Nutricia start campagne tegen dreiging ondervoeding

Onderzoek door Markteffect onderstreept urgentie van het probleem

Ondervoeding is in Nederland een onderschat probleem. Meer dan 300 duizend thuiswonende ouderen kampen ermee, maar slechts 27 procent van de Nederlanders weet wat ondervoeding daadwerkelijk betekent. Met de campagne Ondervoeding op het Menu wil Nutricia dit bewustzijn vergroten en mensen concrete handvatten geven om sneller in actie te komen.

Uit onderzoek van Markteffect blijkt dat 85 procent van de Nederlanders zich (bijna) nooit zorgen maakt om zelf risico te lopen op ondervoeding. De gevolgen zijn echter groot: herstel na ziekte of een operatie duurt langer, ziekenhuisopnames worden verlengd en in ernstige gevallen kan ondervoeding leiden tot vroegtijdig overlijden.

Signalen eerder herkennen

Ondervoeding ontstaat vaak niet door een tekort aan voedsel, maar door ziekte, verdriet, eenzaamheid, verminderde eetlust of psychische problemen. Het heeft ingrijpende gevolgen voor de gezondheid, maar de signalen worden niet altijd herkend. Voorbeelden zijn onverwacht gewichtsverlies, losser zittende kleding of een toegenomen vermoeidheid. Met de campagne wil Nutricia deze signalen bekender maken.

Lieve Degrauwe, directeur gespecialiseerde voeding bij Nutricia, onderdeel van Danone: "Met Ondervoeding op het Menu zetten we het probleem letterlijk op tafel. Hoe eerder we signalen herkennen en erkennen, hoe sneller er gehandeld kan worden. Zo maken we samen het verschil."

Brede aanpak met activaties en partners

De campagne combineert fysieke activaties met online advertenties, posters in de buitenruimte, huisartsenpraktijken en buurthuizen en een publiekswebsite. Mantelzorgers, familieleden en zorgprofessionals krijgen zo concrete handvatten om alert te zijn op signalen van ondervoeding.

Ook mantelzorgers benadrukken de noodzaak: 74 procent vindt dat zij samen met zorgverleners beter getraind moeten zijn in het herkennen van signalen. De campagne sluit aan bij de Agenda Ondervoeding NL, die onlangs is aangeboden aan staatssecretaris Tielen. Hierin bundelen verschillende partijen hun krachten voor meer bewustwording, signalering en behandeling van ondervoeding.

Markteffect brengt probleem in kaart

Het onderzoek dat de basis vormt voor de campagne is uitgevoerd door Markteffect. De inzichten laten zien dat onwetendheid groot is en bevestigen de noodzaak van gerichte voorlichting. Nutricia werkt voor de uitvoering van de campagne samen met Bijl PR en JB Design.

www.markteffect.nl

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

De voordelen van het uitbesteden van een MTO

24-12-2025 | 10:15:00
Maar hoe weet je eigenlijk of jouw medewerkers ook écht tevreden zijn? Daarvoor is een medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO) ideaal

Koopkracht steeds vaker beïnvloed door politiek beleid

16-12-2025 | 14:04:00
Politieke besluiten hebben invloed op het dagelijks leven van consumenten. 46 procent van de Nederlanders ervaart de gevolgen van beleid en politieke keuzes

Nederlanders besparen opnieuw het meest in de supermarkt

09-12-2025 | 08:00:00
De financiële druk blijft voelbaar voor veel Nederlanders. Uit onderzoek van Markteffect blijkt dat 43 procent minder kan sparen dan een half jaar geleden.

Meer dan helft Generatie Z maakt zich zorgen om financiën

04-12-2025 | 16:01:00
Uit de vierde editie van de Markteffect Koopkracht Monitor blijkt dat 57 procent van Generatie Z zich zorgen maakt over de eigen financiële situatie.

Higuita en Lot of Happiness lanceren eindejaarscampagne

02-12-2025 | 09:35:00
Voor bijna de helft van de Nederlanders is samenzijn met familie en vrienden de belangrijkste bron van geluk.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.