NMO Luistercijfers mei 2025: Qmusic overal marktleider

Marketing Report heeft de mei 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek. Hieruit blijkt dat Qmusic het marktleiderschap heeft overgenomen van NPO Radio 2 voor 13+ en daarmee marktleider is geworden in alle doelgroepen. 

NPO Radio 2

NPO Radio 2 bleef in marktaandeel weliswaar stabiel bij de doelgroep 13+, maar Qmusic wist een hoger marktaandeel te behalen waarmee de publieke radiozender zijn marktleiderschap verloor.  NPO Radio 2 is de tweede zender in de doelgroep 25-67 en e derde zender in de groep 20-49. Bij de brede doelgroep daalt NPO Radio 2 niet meer, maar in de doelgroepen wel, waarmee oudere luisteraars de zender trouw blijven.

Doelgroep 13+: 11,9 procent (11,9 procent in april 2025 en 12,2 procent in mei 2024).
Doelgroep 20-49: 10,0 procent (10,3 procent in april 2025 en 11,5 procent in mei 2024).
Doelgroep 25-67: 13,9 procent (14,3 procent in april 2025 en 14,1 procent in mei 2024).

Qmusic

Qmusic (DPG Media) is marktleider op alle doelgroepen. Weliswaar is de stijging ten opzichte van 2024 minimaal, ten opzichte van april is die 0,8 procent. De actie Wanted Marieke heeft mogelijjk zijn vruchten afgeworpen.  

Doelgroep 13+: 12,4 procent (11,6 procent in april 2025 en 12,3 procent in mei 2024]).
Doelgroep 20-49: 21,4 procent (20,6 procent in april 2025 en 21,8 procent in mei 2024).
Doelgroep 25-67: 15,8 procent (15,0 procent in april 2025 en 15,2 procent in mei 2024).

Radio 10 en Radio 538

Radio 538 (Talpa Network) daalde opvallend genoeg, al zijn de prestaties vergeleken met 2024 voor e doelgroepen 20-49 en 25-67 wel beter.  

Doelgroep 13+: 8,9 procent (9,2 procent in april 2025 en 9,0 procent in mei 2024).
Doelgroep 20-49: 14,2 procent (15,3 procent in april 2025, was 13,7 procent in mei 2024).
Doelgroep 25-67: 11,2 procent (12,0 procent in april 2025, was 10,9 procent in mei 2025)

Radio 10 (Talpa Network) is na lange tijd wewer stijgende. De daling lijkt aarmee gekeerd. Zou Erik de Zwart als stationvoice daarmee helpen? Wel vakt o dat de stijging bij oudere luisteraars groter is. Toch is vergeleken met 2024 er nog een behoorlijke daling waarneembaar. 

Doelgroep 13+: 6,9 procent (6,7 procent in april 2025, was 8,8 procent in mei 2024).
Doelgroep 20-49: 7,6 procent (7,0 procent in april 2025, was 11,7 procent in mei 2024).
Doelgroep 25-67: 7,8 procent (7,1 procent in april 2025,was 10,1 procent in mei 2024).

Sky Radio

Sky Radio (Talpa Network) stabiliseert. Ten opzichte van een jaar geleden valt de daling nog wel op. 

Doelgroep 13+: 6,8 procent (6,7 procent in april 2025; 8,4 procent in mei 2024).
Doelgroep 20-49: 6,6 procent (6,0 procent in april 2025; 7,1 procent in mei 2024).
Doelgroep 25-67: 6,8 procent (6,6 procent in april 2025; 8,0 procent in mei 2024)

Joe, Radio Veronica, 100% NL en NPO 3FM

Radio Veronica (Mediahuis Radio) daalt opvallen genoeg in de 13+ en 25-67 doelgroepen maar stijgt in de 20-49 groep. Net als april 2025 aldus schommelnigen. Bij 100% NL is een daling waarneembaar ten opzichte van april in de commercieel relevante doelgroep 20-49.  

Joe (van DPG Media) stijgt weliswwaar in de 13+ doelgroep, maar daalt licht in dedoelgroepen 20-49 en 25-67.  

NPO 3FM daalde in april opieuw en met name bij de commercieel relevante doelgroep 20-49 is dat opvallend. De publieke radiozender lijkt nog steeds bezig met een gang naar beneden. 

NPO Radio 1 moet het vooral hebben van 60+-ers, zo blijkt uit de cijfers. De publieke nieuwsradiozender is in 13+ wel relevant, maar inzoemend op de cijfers zijn het vooral de oudere luisteraars die luisteren.

Radio Veronica 13+: 3,7 procent (4,0 procent in april 2025; 2,2 procent in mei 2024).
Radio Veronica 20-49: 3,5 procent (3,3 procent in april 2025; 2,7 procent in mei 2024).
Radio Veronica 25-67: 4,5 procent (4,8 procent in april 2025; 2,8 procent in mei 2024).

