Nederlanders besparen opnieuw het meest in de supermarkt
Markteffect-onderzoek: boodschappen blijven belangrijkste bespaarpost
De financiële druk blijft voelbaar voor veel Nederlanders. Uit onderzoek van Markteffect blijkt dat 43 procent minder kan sparen dan een half jaar geleden. Dat heeft gevolgen: 32 procent maakt zich zorgen over de eigen financiële situatie en 30 procent merkt dat dit invloed heeft op het privéleven.
Jongeren passen uitgaven het vaakst aan
Bijna de helft van de Nederlanders (49 procent) geeft aan het bestedingspatroon te hebben aangepast. Vooral jongeren doen dat: bij Generatie Z ligt dat percentage op 72. De belangrijkste bespaarposten zijn boodschappen (69 procent), gevolgd door kleding (55 procent) en uitjes (46 procent). Ook vakanties (40 procent), abonnementen (30 procent) en hobby’s (26 procent) worden minder vaak betaald.
Supermarkt blijft belangrijkste bespaarplek
De supermarkt is voor veel Nederlanders de plek waar ze het meeste kunnen besparen, net als bij de vorige meting in april 2025. Van de Nederlanders die hun uitgaven aan boodschappen hebben aangepast, gebruikt 70 procent vaker aanbiedingen of kortingen. Daarnaast koopt 46 procent bepaalde producten niet meer, omdat ze te duur zijn.
Ook wordt er bewuster gewinkeld: 61 procent vermindert impulsieve aankopen door bijvoorbeeld met een boodschappenlijstje te gaan winkelen. Verder vergelijkt 42 procent prijzen door meerdere supermarkten te bezoeken.
Onderzoek Markteffect
Het onderzoek is uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau Markteffect onder een representatieve steekproef van 1.006 Nederlanders van 18 jaar en ouder. Het veldwerk vond plaats in november 2025. De volledige Markteffect Koopkracht Monitor geeft inzicht in trends, bespaargedrag en de invloed van buitenlandse webshops op de koopkracht.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Meer dan helft Generatie Z maakt zich zorgen om financiën
Higuita en Lot of Happiness lanceren eindejaarscampagne
Onderzoek: gebruik vleesvervangers neemt af
Hoe marktonderzoek in citymarketing het verschil maakt
Ralf van Lieshout: Hoe publieksonderzoek GLOW helpt blijven stralen
Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen