Markteffect over te hoge werkdruk

[Whitepaper] Markteffect: Bijna de helft van werkend Nederland ervaart regelmatig tot te vaak werkdruk

Voor sommigen voelt de maandagochtend als een frisse start, terwijl anderen met minder enthousiasme aan de week beginnen. Uit onderzoek van marktonderzoeksbureau Markteffect blijkt dat 44 procent van de werkenden regelmatig tot te vaak werkdruk ervaart. Toch verwacht 65 procent van werkend Nederland over twee jaar nog steeds te werken bij dezelfde organisatie. Dit en nog meer blijkt uit Het Nationaal Medewerkerstevredenheidsonderzoek van Markteffect.

Oorzaken werkdruk

Wat veroorzaakt die werkdruk? Voor 50 procent van de werkenden is het duidelijk: er moeten te veel taken worden uitgevoerd in te weinig tijd. Andere genoemde oorzaken zijn te hoge verwachtingen vanuit de leidinggevende (10 procent) en een te grote verantwoordelijkheid of het ontbreken van duidelijke instructies (9 procent).

Toch geeft meer dan de helft van de werkenden (53 procent) aan dat ze deze werkdruk vaker acceptabel dan onacceptabel vinden. Dit betekent dat, hoewel werkdruk vaak voorkomt, veel Nederlanders het als onderdeel van hun werk accepteren.

Werkgevers krijgen een dikke voldoende

Ondanks de werkdruk beoordeelt werkend Nederland hun werkgever toch met een ruime voldoende. Het gemiddelde rapportcijfer wat men hun werkgever geeft, is een 7,6. De aspecten die het werk het leukst maken, zijn collega’s en het team (36 procent), gevolgd door de inhoud en uitdaging van het werk (28 procent) en de flexibiliteit en vrijheid die de baan biedt (23 procent). Aan de andere kant zijn er ook enkele minder positieve aspecten. Waaronder de al eerder genoemde werkdruk (26 procent) en een onaangename werksfeer (13 procent) als minder prettige elementen van hun werk. Meer dan een op de vijf werkenden (22 procent) kan geen specifieke minder leuke aspecten van hun organisatie benoemen.

Betrokkenheid en trots

Het kan niet vaak genoeg benadrukt worden: een tevreden medewerker is belangrijk voor het succes van een organisatie. De tevredenheid van werkend Nederland is onder andere gemeten aan de hand van de Net Promoter Score (NPS). De gemiddelde NPS-score voor werkgevers in Nederland ligt op +8. Een NPS van +8 is een positieve score, wat suggereert dat er een lichte meerderheid is die hun werkgever aanbeveelt. Daarnaast voelt maar liefst 70 procent van werkend Nederland zich (zeer) betrokken bij de organisatie waar ze werken. Eveneens geeft 70 procent aan trots te zijn om bij hun werkgever te werken en 65 procent verwacht over twee jaar nog steeds in dienst te zijn bij dezelfde organisatie. Dit zijn ook sterke indicatoren van tevredenheid en stabiliteit binnen organisaties. Het behouden van ervaren en gemotiveerde medewerkers is van onschatbare waarde in een krappe arbeidsmarkt.

Onderzoeksverantwoording

Dit onderzoek is uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau Markteffect in het laatste kwartaal van 2024 onder een representatieve steekproef van 1.032 werkende Nederlanders van 18 jaar en ouder.

Download de Whitepaper

www.markteffect.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Nederlanders besparen opnieuw het meest in de supermarkt

09-12-2025 | 08:00:00
De financiële druk blijft voelbaar voor veel Nederlanders. Uit onderzoek van Markteffect blijkt dat 43 procent minder kan sparen dan een half jaar geleden.

Meer dan helft Generatie Z maakt zich zorgen om financiën

04-12-2025 | 16:01:00
Uit de vierde editie van de Markteffect Koopkracht Monitor blijkt dat 57 procent van Generatie Z zich zorgen maakt over de eigen financiële situatie.

Higuita en Lot of Happiness lanceren eindejaarscampagne

02-12-2025 | 09:35:00
Voor bijna de helft van de Nederlanders is samenzijn met familie en vrienden de belangrijkste bron van geluk.

Onderzoek: gebruik vleesvervangers neemt af

28-11-2025 | 11:07:00
Het eetpatroon blijkt breed: 46 procent eet vrijwel dagelijks vlees of vis, 37 procent kiest bewust voor enkele vlees- of visdagen per week

Hoe marktonderzoek in citymarketing het verschil maakt

11-11-2025 | 10:56:00
De manier waarop we onze steden beleven, verandert razendsnel. Nieuwe woonvormen, slimme mobiliteitsoplossingen en een groeiende focus op duurzaamheid zorgen ervoor dat steden zich steeds opnieuw moeten uitvinden.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

[Marketing Week] Bob Koigi: marketeers verhogen digitale bestedingen in 2026

12-12-2025 | 12:00:24
Flexibiliteit in budgetten staat daarbij centraal: 85 procent verwacht ook in 2026 tussentijdse bijstellingen.

Fightclub zet mens centraal in campagne Hulphond Nederland

12-12-2025 | 09:19:11
De campagne laat zien wat hulphonden betekenen voor mensen die dagelijks leven met PTSS, epilepsie of andere beperkingen.

[Vacancy] Cheil Benelux has a position for Medior Strategist / Strategy Manager

12-12-2025 | 08:53:00
Cheil Benelux is directly looking for Medior Strategist / Strategy Manager - Hybrid | Amsterdam

[Vacatures] AndAgency Amsterdam zoekt een Senior PR & Events Manager

12-12-2025 | 08:02:00
AndAgency Amsterdam is per direct op zoek naar Senior PR & Events manager - Fulltime · Amsterdam

[Vacatures] AndAgency Amsterdam zoekt een Senior Paid Social Specialist

12-12-2025 | 07:47:00
AndAgency Amsterdam is per direct op zoek naar Senior Paid Social Specialist - Fulltime · Amsterdam
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.