NMO Online start fase 2 online marktonderzoek met globals

Het Nationaal Media Onderzoek (NMO) heeft de tweede fase van NMO Online gelanceerd. Met deze  uitbreiding biedt NMO volgens eigen zeggen een nog vollediger en representatiever beeld van het online-mediagebruik in Nederland. NMO Online is bedoeld als standaard te worden voor de planning van online media in Nederland.

Kantar Media

Kantar Media voert het onderzoek uit waarmee  mediabureaus, adverteerders en online uitgevers toegang krijgen tot diepgaande inzichten in bereik, profielen en prestaties van websites en apps.

De toevoeging van partijen aan het bereiksonderzoek, gecombineerd met een gewijzigd algoritme voor de koppeling van censusdata en paneldata, zorgt voor meer cijfers en analyses. Toegevoegde titels in NMO Online omvatten retailmedia, internationale partijen (big tech), en een breed scala aan  digitale publishers, wat volgens NMO zorgt voor een nog representatiever beeld van het online mediagebruik.

Patricia Sonius-Kruiniger, directeur onderzoek bij NMO: “NMO Online stelt mediabureaus en adverteerders in staat om online media nog beter in te zetten in een campagneplan. Door de breedte van de data en de representativiteit is dit onderzoek hét fundament voor impactvolle digitale strategieën. De uitbreiding van NMO Online wordt volgens NMO breed ondersteund door de branche, wat de waarde en betrouwbaarheid van het onderzoek onderstreept.”

Joris van Lierop, directeur van brancheorganisatie VINEX: “Met deze uitbreiding zetten we een grote stap richting volledige transparantie in de complete online markt. NMO Online biedt een breed gedragen, onafhankelijke standaard waar de hele sector op kan bouwen, van publishers tot planners.”

Gehele markt

NMO Online wordt ondersteund door nagenoeg de volledige markt en is de enige dataset die zowel door publishers als mediabureaus én adverteerders wordt erkend als norm. NMO Online vormt bovendien een belangrijke bron voor NMO Crossmedia, waarmee NMO toewerkt naar één uniforme standaard voor cross-mediaal bereik in Nederland.

Campagne

In de periode na de lancering zullen NMO en Kantar webinars, masterclasses en publicaties van toplijsten en cases verzorgen om gebruikers verder wegwijs te maken in de mogelijkheden.

NMO zal een campagne lanceren  onder de noemer NMO Online. Onze Standaard. In de campagne zijn gezichtsbepalende personen vanuit de gehele markt te zien, die met hun medewerking het gezamenlijke belang van NMO en NMO Online onderstrepen.

www.nationaalmediaonderzoek.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

NMO Online en Vinex over retail(merken), online bereiksonderzoek en data

02-12-2025 | 13:09:00
Tijdens een gezamenlijke sessie van NMO Online (Nationaal Media Onderzoek) en VINEX (Verenigde Internet Exploitanten) stond donderdag 27 november, de dag voor Black Friday, één vraag centraal: hoe brengen we orde aan in een online medialandschap dat steeds gefragmenteerder raakt en waarin retailmerken steeds nadrukkelijker aanwezig zijn?

NMO Kijkonderzoek fase 2 (Video Totaal) uitgesteld naar 2026

13-11-2025 | 14:08:00
De tweede fase van het NMO Kijkonderzoek die de naam Video Totaal krijgt, is uitgesteld naar 2026; een echt lanceermoment is niet bekend, al fluisteren ingewijden onder voorbehoud februari 2026. Dit blijkt uit een rondgang door Marketing Report

NMO Luistercijfers oktober: Edwin Evers scoort, Gordon Heuckeroth niet en NPO Radio 2 marktleider

05-11-2025 | 20:15:00
Marketing Report heeft de oktober 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek.

NMO Luistercijfers september: Qmusic stijgt weer; 60-jarige NPO 3FM blijft zorgenkind

08-10-2025 | 22:04:00
Marketing Report heeft de september 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek.

NMO Kids Monitor: scherm & papier populair; Donald Duck meest gelezen

11-09-2025 | 11:54:00
Donald Duck blijft het populairste mediamerk onder kinderen. Uit de NMO Kids Monitor 2025, uitgevoerd door Ipsos I&O
 

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

The Family zet muziek en humor in tegen vapen

03-12-2025 | 10:18:00
Centraal staat The Organs, een fictieve band bestaande uit de longen, het hart en de hersenen: de organen die worden getroffen door vapen.

Lukas van de Ven: De stem van Mulisch als statement

03-12-2025 | 08:45:17
Marketing Report sprak met Janneke Bakker, relatiemanager bij Passend Lezen, en Lukas van de Ven, Executive Creative Director bij The Family

[Vacatures] iO zoekt een Projectleider Content

03-12-2025 | 08:30:00
iO is per direct op zoek naar Projectleider Content - Campus Amsterdam

[Vacatures] Bauer Media Outdoor zoekt een Sales Support (Tijdelijk)

03-12-2025 | 08:18:00
Bauer Media Outdoor is per direct op zoek naar Sales Support (Tijdelijk) 

[Vacatures] Channel Factory zoekt een Social (Client) Solutions Manager

03-12-2025 | 07:54:00
Channel Factory is per direct op zoek naar Social (Client) Solutions Manager - Amsterdam (Hybrid)
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.