NMO Online start fase 2 online marktonderzoek met globals

Het Nationaal Media Onderzoek (NMO) heeft de tweede fase van NMO Online gelanceerd. Met deze  uitbreiding biedt NMO volgens eigen zeggen een nog vollediger en representatiever beeld van het online-mediagebruik in Nederland. NMO Online is bedoeld als standaard te worden voor de planning van online media in Nederland.

Kantar Media

Kantar Media voert het onderzoek uit waarmee  mediabureaus, adverteerders en online uitgevers toegang krijgen tot diepgaande inzichten in bereik, profielen en prestaties van websites en apps.

De toevoeging van partijen aan het bereiksonderzoek, gecombineerd met een gewijzigd algoritme voor de koppeling van censusdata en paneldata, zorgt voor meer cijfers en analyses. Toegevoegde titels in NMO Online omvatten retailmedia, internationale partijen (big tech), en een breed scala aan  digitale publishers, wat volgens NMO zorgt voor een nog representatiever beeld van het online mediagebruik.

Patricia Sonius-Kruiniger, directeur onderzoek bij NMO: “NMO Online stelt mediabureaus en adverteerders in staat om online media nog beter in te zetten in een campagneplan. Door de breedte van de data en de representativiteit is dit onderzoek hét fundament voor impactvolle digitale strategieën. De uitbreiding van NMO Online wordt volgens NMO breed ondersteund door de branche, wat de waarde en betrouwbaarheid van het onderzoek onderstreept.”

Joris van Lierop, directeur van brancheorganisatie VINEX: “Met deze uitbreiding zetten we een grote stap richting volledige transparantie in de complete online markt. NMO Online biedt een breed gedragen, onafhankelijke standaard waar de hele sector op kan bouwen, van publishers tot planners.”

Gehele markt

NMO Online wordt ondersteund door nagenoeg de volledige markt en is de enige dataset die zowel door publishers als mediabureaus én adverteerders wordt erkend als norm. NMO Online vormt bovendien een belangrijke bron voor NMO Crossmedia, waarmee NMO toewerkt naar één uniforme standaard voor cross-mediaal bereik in Nederland.

Campagne

In de periode na de lancering zullen NMO en Kantar webinars, masterclasses en publicaties van toplijsten en cases verzorgen om gebruikers verder wegwijs te maken in de mogelijkheden.

NMO zal een campagne lanceren  onder de noemer NMO Online. Onze Standaard. In de campagne zijn gezichtsbepalende personen vanuit de gehele markt te zien, die met hun medewerking het gezamenlijke belang van NMO en NMO Online onderstrepen.

www.nationaalmediaonderzoek.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

NMO Luistercijfers november 2025: Qmusic marktleider in alle doelgroepen

04-12-2025 | 19:16:00
Marketing Report heeft de november 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek. Hieruit blijkt dat Qmusic bij alle doelgroepen de best beluisterde radiozender is

NMO Online en Vinex over retail(merken), online bereiksonderzoek en data

02-12-2025 | 13:09:00
Tijdens een gezamenlijke sessie van NMO Online (Nationaal Media Onderzoek) en VINEX (Verenigde Internet Exploitanten) stond donderdag 27 november, de dag voor Black Friday, één vraag centraal: hoe brengen we orde aan in een online medialandschap dat steeds gefragmenteerder raakt en waarin retailmerken steeds nadrukkelijker aanwezig zijn?

NMO Kijkonderzoek fase 2 (Video Totaal) uitgesteld naar 2026

13-11-2025 | 14:08:00
De tweede fase van het NMO Kijkonderzoek die de naam Video Totaal krijgt, is uitgesteld naar 2026; een echt lanceermoment is niet bekend, al fluisteren ingewijden onder voorbehoud februari 2026. Dit blijkt uit een rondgang door Marketing Report

NMO Luistercijfers oktober: Edwin Evers scoort, Gordon Heuckeroth niet en NPO Radio 2 marktleider

05-11-2025 | 20:15:00
Marketing Report heeft de oktober 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek.

NMO Luistercijfers september: Qmusic stijgt weer; 60-jarige NPO 3FM blijft zorgenkind

08-10-2025 | 22:04:00
Marketing Report heeft de september 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek.
 

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

HvA-opleidingen lanceren positionering en campagne met Havas Lemz

10-12-2025 | 13:24:00
De opleidingen Communicatie en Creative Business van de Hogeschool van Amsterdam hebben een vernieuwde positionering, huisstijl en instroomcampagne geïntroduceerd

[Vacatures] Ocean Outdoor zoekt een Designer (o.a. 3D & concept)

10-12-2025 | 08:36:00
Ocean Outdoor is per direct op zoek naar Designer (o.a. 3D & concept) - Marketing

TBWA\NEBOKO maakt eerste (kerst)campagne voor Lindt LINDOR

10-12-2025 | 07:45:00
TBWA\NEBOKO heeft afgelopen zomer een pitch van Lindt gewonnen en heeft de eerste (kerst)merkcampagne voor onder de noemer Pak uit met Lindt LINDOR ontwikkel

Politie start Operatie 1337 voor werving digitaal talent

09-12-2025 | 15:32:00
De politie zet met Operatie 1337 een online game in om digitaal talent te bereiken

Buutvrij for Life creatief bureau voor Week van het Vergeten Kind

09-12-2025 | 10:29:00
Het Vergeten Kind heeft na een bureau-oriëntatie in de zomer, in oktober Buutvrij for Life gekozen als creatief bureau voor de Week van het Vergeten Kind.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.