
NMO Online start fase 2 online marktonderzoek met globals
Het Nationaal Media Onderzoek (NMO) heeft de tweede fase van NMO Online gelanceerd. Met deze uitbreiding biedt NMO volgens eigen zeggen een nog vollediger en representatiever beeld van het online-mediagebruik in Nederland. NMO Online is bedoeld als standaard te worden voor de planning van online media in Nederland.
Kantar Media
Kantar Media voert het onderzoek uit waarmee mediabureaus, adverteerders en online uitgevers toegang krijgen tot diepgaande inzichten in bereik, profielen en prestaties van websites en apps.
De toevoeging van partijen aan het bereiksonderzoek, gecombineerd met een gewijzigd algoritme voor de koppeling van censusdata en paneldata, zorgt voor meer cijfers en analyses. Toegevoegde titels in NMO Online omvatten retailmedia, internationale partijen (big tech), en een breed scala aan digitale publishers, wat volgens NMO zorgt voor een nog representatiever beeld van het online mediagebruik.
Patricia Sonius-Kruiniger, directeur onderzoek bij NMO: “NMO Online stelt mediabureaus en adverteerders in staat om online media nog beter in te zetten in een campagneplan. Door de breedte van de data en de representativiteit is dit onderzoek hét fundament voor impactvolle digitale strategieën. De uitbreiding van NMO Online wordt volgens NMO breed ondersteund door de branche, wat de waarde en betrouwbaarheid van het onderzoek onderstreept.”
Joris van Lierop, directeur van brancheorganisatie VINEX: “Met deze uitbreiding zetten we een grote stap richting volledige transparantie in de complete online markt. NMO Online biedt een breed gedragen, onafhankelijke standaard waar de hele sector op kan bouwen, van publishers tot planners.”
Gehele markt
NMO Online wordt ondersteund door nagenoeg de volledige markt en is de enige dataset die zowel door publishers als mediabureaus én adverteerders wordt erkend als norm. NMO Online vormt bovendien een belangrijke bron voor NMO Crossmedia, waarmee NMO toewerkt naar één uniforme standaard voor cross-mediaal bereik in Nederland.
Campagne
In de periode na de lancering zullen NMO en Kantar webinars, masterclasses en publicaties van toplijsten en cases verzorgen om gebruikers verder wegwijs te maken in de mogelijkheden.
NMO zal een campagne lanceren onder de noemer NMO Online. Onze Standaard. In de campagne zijn gezichtsbepalende personen vanuit de gehele markt te zien, die met hun medewerking het gezamenlijke belang van NMO en NMO Online onderstrepen.
www.nationaalmediaonderzoek.nl
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Joris van Lierop: NMO Online maakt beter plannen mogelijk
Patricia Sonius: NMO Crossmedia bundelt alle mediadata
NMO Online meet big tech
NMO Luistercijfers april 2025: Qmusic wint opnieuw
Arjan Pomper gaat weer weg bij NMO; topfunctie elders
Gepubliceerd door: David de Jong