Mark Veenman: Realtime data zorgen voor eerlijke Out of Home

[Marketing Report Radio] COO van CS Digital Media over transparantie, innovatie en aandacht

Tijdens de uitzending van Marketing Report op New Business Radio ging Peter Wybenga in gesprek met Mark Veenman, COO van CS Digital Media. Een gesprek over pionieren in digital out of home, kunst als content en de inzet van AI om bereik en transparantie te verbeteren.

Van Coca-Cola tot kost per view

CS Digital Media was in 2014 verantwoordelijk voor de eerste wereldwijde programmatische Out of Home-campagne, in samenwerking met Coca-Cola. Daarbij werd op basis van realtime triggers, zoals een metro die arriveerde, de juiste advertentie op het juiste moment getoond. “Dat was ons startpunt. We zagen ons netwerk niet als klassiek out of home, maar als online display in de publieke ruimte,” aldus Veenman.

Deze visie leidde tot de implementatie van online-afrekenmodellen in fysieke netwerken. Zo introduceerde CS Digital Media onder meer kost per klik- en kost per view-modellen bij tankstations, en ontwikkelde het e-commerceconcepten bij metrostations waarbij bezoekers direct producten konden bestellen via QR-codes.

BRO en beyond

In 2023 werd CS Digital Media lid van het BRO, de brancheorganisatie voor buitenreclame. Dat was belangrijk voor de erkenning van netwerk-specifieke eigenschappen, zoals het langdurig wachten op perrons. Uit BRO-onderzoek bleek dat het kijkgedrag op perrons lineair is: mensen blijven de gehele wachttijd evenveel naar de schermen kijken.

Toch gaat het bedrijf verder. Binnenkort start een pilot in samenwerking met R&D en Siemens in Rotterdam, waarbij realtime databereik wordt gemeten. Mark Veenman: “Je betaalt straks alleen voor het moment dat er echt mensen aanwezig zijn. Geen mensen betekent: niet betalen. Het is een logische, eerlijke stap, die aansluit bij hoe online advertising werkt.”

Kunst als placeholder

Naast technologie is er ook ruimte voor creativiteit. In samenwerking met Rodger Werkhoven en Marcel Ossendrijver (Another Dimension) toont CS Digital Media AI-gegenereerde kunst als visueel aantrekkelijke placeholders op de schermen. “Als er geen campagne draait, willen we mensen alsnog verrassen. Kunst verhoogt de attentiewaarde en houdt de aandacht vast,” zegt Veenman.

Inmiddels zijn er werken getoond als ‘levende standbeelden’, zoals een digitaal geanimeerde André Hazes of The Thinking Man. Ook andere kunstenaars zoals Suzy One Kenobi dragen bij aan verrassende visuals, die snel geproduceerd worden dankzij AI. “Het is kunst die communiceert. En met AI kunnen we snel schakelen. Dat past bij onze netwerken, die continu in beweging zijn.”

AI als versneller

De rol van AI beperkt zich niet tot kunst. Binnen CS Digital Media is een AI-afdeling opgericht die zich richt op de ontsluiting van datalakes. “Zonder AI kunnen we de enorme hoeveelheid data niet goed interpreteren. AI helpt ons om sneller, slimmer en relevanter te opereren,” aldus Mark Veenman.

De combinatie van realtime data, programmatisch inkopen en visuele creativiteit maakt CS Digital Media tot een innovatieve speler binnen digital out of home: “We blijven dit soort stappen zetten, want transparantie en verrassing zijn voor ons onlosmakelijk verbonden met effectiviteit.”

Luister hier dit interview

Luister hier de volledige uitzending van 19 augustus 2025

Meer podcasts over marketing vind je hier: marketingreport.nl/podcast. Marketing Report is iedere derde dinsdag van de maand te horen op New Business Radio van 18:30 tot 20:00 uur.

Marketing Report Radio is een initiatief van Media Meetings & Magazines.

Partners Marketing Report op New Business Radio


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Teunie Welage: Cora blijft merkicoon van Mora

18-09-2025 | 12:40:00
Peter Wybenga sprak met Teunie Welage. Zij deelde haar inzichten over de balans tussen merkconsistentie en vernieuwing.

Marit Klooster: Advies slaat brug tussen data en actie

18-09-2025 | 12:22:00
In de studio van New Business Radio ging Peter Wybenga in gesprek met Marit Klooster, partner en directeur bij Ruigrok Onderzoek en Advies.

Rosanne Prinsen: Echte verhalen maken campagne Monuta sterk

18-09-2025 | 12:12:00
Rosanne Prinsen en Antal van Pelt zijn in gesprek gegaan met Peter Wybenga over de aanpak van Monuta om afscheid bespreekbaar te maken.

Wouter Wunnink: Transparantie is de sleutel bij TAG Outdoor

18-09-2025 | 11:43:00
Wouter Wunnink was te gast in de uitzending van Marketing Report en vertelde over de groei van het bedrijf en de ambities richting de toekomst.

Timo Vrijenhoek: Folders zijn nog steeds ijzersterk bij Spotta

18-09-2025 | 11:00:00
In Marketing Report op New Business Radio sprak Timo Vrijenhoek over de rol van Spotta als logistieke partner voor ongeadresseerd én geadresseerd drukwerk.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Bob Koigi: Creators leiden marketinginvesteringen

19-09-2025 | 09:26:39
CMO's wedden erop dat de geloofwaardigheid en het bereik van creators merkwaarde, handel en loyaliteit effectiever zullen opleveren dan traditionele media.

Innocent en DCVF zetten superscanner opnieuw in

18-09-2025 | 15:46:00
Innocent en bureau DCVF hebben de superscanner ontwikkeld: een activatie die voorbijgangers koppelt aan een passende super smoothie

Ministerie en Monks starten campagne Blijf in beeld

18-09-2025 | 13:11:02
Het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) start samen met bureau Monks de campagne Blijf in beeld

[Vacancy] Initiative has a position for Innovation Lead (OOH) Nike Initiative

18-09-2025 | 09:04:00
Initiative is directly looking for Innovation Lead (OOH) Nike Initiative - Netherlands

Cogonez versterkt rol Port of Amsterdam tijdens SAIL 2025

17-09-2025 | 16:31:00
Tijdens SAIL 2025 trok Amsterdam ruim twee en een half miljoen bezoekers en meer dan 10 duizend boten.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.