onbetrouwbare bedrijven te onderscheiden. Op ons platform is de voorselectie daarom al uitgevoerd, en vind je alleen geverifieerde dienstverleners die uit de buurt komen."

www.mediatic.eu

www.trustoo.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Drukbedrijf: verpakkingen worden marketinginstrument

03-12-2025 | 10:07:00
Steeds meer bedrijven investeren in gepersonaliseerd inpakmateriaal, variërend van lint en stickers tot bedrukte dozen en speciaal ontworpen papier

Vier op tien werkenden presteert slechter door relatieproblemen

22-10-2025 | 12:28:03
Veertig procent van de werkende Nederlanders presteert slechter door liefdesproblemen. Onder dertigers loopt dat op tot 53 procent.

Jongeren vragen geldadvies eerder aan AI dan aan ouders

14-10-2025 | 10:43:29
Hoe ouder de jongere, hoe vaker AI: 7 procent van de 12-jarigen raadpleegt een chatbot eerder dan ouders; bij 16-jarigen is dat 14 procent.

Dennis Mensink: AI helpt, maar creativiteit blijft leidend

17-09-2025 | 14:43:00
In aanloop naar de Influencer & Content Marketing Awards 2025 spreken we met de juryleden. Vandaag spreken we met Dennis Mensink

Generative Engine Optimization vervangt traditionele SEO

11-09-2025 | 11:15:00
Traditionele Search Engine Optimization levert minder op doordat gebruikers direct antwoorden uit AI-overzichten halen en minder doorklikken naar websites
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Joe Public ontwikkel kerstcommercial ALDI met Andy van der Meijde

06-12-2025 | 20:00:00
De door Joe Public ontwikkelde kerstcommercial van ALDI brengt met Andy van der Meijde brengt dit jaar de boodschap Bij ALDI kan je meer kerst vieren.

Hotel L’Amour ontwikelt Jumbo-kerstcommercial a la Dickens

06-12-2025 | 07:45:00
Hotel L’Amour heeft de Jumbo-kerstcommercial ontwikkeld onder de noemer a la Dickens. De boodschap is dat de mooiste kerst die je kunt wensen, met elkaar is en dat kerst niet helemaal perfect hoeft te zijn

TBWA\NEBOKO ontwikkelt kerstwereld-campagne Albert Heijn

06-12-2025 | 05:45:00
TBWA\NEBOKO heeft de kerstcampagne van Albert Heijn ontwikkeld waarin emotie, inspiratie, productaanbod, winkelcommunicatie en digital samenkomen in één herkenbare wereld

Natwerk ontwikkelt campagne ‘t Feest begint bij Gall & Gall

06-12-2025 | 02:08:00
Natwerk heeft de feestdagencampagne van Gall & Gall ontwikkeld onder de noemer ’t Feest begint bij Gall & Gall

TBWA\NEBOKO ontwikkelt Staatsloterij-kerstcommercial: Geef elkaar een beetje geluk

06-12-2025 | 01:52:21
TBWA\NEBOKO heeft de kerstcommercial Geef elkaar een beetje geluk voor de Staatsloterij ontwikkelt. Daarmee wil de Staatsloterij uitstralen dat echt geluk niet in het winnen van grote prijzen zit, maar in de warmte en aandacht die we elkaar geven
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.