Mark Veenman: Realtime data zorgen voor eerlijke Out of Home

[Marketing Report Radio] COO van CS Digital Media over transparantie, innovatie en aandacht

Tijdens de uitzending van Marketing Report op New Business Radio ging Peter Wybenga in gesprek met Mark Veenman, COO van CS Digital Media. Een gesprek over pionieren in digital out of home, kunst als content en de inzet van AI om bereik en transparantie te verbeteren.

Van Coca-Cola tot kost per view

CS Digital Media was in 2014 verantwoordelijk voor de eerste wereldwijde programmatische Out of Home-campagne, in samenwerking met Coca-Cola. Daarbij werd op basis van realtime triggers, zoals een metro die arriveerde, de juiste advertentie op het juiste moment getoond. “Dat was ons startpunt. We zagen ons netwerk niet als klassiek out of home, maar als online display in de publieke ruimte,” aldus Veenman.

Deze visie leidde tot de implementatie van online-afrekenmodellen in fysieke netwerken. Zo introduceerde CS Digital Media onder meer kost per klik- en kost per view-modellen bij tankstations, en ontwikkelde het e-commerceconcepten bij metrostations waarbij bezoekers direct producten konden bestellen via QR-codes.

BRO en beyond

In 2023 werd CS Digital Media lid van het BRO, de brancheorganisatie voor buitenreclame. Dat was belangrijk voor de erkenning van netwerk-specifieke eigenschappen, zoals het langdurig wachten op perrons. Uit BRO-onderzoek bleek dat het kijkgedrag op perrons lineair is: mensen blijven de gehele wachttijd evenveel naar de schermen kijken.

Toch gaat het bedrijf verder. Binnenkort start een pilot in samenwerking met R&D en Siemens in Rotterdam, waarbij realtime databereik wordt gemeten. Mark Veenman: “Je betaalt straks alleen voor het moment dat er echt mensen aanwezig zijn. Geen mensen betekent: niet betalen. Het is een logische, eerlijke stap, die aansluit bij hoe online advertising werkt.”

Kunst als placeholder

Naast technologie is er ook ruimte voor creativiteit. In samenwerking met Rodger Werkhoven en Marcel Ossendrijver (Another Dimension) toont CS Digital Media AI-gegenereerde kunst als visueel aantrekkelijke placeholders op de schermen. “Als er geen campagne draait, willen we mensen alsnog verrassen. Kunst verhoogt de attentiewaarde en houdt de aandacht vast,” zegt Veenman.

Inmiddels zijn er werken getoond als ‘levende standbeelden’, zoals een digitaal geanimeerde André Hazes of The Thinking Man. Ook andere kunstenaars zoals Suzy One Kenobi dragen bij aan verrassende visuals, die snel geproduceerd worden dankzij AI. “Het is kunst die communiceert. En met AI kunnen we snel schakelen. Dat past bij onze netwerken, die continu in beweging zijn.”

AI als versneller

De rol van AI beperkt zich niet tot kunst. Binnen CS Digital Media is een AI-afdeling opgericht die zich richt op de ontsluiting van datalakes. “Zonder AI kunnen we de enorme hoeveelheid data niet goed interpreteren. AI helpt ons om sneller, slimmer en relevanter te opereren,” aldus Mark Veenman.

De combinatie van realtime data, programmatisch inkopen en visuele creativiteit maakt CS Digital Media tot een innovatieve speler binnen digital out of home: “We blijven dit soort stappen zetten, want transparantie en verrassing zijn voor ons onlosmakelijk verbonden met effectiviteit.”

Luister hier dit interview

Luister hier de volledige uitzending van 19 augustus 2025

Meer podcasts over marketing vind je hier: marketingreport.nl/podcast. Marketing Report is iedere derde dinsdag van de maand te horen op New Business Radio van 18:30 tot 20:00 uur.

Marketing Report Radio is een initiatief van Media Meetings & Magazines.

Partners Marketing Report op New Business Radio


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Nathalie Peters: MORGENFRISK helpt marketeers winnen

20-11-2025 | 16:12:00
Samen vertellen zij hoe topsportmentaliteit, mindset en maatwerktrainingen marketingteams helpen om beter te presteren, zonder zichzelf kwijt te raken.

Menno Westinga: Mediaplus verbindt media en creatie

20-11-2025 | 15:26:00
Hij vertelt over het internationale karakter van de groep, de rol van het House of Communication en waarom CMO’s Mediaplus als strategisch consultant zien

Esther Brouwer: INDIE bouwt merkvoorkeur met lange adem

20-11-2025 | 15:02:31
Ze spreekt met Bas Vlugt over haar carrière, het ondernemerschap bij INDIE, de samenwerking met Lode Schaeffer, het winnen van PLUS en Vodafone

Joey Boeters: Met humor maak je communicatie effectiever

20-11-2025 | 12:05:00
In de studio van New Business Radio sprak Bas Vlugt met Joey Boeters, Creative Partner en medeoprichter van Happiness Amsterdam

Wim Jan Zijlstra: Bij TBWA draait creativiteit altijd om groei

20-11-2025 | 10:46:00
In de studio van New Business Radio spraken Peter Wybenga en Bas Vlugt met Wim Jan Zijlstra, Head of Strategy bij TBWA\NEBOKO


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

[Vacatures] De Nieuwe Zaak (DNZ) zoekt een SEA Specialist

21-11-2025 | 12:02:00
De Nieuwe Zaak (DNZ) is per direct op zoek naar SEA Specialist - Hybride, Zwolle

Being There wint pitch en lanceert Europese Melitta-campagne

21-11-2025 | 11:33:23
Always up for good coffee gaat deze maand live in NL, Zweden, Duitsland en Frankrijk en wordt via online kanalen, social en op de winkelvloer uitgerold.

Roorda en CoMensha roepen op om mensenhandel uit te sluiten

21-11-2025 | 11:16:00
Het initiatief vraagt aandacht voor signalen van uitbuiting, omdat slachtoffers vaak onzichtbaar blijven. Veel Nederlanders herkennen deze signalen niet

Glenn da Silva & Bente van Deventer: UNLIKE bouwt merken via social

21-11-2025 | 10:51:25
Glenn da Silva en Bente van Deventer van UNLIKE spreken met Bas Vlugt over de manier waarop social het vertrekpunt vormt voor merkontwikkeling

KPN opent de lijn om te appen met Sint

21-11-2025 | 08:55:21
Via een online ouderportaal kunnen ouders gegevens over hun kinderen invoeren, zoals naam, leeftijd en interesses.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.