NMO Luisteronderzoek februari 2025: Qmusic en Joe doen het goed

Marketing Report heeft de februari 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek. Hieruit blijkt dat Qmusic en Joe het zeer goed doen, terwijl Radio 538 en Radio 10 van Talpa Network vergeleken met januari 2025 matig scoren. Uit de cijfers blijkt ook dat de luistertijd van radioluisteraars gemiddeld 132 minuten per dag bedraagt, exact hetzelfde als in januari 2025 (wel 3,5 minuut minder dan februari 2024 toen het 135,5 minuten bedroeg).

NPO Radio 2

NPO Radio 2 was in februari 2025 marktleider in de doelgroepen 13+ en 25-67-jarigen, maar zag het martkaandeel opnieuw dalen in alle doelgroepen ten opzichte van januari 2025. Bij de commercieel relevante doelgroep 20-49 is het radiostation het dere station van Nederland. Het effect van het vertrek van jocks als Wouter van der Goes, Frank van 't Hof en Gijs Staverman blijft blijkbaar nog merkbaar, waarbij de zender het van een steeds ouder publiek moet hebben.

Doelgroep 13+: 13.5 procent (14.1 procent in januari 2025 en 14,7 procent in februari 2024]).
Doelgroep 20-49: 11,3 procent (14,5 procent in januari 2025 en 13,2 procent in februari 2024).
Doelgroep 25-67: 15,7 procent (17,1 procent in januari 2025 en 16 procent in februari 2024).

Qmusic

Qmusic (DPG Media) handhaafde zijn marketleiderschap in de ommercieel relevante doelgroep 20-49. Met name de ochtendshow van Mattie Valk en Marieke Elsinga behaalde hogere marktaandelen en is de best beluisterde ochtendshow in het tijdsblok 06:00-10:00 uur in de doelgroep 20-49. Daarnaast wist de radiozender te scoren met de Q-Top 500 van de 90's.  

Doelgroep 13+: 11.6 procent (10,8 procent in januari 2025 en 11,6 procent in februari 2024]).
Doelgroep 20-49: 20,9 procent (18,3 procent in juari 2025 en 21,4 procent in februari 2024).
Doelgroep 25-67: 15,2 procent (14,0 procent in januari 2025 en 13,6 procent in februari 2024).

Radio 10 en Radio 538

Radio 538 (Talpa Network) deed het ondanks een iets betere maand januari 2025, het ietsjes minder. Opvallend is dat met name wat oudere luisteraars het marktaandeel in de oudste doelgroep doet stijgen. Ook ten opzichte van februari 2024 doet het vlaggeschip van Talpa Network het iets minder.

Doelgroep 13+: 8,5 procent (8,8 procent in januari 2025 en 9,2 procent in februari 2024).
Doelgroep 20-49: 12,7 procent (14,1 procent in januari 2025, was 14,1 procent in februari 2024).
Doelgroep 25-67: 11,1 procent (10,8 procent in januari 2025, was 12,1 procent in februari 2024)

Radio 10 (Talpa Network) blijft dalen met zijn luistercijfers. Zou de per 1 maart 2025 ingevoerde stationvoice Erik de Zwart en zijn Top 40 Hitdossier op zaterdag en zondagochtend het verschil maken voor de maartcijfers? Het valt wel op de de non-stop online zender Radio 10 Non Stop in de commercieel relevante groep 20-49 1,8 procent marktaandeel scoort (zonder FM en zonder DAB+). Radio 10 dreigt in zijn populariteit door Joe (van DPG Media) te worden overvleugeld in maart: in de eerste week was dat al zo.

Doelgroep 13+: 6,7 procent (7,5 procent in januari 2025, was 10,5 procent in februari 2024).
Doelgroep 20-49: 7,7 procent (8,8 procent in januari 2025, was 14,5 procent in februari 2024).
Doelgroep 25-67: 7,0 procent (7,5 procent in januari 2025,was 12,8 procent in febuari 2024).

Sky Radio

Sky Radio (Talpa Network) daalt heel licht met zijn marktaandelen vergeleken met januari 2025, maar moet vergeleken met een jaar geleden wel een behoorlijke daling aan populariteit inboeken. De Valentijn Top 101 maakte niet per se het verschil.

Doelgroep 13+: 6,7 procent (6,9 procent in januari 2025; 9,5 procent in februari 2024).
Doelgroep 20-49: 6,5 procent (6,6 procent in januari 2025; 6,7 procent in februari 2024).
Doelgroep 25-67: 6,9 procent (6,9 procent in januari 2025; 7,9 procent in februari 2024)

Joe, Radio Veronica, 100% NL en NPO 3FM

Radio Veronica (Mediahuis Radio) weet zich te stabiliseren in februari 2025 en zelfs te stijgen in de commerceel relevante doelgroep 20-49 jaar (al gaat die uit van 20-59 jaar sinds januari 2025). Dit geldt ook enigszins voor 100% NL (Mediahuis Radio), al verliest deze wel licht in de 13+-doelgroep.