100% NL13+: 3,5 procent (3,6 procent in april 2025; 3,7 procent in mei 2024).
100% NL 20-49: 3,2 procent (3,4 procent in april 2025; 2,7 procent in mei 2024).
100% NL 25-67: 3,7 procent (3,8 procent in april 2025. 4,1 procent in mei 2024).

JOE 13+: 5,4 procent  (5,3 procent in april 2025; 4,5 procent in mei 2024).
JOE 20-49: 6,5 procent (6,7 procent in april 2025; 5,7 procent in mei 2024).
JOE 25-67: 6,1 procent (6,0 procent in april 2025; 5,6 procent in mei 2024).

NPO 3FM 13+: 1,8 procent (1,9 procent in april 2025, 2,2 procent in mei 2024).
NPO 3FM 20-49: 3,0 procent  (3,4 procent in april 2025, 3,4 procent in mei 2024). 
NPO 3FM 25-67: 2,3 procent (2,5 procent in april 2025, 3,0 procent in mei 2024).  

NPO Radio 1 13+: 8,3 procent (8,3 procent in april 2025, 8,4 procent in mei 2024).
NPO Radio 1 20-49: 2,6 procent  (2,4 procent in april 2025, 2,2 procent in mei 2024). 
NPO Radio 1  25-67: 5,2 procent (5,2 procent in april 2025, 5,5 procent in mei 2024).   (60+!!)

Kink en BNR Nieuwsradio

Kink en BNR Nieuwsradio blijven als doelgroepzenders stabiel, al valt wel een lichte stijging bij Kink op bij de doelgroepen 20-49 en 26-67.

BNR Nieuwsradio 13+: 0,8 procent (0,8 procent in april 2025, 0,8 procent in mei 2024).
BNR Nieuwsradio 20-49: 0,8 procent  (0,8 procent in april 2025, 0,5 procent in mei 2024). 
BNR  Nieuwsradio 25-67: 0,7 procent (0,7 procent in april 2025, 0,7 procent in mei 2024).  

Kink 13+: 0,8 procent (0,8 procent in april 2025, 0,5 procent in april 2024).
Kink 20-49: 1,0 procent  (0,9 procent in april 2025, 0,7 procent in mei 2024). 
Kink 25-67: 1,2 procent (1,1 procent in april 2025, 0,7 procent in mei 2024).  

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

NMO Luistercijfers september: Qmusic stijgt weer; 60-jarige NPO 3FM blijft zorgenkind

08-10-2025 | 22:04:00
Marketing Report heeft de september 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek.

Stichting ALS, Boldking, Albert Heijn en Michel Tiggelman winnen bij Audify Awards

03-10-2025 | 22:25:00
Stichting ALS, Boldking en Albert Heijn winnen bij Audify Awards; Michel Tiggelman (Randstad) is Audio-ambassadeur 2025

Dit zijn de genomineerden voor de Audify Awards 2025

30-09-2025 | 09:34:00
De jury keek naar de kracht van geluid, auditieve originaliteit en de manier waarop merk en boodschap elkaar versterken.

Nederlandse mediasector komt met gezamenlijke aanpak politieke reclames

18-09-2025 | 05:00:00
De grote Nederlandse uitgevers, tv- en radiozenders en buitenreclame-exploitanten verenigd in Audify, Magazine Media Associatie (MMA), NDP Nieuwsmedia, Outreach en Screenforce hebben onder de naam politiekereclame.nl een gezamenlijk platform gelanceerd

Audify Awards uitgereikt tijdens Dag van de Audio

05-09-2025 | 09:58:00
Deze prijzen belonen de beste audiocommercials, de meest impactvolle non-spot audioreclames en de audio-ambassadeur van het jaar.
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

NABV kiest LevelUP Digital voor merkcampagne We Are Airsoft

09-10-2025 | 16:30:00
De Nationale Airsoft Belangen Vereniging (NABV) heeft gaming agency LevelUP Digital gekozen voor de uitvoering van haar merkcampagne We Are Airsoft.

Brout werkt samen met Draft Digital aan digitale groei

09-10-2025 | 09:17:00
De samenwerking is gericht op het versterken van de digitale marketingaanpak van Brout en het integreren van CRM-data voor gerichtere communicatie en groei

N=5 ontwikkelt campagne Dan is er Menzis

09-10-2025 | 07:30:00
Zorgverzekeraar Menzis heeft de door N=5 ontwikkelde campagne Dan is er Menzis gelanceerd. De campagne wil laten zien waar mensen in het dagelijks leven met gezondheidsuitdagingen mee te maken hebben en hoe Menzis daarbij kan ondersteunen

FCB en Mastercard maken visuele beperkingen voelbaar

09-10-2025 | 01:15:00
FCB heeft voor creditcardmerk Mastercard een campagne ontwikkeld om te laten zien hoe mensen met een visuele beperking deze omzetten in mogelijkheden

[Vacatures] Abovo Maxlead zoekt een Display, Video & Audio (DVA) Consultant

08-10-2025 | 09:03:00
Abovo Maxlead is per direct op zoek naar een Display, Video & Audio (DVA) Consultant
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.