NMO Online start fase 2 online marktonderzoek met globals

Het Nationaal Media Onderzoek (NMO) heeft de tweede fase van NMO Online gelanceerd. Met deze  uitbreiding biedt NMO volgens eigen zeggen een nog vollediger en representatiever beeld van het online-mediagebruik in Nederland. NMO Online is bedoeld als standaard te worden voor de planning van online media in Nederland.

Kantar Media

Kantar Media voert het onderzoek uit waarmee  mediabureaus, adverteerders en online uitgevers toegang krijgen tot diepgaande inzichten in bereik, profielen en prestaties van websites en apps.

De toevoeging van partijen aan het bereiksonderzoek, gecombineerd met een gewijzigd algoritme voor de koppeling van censusdata en paneldata, zorgt voor meer cijfers en analyses. Toegevoegde titels in NMO Online omvatten retailmedia, internationale partijen (big tech), en een breed scala aan  digitale publishers, wat volgens NMO zorgt voor een nog representatiever beeld van het online mediagebruik.

Patricia Sonius-Kruiniger, directeur onderzoek bij NMO: “NMO Online stelt mediabureaus en adverteerders in staat om online media nog beter in te zetten in een campagneplan. Door de breedte van de data en de representativiteit is dit onderzoek hét fundament voor impactvolle digitale strategieën. De uitbreiding van NMO Online wordt volgens NMO breed ondersteund door de branche, wat de waarde en betrouwbaarheid van het onderzoek onderstreept.”

Joris van Lierop, directeur van brancheorganisatie VINEX: “Met deze uitbreiding zetten we een grote stap richting volledige transparantie in de complete online markt. NMO Online biedt een breed gedragen, onafhankelijke standaard waar de hele sector op kan bouwen, van publishers tot planners.”

Gehele markt

NMO Online wordt ondersteund door nagenoeg de volledige markt en is de enige dataset die zowel door publishers als mediabureaus én adverteerders wordt erkend als norm. NMO Online vormt bovendien een belangrijke bron voor NMO Crossmedia, waarmee NMO toewerkt naar één uniforme standaard voor cross-mediaal bereik in Nederland.

Campagne

In de periode na de lancering zullen NMO en Kantar webinars, masterclasses en publicaties van toplijsten en cases verzorgen om gebruikers verder wegwijs te maken in de mogelijkheden.

NMO zal een campagne lanceren  onder de noemer NMO Online. Onze Standaard. In de campagne zijn gezichtsbepalende personen vanuit de gehele markt te zien, die met hun medewerking het gezamenlijke belang van NMO en NMO Online onderstrepen.

www.nationaalmediaonderzoek.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

NMO Kijkonderzoek fase 2 (Video Totaal) uitgesteld naar 2026

13-11-2025 | 14:08:00
De tweede fase van het NMO Kijkonderzoek die de naam Video Totaal krijgt, is uitgesteld naar 2026; een echt lanceermoment is niet bekend, al fluisteren ingewijden onder voorbehoud februari 2026. Dit blijkt uit een rondgang door Marketing Report

NMO Luistercijfers oktober: Edwin Evers scoort, Gordon Heuckeroth niet en NPO Radio 2 marktleider

05-11-2025 | 20:15:00
Marketing Report heeft de oktober 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek.

NMO Luistercijfers september: Qmusic stijgt weer; 60-jarige NPO 3FM blijft zorgenkind

08-10-2025 | 22:04:00
Marketing Report heeft de september 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek.

NMO Kids Monitor: scherm & papier populair; Donald Duck meest gelezen

11-09-2025 | 11:54:00
Donald Duck blijft het populairste mediamerk onder kinderen. Uit de NMO Kids Monitor 2025, uitgevoerd door Ipsos I&O

NMO Kijkonderzoek Fase 2: alleen NPO Start volledig gemeten

04-09-2025 | 00:00:00
Van de streamingdiensten met exclusieve content zal alleen van NPO Start al het aanbod worden gemeten bij het NMO Kijkonderzoek fase 2 dat naar verwachting in de loop van oktober zal starten. Dit stelt brancheorganisatie Screenforce
 

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Mediahuis Nederland en ANWB lanceren campagne met radiospel voor Wegenwacht

14-11-2025 | 14:12:00
Mediahuis Nederland en de Wegenwacht van de ANWB zijn een samenwerking gestart ten behoeve van de campagne Je hebt pas echt pech als je geen Wegenwacht hebt

Bob Koigi: De opmars van de B2B-influencer

14-11-2025 | 12:32:20
In een gefragmenteerde digitale wereld nemen de pogingen om de aandacht van invloedrijke trendsetters te trekken snel toe.

[Vacatures] Serviceplan Amsterdam zoekt een Customer Journey Director bij Plan.Net

14-11-2025 | 08:36:00
Serviceplan Amsterdam is per direct op zoek naar een Customer Journey Director bij Plan.Net - Amsterdam

TBWA\NEBOKO maakt Sinterklaas-commercial voor Albert Heijn

13-11-2025 | 14:00:00
Albert Heijn bereidt zich voor op het jaarlijkse Sinterklaasfeest en richt zich dit jaar sterk op de traditie van het schoentje zetten.

Inter lanceert INTERISTA met DEPT

13-11-2025 | 11:00:23
Het Nederlandse verfmerk Histor is gestart met Geef kleur aan jouw verhaal, een social-first campagne waarin persoonlijkheid en verhalen worden vertaald naar een eigen verfkleur.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.