
Markteffect over te hoge werkdruk
[Whitepaper] Markteffect: Bijna de helft van werkend Nederland ervaart regelmatig tot te vaak werkdruk
Voor sommigen voelt de maandagochtend als een frisse start, terwijl anderen met minder enthousiasme aan de week beginnen. Uit onderzoek van marktonderzoeksbureau Markteffect blijkt dat 44 procent van de werkenden regelmatig tot te vaak werkdruk ervaart. Toch verwacht 65 procent van werkend Nederland over twee jaar nog steeds te werken bij dezelfde organisatie. Dit en nog meer blijkt uit Het Nationaal Medewerkerstevredenheidsonderzoek van Markteffect.
Oorzaken werkdruk
Wat veroorzaakt die werkdruk? Voor 50 procent van de werkenden is het duidelijk: er moeten te veel taken worden uitgevoerd in te weinig tijd. Andere genoemde oorzaken zijn te hoge verwachtingen vanuit de leidinggevende (10 procent) en een te grote verantwoordelijkheid of het ontbreken van duidelijke instructies (9 procent).
Toch geeft meer dan de helft van de werkenden (53 procent) aan dat ze deze werkdruk vaker acceptabel dan onacceptabel vinden. Dit betekent dat, hoewel werkdruk vaak voorkomt, veel Nederlanders het als onderdeel van hun werk accepteren.
Werkgevers krijgen een dikke voldoende
Ondanks de werkdruk beoordeelt werkend Nederland hun werkgever toch met een ruime voldoende. Het gemiddelde rapportcijfer wat men hun werkgever geeft, is een 7,6. De aspecten die het werk het leukst maken, zijn collega’s en het team (36 procent), gevolgd door de inhoud en uitdaging van het werk (28 procent) en de flexibiliteit en vrijheid die de baan biedt (23 procent). Aan de andere kant zijn er ook enkele minder positieve aspecten. Waaronder de al eerder genoemde werkdruk (26 procent) en een onaangename werksfeer (13 procent) als minder prettige elementen van hun werk. Meer dan een op de vijf werkenden (22 procent) kan geen specifieke minder leuke aspecten van hun organisatie benoemen.
Betrokkenheid en trots
Het kan niet vaak genoeg benadrukt worden: een tevreden medewerker is belangrijk voor het succes van een organisatie. De tevredenheid van werkend Nederland is onder andere gemeten aan de hand van de Net Promoter Score (NPS). De gemiddelde NPS-score voor werkgevers in Nederland ligt op +8. Een NPS van +8 is een positieve score, wat suggereert dat er een lichte meerderheid is die hun werkgever aanbeveelt. Daarnaast voelt maar liefst 70 procent van werkend Nederland zich (zeer) betrokken bij de organisatie waar ze werken. Eveneens geeft 70 procent aan trots te zijn om bij hun werkgever te werken en 65 procent verwacht over twee jaar nog steeds in dienst te zijn bij dezelfde organisatie. Dit zijn ook sterke indicatoren van tevredenheid en stabiliteit binnen organisaties. Het behouden van ervaren en gemotiveerde medewerkers is van onschatbare waarde in een krappe arbeidsmarkt.
Onderzoeksverantwoording
Dit onderzoek is uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau Markteffect in het laatste kwartaal van 2024 onder een representatieve steekproef van 1.032 werkende Nederlanders van 18 jaar en ouder.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Markteffect: Denk niet voor je klant, luister naar hem
Stefan Klomp: Zo helpt belevingsonderzoek bij merkloyaliteit
Joris van Leenders: Employer branding begint binnen
Stefan Klomp: Verkoop geen features maar relevantie
Podcastgebruik groeit sterk bij jonge luisteraars
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Bob Koigi: De toekomst van tv-metingen ligt in big data
Closed on Monday toont avontuur met De Koffiejongens
[Vacatures] TBWA zoekt een Brand Coordinator (NL)
Johan van der Zanden: Jeroen past perfect bij ons merk
Jeroen van Koningsbrugge supermarktmanager Daan Albert Heijn
Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers