Michel van Velde: AI-agents zijn de nieuwe target audience

[Column] CEO en Brand & AI Director over branding in het AI-tijdperk

"Toon me een duurzame shampoo."
"Hier zijn drie merken die goed scoren op ingrediënten en klanttevredenheid."

Deze dialoog vindt niet plaats in een winkel of browser, maar tussen een consument en zijn persoonlijke AI-agent. En jouw merk? Dat is nergens te bekennen.

Meer dan 45 procent van de online aankoopbeslissingen inmiddels al beïnvloed door AI

Volgens recente cijfers wordt meer dan 45 procent van de online aankoopbeslissingen inmiddels al beïnvloed door AI, via gepersonaliseerde aanbevelingen, zoekalgoritmes en voice-assistants. En dat aandeel groeit heel snel met de komst van AI-agents. In dit nieuwe landschap verandert de rol van branding fundamenteel: het gaat niet langer alleen om zichtbaar zijn voor mensen, maar ook voor machines.

Branding verschuift van mens naar machine, stelt Michel van Velde, CEO en Brand & AI Director bij strategiebureau Ablestar. Een aantal mobiele telefoons, zoals enkele Samsung-modellen, zijn al voorzien van AI-assistenten. Amazon heeft ook al AI-agents geïntroduceerd om je te helpen bij het aanschaffen van producten. Het is dan ook wachten totdat iedereen zijn persoonlijke AI-assistent heeft. En die AI-agents selecteren merken op basis van:

  • Gestructureerde data
  • Herkenbare positionering
  • Consistente merkcommunicatie
  • Betrouwbare online bronnen

Merken met een duidelijke identiteit, een consistente tone-of-voice en machineleesbare brand assets, content en productinformatie hebben dus aantoonbaar voordeel. Het algoritme kiest daarbij op basis van vertrouwen, context en semantiek.

Merken die straks winnen, zijn niet alleen menselijk aantrekkelijk, maar ook machineleesbaar

"De merken die straks winnen, zijn niet alleen menselijk aantrekkelijk, maar ook machineleesbaar. Je bouwt niet langer alleen aan merkvoorkeur, maar aan algoritmisch vertrouwen. We zien nu al dat enkel een goed ontworpen webshop runnen niet meer volstaat. Voor e-commerce specialisten betekent dit een noodzakelijke omslag. Wat nodig is, is een contentstrategie gericht op AI-vindbaarheid, semantisch rijke merkdata, gekoppeld aan productinformatie en een robuuste data-architectuur waarin content gestructureerd, actueel en toegankelijk is."

"Veel merken die we spreken hebben dit niet goed ingericht en weten niet precies waar ze moeten beginnen. Denk bijvoorbeeld in entiteiten, niet alleen in pagina’s. Publiceer merkverhalen, klantdata, productclaims en visuele brand assets op een manier die niet alleen inspireert, maar ook geïnterpreteerd kan worden door AI-agents. Die kunnen je merk en producten vervolgens presenteren op een manier die de consument het prettigst ervaart. Voor de een is dit een product sheet, voor de ander een door AI gecreëerde video waarin het product wordt gepresenteerd door een branded avatar."

De nieuwe brandingrealiteit: focus op mens én machine

De boodschap is helder: merken, ook B2B, die relevant willen blijven, moeten bouwen aan een strategie die werkt voor mens én machine. Branding wordt geen luxe of uithangbord meer, maar de kern waarop AI beslist wie wordt aanbevolen en wie verdwijnt in de vergetelheid. Er wordt niet meer gekozen voor je merk omdat het mooi is, maar omdat het vindbaar, begrijpelijk en vertrouwd is, ook voor AI.

--

Michel van Velde is CEO en Brand & AI Director bij Ablestar. Hij adviseert internationale merken op het snijvlak van merkstrategie, digitale innovatie en artificiële intelligentie.

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Patrick Petersen: ChatGPT is slecht voor je brein

02-10-2025 | 11:21:41
Steeds meer – vooral jonge gebruikers - zetten ChatGPT in als een soort mentale coach met blind vertrouwen

AI-campagne IAMTORO Amsterdam Boxxxer

02-10-2025 | 09:37:00
De campagne is volledig ontwikkeld met AI in samenwerking met bureau ACE, dat de visuals en video’s realiseerde.

Zandbeek ontwikkelt merkidentiteit voor YaWorks

30-09-2025 | 14:45:00
Het Amsterdamse bedrijf, gespecialiseerd in digitale infrastructuur, wilde een uitstraling die aansluit bij de groeiambities.

[Vacatures] iO zoekt een Senior SEO Specialist (Campus Rotterdam)

30-09-2025 | 09:44:00
iO is per direct op zoek naar Senior SEO Specialist - Campus Rotterdam

[Vacatures] iO zoekt een Senior SEO Specialist (Campus Utrecht)

30-09-2025 | 09:33:00
iO is per direct op zoek naar Senior SEO Specialist - Campus Utrecht


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Nutricia start campagne tegen dreiging ondervoeding

03-10-2025 | 11:27:00
Uit onderzoek van Markteffect blijkt dat 85 procent van de Nederlanders zich (bijna) nooit zorgen maakt om zelf risico te lopen op ondervoeding.

Bob Koigi: Merken profileren zich als wereldwijde probleemoplossers

03-10-2025 | 11:10:58
Wereldwijde uitdagingen zijn te groot voor overheden of NGO’s om alleen aan te pakken. Steeds vaker stappen grote merken in dit domein

MediaMarkt brengt "Ik ben toch niet gek!" terug

03-10-2025 | 10:21:00
De slogan, die vanaf oktober weer te zien is in alle campagnes, krijgt een eigentijdse invulling die aansluit bij de huidige tijdsgeest.

[Vacatures] Springbok zoekt een Medior Projectmanager Marketing Automation

03-10-2025 | 09:47:00
Springbok is per direct op zoek naar een Medior Projectmanager Marketing Automation - Den Bosch

[Vacatures] PINK zoekt een Senior Social Advertising Consultant

03-10-2025 | 09:12:00
PINK is per direct op zoek naar Senior Social Advertising Consultant - Groningen  •  32-40 uur
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.