Media tijdens OCW-debat: NSC vindt omroepverenigingen achterhaald

NSC vindt omroepverenigingen achterhaald; BBB en VVD willen per programma inzage in de kosten, de PVV blijft mild de NPO aanvallen en GroenLinks-PVDA pleit samen met NSC voor een onafhankelijkheid van de media. Dit bleek tijdens het debat over de OCW-begroting die vooral over onderwijs gaat, waar ook kort gedebatteerd werdd over het onderdeel media. Door het verkiezingsreces werd het afzonderlijke jaarlijkse debat over de mediabegroting in de Tweede Kamer geschrapt.

Claire Martens-America (VVD) en Mona Keijzer (BBB) hebben daar een motie ingediend die is aangenomen door de Tweede Kamer en de regering verzoekt een transparantieregister in te stellen waarin omroepen de kosten van elk tv- en radioprogramma vermelden, uitgesplitst naar kostensoort en met medeneming van externe producenten voor zover het besteding van publieke middelen betreft.

De onlangs aangetreden demissionair Staatssecretaris Fleur Gräper-van Koolwijk (D66) ontraadde de motie, omdat die volgens haar haaks staat op de kernwaarde van onafhankelijkheid. Volgens haar lokt de motie onherroepelijk discussie uit over de programma's als transparantie ook op dat niveau gaat plaatsvinden.

PVV blijft NPO mild aanvallen

Terwijl de PVV voor de verkiezingen in zijn verkiezingsprogramma pleitte voor het niet langer financieren van de NPO, was de onlangs aangetreden PVV-mediawoordvoerder Martine van der Veld iets milder. Zij pleitte niet – zoals voorganger Martin Bosma – voor de opheffing van de NPO – maar had het over het functioneren van Frederieke Leeflang. Volgens de PVV kan die haar functie niet uitvoeren met Ongehoord Nederland in het bestel, aangezien zij dat zelf aangegeven zou hebben. Overigens heeft Frederiek Leeflang dat niet over haar persoonlijke functioneren gesteld, maar heeft dat over de NPO als organisatie gesteld.

De PVV die inmiddels de grootste politieke fractie is geworden in de Tweede Kamer, sprak over een onvoldoende pluriform bestel en weinig ruimte voor diverse meningen. Volgens Martine van der Veld is er nog veel te doen op het gebied van media en cultuur. Wat de PVV nu concreet wil na verkiezingen werd niet duidelijk.

NSC: omroepverenigingen acherhaald

De VVD liet zich behoudens transparantie nauwelijks uit over media; NSC benadrukte bij monde van Aant Jelle Soepboer het belang van onafhankelijkheid rol van de pers en de NPO in de democratie die volgens hem ruimte en vertrouwen moeten krijgen.Daarbij wil NSC ook hun onafhankelijke positie versterken en vertrouwen in media herstellen. Daarover wil NSC samen met media zoeken naar wegen daarvoor. Wel zei NSC niet huiverig te zijn voor een herziening van het publieke bestel en stelde vragen bij het bestel met omroepvereningen. Volgens NSC zijn er andere manieren om de pluriformteit en transparantie te borgen. Het is voor het eerst dat NSC zich hier publiekelijk over uitliet.

BBB: focus op nieuws, cultuur en regio

BBB vroeg zich af wat de zinnigheid is om omroepen te laten fuseren tot 6 omroepen zoals het Adviescollege van Pieter van Geel voorstelde. Daarbij pleitte Mona Keijzer voor de eigenheid via missies van omroepverenigingen. Ook stelde de voormalig staatssecretaris van Economische Zaken & Klimaat dat concurrentie een punt is, net als de concurrentie op de reclamemarkt.

BBB zei een voorkeur te hebben voor een NPO die zich meer moet gaan toeleggen op onafhankelijk nieuws en mooie culturele programma's, waarbij er nadrukkelijk aandacht moet zijn voor regionaal nieuws en regionale cultuur. Daarbij wil de BBB dat andere taken zoals amusement minder gebeuren en er aldus een kleinere publieke omroep komt. Daarbij heeft Mona Keijzer de zinnigheid van NPO Radio 2 als NPO-zender beschreven in het debat.

