Mark Veenman: Realtime data zorgen voor eerlijke Out of Home

[Marketing Report Radio] COO van CS Digital Media over transparantie, innovatie en aandacht

Tijdens de uitzending van Marketing Report op New Business Radio ging Peter Wybenga in gesprek met Mark Veenman, COO van CS Digital Media. Een gesprek over pionieren in digital out of home, kunst als content en de inzet van AI om bereik en transparantie te verbeteren.

Van Coca-Cola tot kost per view

CS Digital Media was in 2014 verantwoordelijk voor de eerste wereldwijde programmatische Out of Home-campagne, in samenwerking met Coca-Cola. Daarbij werd op basis van realtime triggers, zoals een metro die arriveerde, de juiste advertentie op het juiste moment getoond. “Dat was ons startpunt. We zagen ons netwerk niet als klassiek out of home, maar als online display in de publieke ruimte,” aldus Veenman.

Deze visie leidde tot de implementatie van online-afrekenmodellen in fysieke netwerken. Zo introduceerde CS Digital Media onder meer kost per klik- en kost per view-modellen bij tankstations, en ontwikkelde het e-commerceconcepten bij metrostations waarbij bezoekers direct producten konden bestellen via QR-codes.

BRO en beyond

In 2023 werd CS Digital Media lid van het BRO, de brancheorganisatie voor buitenreclame. Dat was belangrijk voor de erkenning van netwerk-specifieke eigenschappen, zoals het langdurig wachten op perrons. Uit BRO-onderzoek bleek dat het kijkgedrag op perrons lineair is: mensen blijven de gehele wachttijd evenveel naar de schermen kijken.

Toch gaat het bedrijf verder. Binnenkort start een pilot in samenwerking met R&D en Siemens in Rotterdam, waarbij realtime databereik wordt gemeten. Mark Veenman: “Je betaalt straks alleen voor het moment dat er echt mensen aanwezig zijn. Geen mensen betekent: niet betalen. Het is een logische, eerlijke stap, die aansluit bij hoe online advertising werkt.”

Kunst als placeholder

Naast technologie is er ook ruimte voor creativiteit. In samenwerking met Rodger Werkhoven en Marcel Ossendrijver (Another Dimension) toont CS Digital Media AI-gegenereerde kunst als visueel aantrekkelijke placeholders op de schermen. “Als er geen campagne draait, willen we mensen alsnog verrassen. Kunst verhoogt de attentiewaarde en houdt de aandacht vast,” zegt Veenman.

Inmiddels zijn er werken getoond als ‘levende standbeelden’, zoals een digitaal geanimeerde André Hazes of The Thinking Man. Ook andere kunstenaars zoals Suzy One Kenobi dragen bij aan verrassende visuals, die snel geproduceerd worden dankzij AI. “Het is kunst die communiceert. En met AI kunnen we snel schakelen. Dat past bij onze netwerken, die continu in beweging zijn.”

AI als versneller

De rol van AI beperkt zich niet tot kunst. Binnen CS Digital Media is een AI-afdeling opgericht die zich richt op de ontsluiting van datalakes. “Zonder AI kunnen we de enorme hoeveelheid data niet goed interpreteren. AI helpt ons om sneller, slimmer en relevanter te opereren,” aldus Mark Veenman.

De combinatie van realtime data, programmatisch inkopen en visuele creativiteit maakt CS Digital Media tot een innovatieve speler binnen digital out of home: “We blijven dit soort stappen zetten, want transparantie en verrassing zijn voor ons onlosmakelijk verbonden met effectiviteit.”

Luister hier dit interview

Luister hier de volledige uitzending van 19 augustus 2025

Meer podcasts over marketing vind je hier: marketingreport.nl/podcast. Marketing Report is iedere derde dinsdag van de maand te horen op New Business Radio van 18:30 tot 20:00 uur.

Marketing Report Radio is een initiatief van Media Meetings & Magazines.

Partners Marketing Report op New Business Radio


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Michael Coreelmont, Georgios Petropoulos: Popup Padel kan echt overal

23-10-2025 | 11:31:00
In de studio van New Business Radio sprak Peter Wybenga met Georgios Petropoulos, oprichter EEN Media Group, en Michael Coreelmont, oprichter popuppadel.nl

Campagne Het Lekkerste Stel verbindt generatie én eetmoment

23-10-2025 | 10:57:00
In de studio van New Business Radio sprak Peter Wybenga met Boaz Disselkoen en Roos Jochems

Age Yska: edding wil aanwezig zijn op elke straathoek

23-10-2025 | 10:34:00
In de studio van New Business Radio spraken Peter Wybenga en Bas Vlugt met Age Yska, marketingmanager bij edding.

Mathijs Pattinama: Creativiteit cruciaal bij OOH-campagnes

23-10-2025 | 10:21:00
In de studio van New Business Radio spraken Peter Wybenga en Bas Vlugt met Mathijs Pattinama, Creative Marketeer bij Global.

Ilona Welte: Mentos blijft populair bij jong én oud

22-10-2025 | 11:39:00
In de studio van New Business Radio spraken Peter Wybenga en Bas Vlugt met Ilona Welte, Senior Brand Manager Mentos bij Perfetti Van Melle.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

[Interview] Carolien Bos (Menzis): Er voor iemand zijn is de kern

31-10-2025 | 15:07:00
Carolien Bos is directeur klant & markt bij zorgverzekeraar Menzis. Onlangs kondigde Menzis aan de door N=5 ontwikkelde campagne Dan is er Menzis te lanceren en voor een andere positionering te kiezen met de missie Wij kiezen voor de mens. We spreken met Carolien Bos hierover

Stan Molemaker hoofdambassadeur Movember 2025

31-10-2025 | 10:57:08
De campagne wil mannen aanmoedigen open te praten over mentale gezondheid en elkaar actief te steunen.

Bibliotheken starten campagne Heel Nederland Leest

31-10-2025 | 09:05:12
Bezoekers ontvangen gratis Onder de paramariboom van Johan Fretz om deze maand samen te lezen en het gesprek aan te gaan.

[Vacatures] Giesbers Retail zoekt een Campagnemanager

31-10-2025 | 08:13:00
Giesbers Retail is per direct op zoek naar Campagnemanager (HBO · 32/40 uur) Arnhem 

Media Reverse en Habufa lanceren XOOON-campagne op tv

30-10-2025 | 16:09:00
In de najaarscampagne van XOOON, onderdeel van Habufa Meubelen, staat de huiskamer centraal.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.