Nutricia start campagne tegen dreiging ondervoeding

Onderzoek door Markteffect onderstreept urgentie van het probleem

Ondervoeding is in Nederland een onderschat probleem. Meer dan 300 duizend thuiswonende ouderen kampen ermee, maar slechts 27 procent van de Nederlanders weet wat ondervoeding daadwerkelijk betekent. Met de campagne Ondervoeding op het Menu wil Nutricia dit bewustzijn vergroten en mensen concrete handvatten geven om sneller in actie te komen.

Uit onderzoek van Markteffect blijkt dat 85 procent van de Nederlanders zich (bijna) nooit zorgen maakt om zelf risico te lopen op ondervoeding. De gevolgen zijn echter groot: herstel na ziekte of een operatie duurt langer, ziekenhuisopnames worden verlengd en in ernstige gevallen kan ondervoeding leiden tot vroegtijdig overlijden.

Signalen eerder herkennen

Ondervoeding ontstaat vaak niet door een tekort aan voedsel, maar door ziekte, verdriet, eenzaamheid, verminderde eetlust of psychische problemen. Het heeft ingrijpende gevolgen voor de gezondheid, maar de signalen worden niet altijd herkend. Voorbeelden zijn onverwacht gewichtsverlies, losser zittende kleding of een toegenomen vermoeidheid. Met de campagne wil Nutricia deze signalen bekender maken.

Lieve Degrauwe, directeur gespecialiseerde voeding bij Nutricia, onderdeel van Danone: "Met Ondervoeding op het Menu zetten we het probleem letterlijk op tafel. Hoe eerder we signalen herkennen en erkennen, hoe sneller er gehandeld kan worden. Zo maken we samen het verschil."

Brede aanpak met activaties en partners

De campagne combineert fysieke activaties met online advertenties, posters in de buitenruimte, huisartsenpraktijken en buurthuizen en een publiekswebsite. Mantelzorgers, familieleden en zorgprofessionals krijgen zo concrete handvatten om alert te zijn op signalen van ondervoeding.

Ook mantelzorgers benadrukken de noodzaak: 74 procent vindt dat zij samen met zorgverleners beter getraind moeten zijn in het herkennen van signalen. De campagne sluit aan bij de Agenda Ondervoeding NL, die onlangs is aangeboden aan staatssecretaris Tielen. Hierin bundelen verschillende partijen hun krachten voor meer bewustwording, signalering en behandeling van ondervoeding.

Markteffect brengt probleem in kaart

Het onderzoek dat de basis vormt voor de campagne is uitgevoerd door Markteffect. De inzichten laten zien dat onwetendheid groot is en bevestigen de noodzaak van gerichte voorlichting. Nutricia werkt voor de uitvoering van de campagne samen met Bijl PR en JB Design.

www.markteffect.nl

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

[Vacatures] Markteffect zoekt een Kwalitatief Research Expert

01-10-2025 | 08:58:00
Markteffect is per direct op zoek naar een Kwalitatief Research Expert - Amsterdam

Markteffect: Waarom een marketingplan onmisbaar is voor 2026

23-09-2025 | 14:22:45
Een sterk marketingplan helpt om structuur aan te brengen en gericht te werken aan doelen voor 2026.

Onderzoek: kansen én zorgen rond AI in de klas

15-09-2025 | 12:41:00
Kunstmatige intelligentie (AI) krijgt steeds meer invloed op het dagelijks leven en ook in het onderwijs groeit de rol ervan.

Markteffect: Denk niet voor je klant, luister naar hem

25-08-2025 | 08:52:34
Eén mindere ervaring kan het verschil maken tussen een trouwe fan en iemand die langzaam afdrijft naar de concurrent.

Stefan Klomp: Zo helpt belevingsonderzoek bij merkloyaliteit

22-08-2025 | 13:40:00
In marketing hoor je het vaak: ‘de klant is koning’. Maar laten we eerlijk zijn, het wordt steeds lastiger om aan die verwachtingen te voldoen.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.