Het debat bleef verder beperkt door interrupties van Lisa Westerveld van GroenLinks-PvdA die benadrukte dat de Tweede Kamer niet moet bepalen wat journalisten doen, wie zij uitnodigen aan hun talkshowtafels en dat zij juist hun werk onafhankelijk moeten kunnen doen. Zij uitte deze kritiek in reactie op de PVV die de NPO blijft bekritiseren over de manier waarop programma’s journalistiek bedrijven.

Nauwelijks over bestedingen

Over de Mediabegroting zelve (1,26 miljard euro) en de bestedingen aan NPO, RPO, NLPO en onder meer het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek en het Commissariaat voor de Media werd feitelijk nauwelijks gesproken. De NPO krijgt in 2024 het recordbedrag van 963 miljoen euro vanuit het ministerie van OCW. 181 miljoen is afkomstig uit Ster-reclame.

www.rijksoverheid.nl

www.tweedekamer.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

NPO: Draadstaal, Kassa, Flikken Rotterdam, 3op Reis en Groenteman & Van Roosmalen weg per 2027

25-11-2025 | 17:43:00
De NPO schrapt per 2027 programma’s als Draadstaal, Flikken Rotterdam, Kassa, Groenteman & Van Roosmale, 3opReis, First Dates en andere populaire programma's

Demissionair BBB-minister Gouke Moes breidt lineaire Ster-reclame weer uit

21-11-2025 | 16:59:00
Per 2027 zal er bij de NPO op de lineaire kanalen NPO1, NPO2 en NPO3 weer 10 procent van de totale zendtijd aan Ster-reclame mogelijk zal zijn. Thans is dat 8 procent

NPO Radio en NPO Luister: 2026 laatste jaar met groot budget

21-11-2025 | 15:59:38
De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) presenteerde zijn audioaanbod voor het jaar 2026, met een budget van 103,8 miljoen

Gezamenlijke nieuwsmediasector en NDP Nieuwsmedia sturen brandbrieven aan informateur Buma

20-11-2025 | 11:36:00
Zowel NDP Nieuwsmedia als 22 nieuwsmediaorganisaties gezamenlijk hebben brieven gestuurd aan informateur Sybrand Buma om hem op te roepen dat een volgende regering werk maakt van mediabeleid

Naomi Aalbers: kinderen snappen meer dan we denken

17-11-2025 | 14:49:00
Naomi Aalbers is maker van een van de geselecteerde pilots van de 3Lab Serie Contest van Zapp.
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

DEPT ontwikkelt kerstcampagne Bol

07-12-2025 | 22:49:00
Het creatieve digitale bureau DEPT heeft voor internetwinkel Bol de kerstcampagne ontwikkeld. Bol duidt die met de gedachte van betekenisvol geven, met cadeaus die ertoe doen

Hotel L’Amour ontwikkelt kerstcommercial HEMA

07-12-2025 | 22:19:00
Hotel L’Amour heeft de kerstcommercial voor HEMA ontwikkeld met als thema Het mooiste dat je kunt geven is liefde, met als centrale boodschap iets doen voor een ander

Joe Public ontwikkelt kerstcommercial ALDI met Andy van der Meijde

06-12-2025 | 20:00:00
De door Joe Public ontwikkelde kerstcommercial van ALDI brengt met Andy van der Meijde brengt dit jaar de boodschap Bij ALDI kan je meer kerst vieren.

Hotel L’Amour ontwikelt Jumbo-kerstcommercial a la Dickens

06-12-2025 | 07:45:00
Hotel L’Amour heeft de Jumbo-kerstcommercial ontwikkeld onder de noemer a la Dickens. De boodschap is dat de mooiste kerst die je kunt wensen, met elkaar is en dat kerst niet helemaal perfect hoeft te zijn

TBWA\NEBOKO ontwikkelt kerstwereld-campagne Albert Heijn

06-12-2025 | 05:45:00
TBWA\NEBOKO heeft de kerstcampagne van Albert Heijn ontwikkeld waarin emotie, inspiratie, productaanbod, winkelcommunicatie en digital samenkomen in één herkenbare wereld
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.