[Onderzoek] DPG Media: 60 procent van de zakelijke markt is nog niet bezig met hun maatschappelijke impact

Maatschappelijk verantwoord ondernemen speelt een steeds belangrijkere rol in het bedrijfsleven, mede door de toenemende druk vanuit Europese regelgeving. Desondanks houdt maar liefst 60 procent van de zakelijke markt zich hier nog niet concreet mee bezig. Ruim twee derde (69%) heeft zelfs nog nooit van de term ESG (Environmental, Social en Governance) gehoord. Dit blijkt uit onderzoek onder ruim 300 zakelijke beslissers en ondernemers door onderzoeksbureau Markteffect, in opdracht van DPG Media.

ESG is onbekend terrein

De wetgeving op het gebied van ESG groeit sterk, wat essentieel is om de maatschappelijke impact van bedrijven te reguleren. Onderwerpen als CO2-voetafdruk, inclusiviteit en (internet)veiligheid zijn hier onderdeel van. Hoewel ESG-criteria steeds belangrijker en soms zelfs verplicht worden, is dit voor veel bedrijven nog onbekend terrein. Slechts 20 procent weet (ongeveer) wat de term inhoudt en het grootste deel van de ondervraagden (71%) ziet maatschappelijk verantwoord ondernemen meer als verplichting dan als kans. Het gebrek aan deze kennis kan verklaren waarom slechts 13 procent van de zakelijke markt maatschappelijke onderwerpen als duurzaamheid en diversiteit hoog op de agenda heeft staan

Een derde van de zakelijke markt is bezig met duurzaamheid

Ondanks de beperkte kennis en betrokkenheid omtrent maatschappelijk verantwoord ondernemen is er wel een klein begin gemaakt: ruim een derde van de zakelijke markt is bezig met het verduurzamen van hun organisatie. Daarnaast ziet 39 procent van de zakelijke markt duurzaamheid als belangrijk thema voor de komende jaren

Thijs van der Zande, Manager DPG Media Zakelijk: "Uit het onderzoek komt heel duidelijk naar voren dat de zakelijke markt vooral bezig is met wat er speelt op korte termijn: personeelstekorten, stijgende kosten, nieuwe technologie enzovoort. Hierdoor komen onderwerpen als duurzaamheid toch wat lager op de agenda, ondanks de naderende wetgeving hierop."

Cybersecurity blijft onderbelicht ondanks urgentie

Cybersecurity is een minder bekend onderdeel van ESG. Door dit te integreren in ESG-strategieën, kunnen bedrijven niet alleen hun eigen risico's verminderen, maar ook verantwoordelijkheid dragen voor een veilige en duurzame digitale omgeving. Eerder dit jaar werd al bekend dat 66 procent van alle Nederlandse bedrijven hun digitale veiligheid niet op orde heeft en maar liefst 60 procent vorig jaar nog te maken heeft gehad met cyberaanvallen. Ook dit jaar staat cybersecurity nog niet hoog op de agenda: slechts 13 procent van de respondenten ziet dit als prioriteit.

www.dpgmediagroup.com

www.markteffect.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

Lees ook:

John Lin: Hoe Europa kan leren van China's techstrategie

25-07-2025 | 15:14:15
In de aflevering van de podcast Whazzup!? in Media bespreken Roger Verdurmen en René Zeedijk samen met John Lin de snelle technologische opmars van China

NPO Start en Videoland doen mee aan NMO Kijkonderzoek

24-07-2025 | 13:45:00
NPO Start en Videoland doen vanaf de lancering van fase 2 van het NMO Kijkonderzoek mee aan de meting van de streamingdiensten

Ton Rozestraten (Ad Alliance/RTL Nederland): SAVOD maakt verlies op lineair goed

24-07-2025 | 12:21:00
Ton Rozestraten heeft in een Engelstalig video-interview met Justin Lebbon aangegeven dat de resultaten van SAVOD het bereikverlies aan impressies dat het op de reclameverkoop maakt voor de lineaire zenders, in feite goed maakt

Ad Alliance neemt reclameverkoop over voor Love Nature

24-07-2025 | 09:50:00
Ad Alliance gaat per 1 september 2025 de reclame verkopen voor de tv-zender Love Nature, dat onderdeel is van het Canadese mediabedrijf Blue Ant Media

Aragorn Meulendijks: AI wordt groter dan internet

23-07-2025 | 10:58:00
In een aflevering van de podcast Whazzup!? in Media spreken Roger Verdurmen en René Zeedijk met toekomst-historicus Aragorn Meulendijks

Gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.