Joe (van DPG Media) blijft stijgen, als dit radiostation blijft doostijgen is de kans groot dat Joe Radio 10 van Talpa Network zal voorbijstreven. In week 8/2025 gebeurde dat al. De ochtendshow van Coen Swijnenberg en Sander Lantinga dragen daar aan bij

NPO 3FM wist zijn marktaandelen letterljk te behouden. Verder valt op dat Kink opnieuw in de doelgroep 20-49 in febuari 2025 zich met 1,3 procent marktaandeel weet te stabiliseren.

Radio Veronica 13+: 4,2 procent (4,3 procent in januari 2025; 1,8 procent in februari 2024).
Radio Veronica 20-49: 4,1 procent (3,8 procent in januari 2025; 1,8 procent in februari 2024).
Radio Veronica 25-67: 4,9 procent (5,2 procent in januari 2025; 2,3 procent in februari 2024).

100% NL13+: 2,9 procent (3,1, procent in januari 2025; 3,4 procent in februari 2024).
100% NL 20-49: 3,2 procent (3,1 procent in januari 2025; 2,9 procent in februari 2024).
100% NL 25-67: 3,2 procent (3,2 procent in januari 2024. 3,5 procent in februari 2024).

JOE 13+: 7,3 procent  (5,3 procent in januari 2025; 4.1 procent in februari 2024)
JOE 20-49: 7,3 procent (6,7 procent in januari 2025; 5,0 procent in februari 2024).
JOE 25-67: 6,5 procent (3,5 procent in januari 2025; 5,1 procent in februari 2024).).

NPO 3FM 13+: 2,3 procent (2,6 procent in januari 2025, 2,1 procent in februari 2024).
NPO 3FM 20-49: 4,5 procent  (4,5 procent in januari 2025, 3,7 procent in februari 2024). 
NPO 3FM 25-67: 3,1 procent (3,3 procent in januari 2025, 2,8 procent in februari 2024).  

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Audioreclame groeit met 8,7 procent in derde kwartaal 2025

11-11-2025 | 11:16:00
In het derde kwartaal van 2025 investeerden merken samen 55,3 miljoen euro in audioreclame, een groei van 8,7 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar

NMO Luistercijfers oktober: Edwin Evers scoort, Gordon Heuckeroth niet en NPO Radio 2 marktleider

05-11-2025 | 20:15:00
Marketing Report heeft de oktober 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek.

Liedewij Hentenaar: Hoe klinkt jouw merk?

29-10-2025 | 13:04:00
Peter Wybenga ging in gesprek met Liedewij Hentenaar. Ze vertelt over het meten van audiobereik, de groeiende inzet van merkgeluid en de kracht van creatie

NMO Luistercijfers september: Qmusic stijgt weer; 60-jarige NPO 3FM blijft zorgenkind

08-10-2025 | 22:04:00
Marketing Report heeft de september 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek.

Stichting ALS, Boldking, Albert Heijn en Michel Tiggelman winnen bij Audify Awards

03-10-2025 | 22:25:00
Stichting ALS, Boldking en Albert Heijn winnen bij Audify Awards; Michel Tiggelman (Randstad) is Audio-ambassadeur 2025
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

TBWA\NEBOKO maakt Sinterklaas-commercial voor Albert Heijn

13-11-2025 | 14:00:00
Albert Heijn bereidt zich voor op het jaarlijkse Sinterklaasfeest en richt zich dit jaar sterk op de traditie van het schoentje zetten.

Inter lanceert INTERISTA met DEPT

13-11-2025 | 11:00:23
Het Nederlandse verfmerk Histor is gestart met Geef kleur aan jouw verhaal, een social-first campagne waarin persoonlijkheid en verhalen worden vertaald naar een eigen verfkleur.

Volkswagen en TeamNL lanceren Hey, is dat niet?!

13-11-2025 | 10:42:00
Na een pauze van acht jaar is de samenwerking tussen Volkswagen en TeamNL opnieuw opgestart.

[Vacatures] INDIE zoekt een Account Manager / Account Director

13-11-2025 | 10:25:00
INDIE Amsterdam is per direct op zoek naar Account Manager / Account Director

Natwerk wint pitch Slachtofferhulp en start merkcampagne

13-11-2025 | 09:58:00
Natwerk is in september 2025 na een pitch verkozen als creatief bureau van Slachtofferhulp Nederland. Natwerk is direct aan de slag gegaan met de merkpositionering en een campagne voor Slachtofferhulp Nederland
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.