
Lisette Samplonius: Creatieve boost voor ECOstyle-campagne
[Marketing Report Radio] finally an agency over succesvolle GazonMax-campagne
Tijdens een uitzending van Marketing Report op New Business Radio spraken Peter Wybenga en Bas Vlugt met Lisette Samplonius, Managing Partner en founder van finally an agency, en Liesbeth Tol-Moeke, Director of Marketing & Innovation bij ECOstyle. In het gesprek ging het over hun langdurige samenwerking en de impactvolle campagne voor het product GazonMax.
Duurzame wortels in Appelscha
Liesbeth Tol-Moeke werkt inmiddels vier jaar bij ECOstyle, een bedrijf dat al meer dan zes decennia natuurlijke producten ontwikkelt voor tuinonderhoud. Liesbeth Tol-Moeke: “Ons bedrijf begon ooit in Appelscha. Een aardappelboer merkte dat zijn gewassen verzwakten door het gebruik van kunstmest en bestrijdingsmiddelen. Hij ontwikkelde een natuurlijk alternatief. Nu, meer dan 65 jaar later, is ECOstyle nog steeds actief met diezelfde duurzame missie.”
Twee decennia creatieve impact
Lisette Samplonius kijkt dit jaar terug op twintig jaar finally an agency. Lisette Samplonius: “Finally bestaat deze zomer twintig jaar. We zijn een creatief bureau in Rotterdam en maken campagnes met een team van dertig mensen. We werken graag samen met merken die echt iets willen veranderen.”
Van L'Oréal tot GazonMax
De samenwerking tussen beide vrouwen begon tijdens Liesbeths tijd bij L'Oréal, waar Finally destijds al producties verzorgde. Inmiddels hebben hun carrières zich verder ontwikkeld, en komen ze samen in een project dat gericht is op een tot dan toe nauwelijks aangesproken doelgroep: mannen die weinig doen aan hun gazon.
Liesbeth Tol-Moeke: “We ontdekten dat slechts dertien procent van de gazonbezitters actief hun gazon verzorgt. Daarom ontwikkelden we een makkelijk te gebruiken product voor de rest. De campagne, inclusief naam en verpakking, hebben we samen met finally ontwikkeld. En het product verkoopt boven verwachting goed.”
Lisette Samplonius: “Doordat we vanaf het begin betrokken waren, konden we ook meedenken over naam en visuele identiteit. Dat maakt het verschil.”
Campagne die opvalt in het schap
De campagne voor GazonMax is zichtbaar via radio, out of home en met name op de winkelvloer. Daar springt de zwarte verpakking direct in het oog, in contrast met de gebruikelijke zachte kleuren van tuinproducten.
B Corp en biologisch onderzoek
ECOstyle is inmiddels B Corp-gecertificeerd. Deze certificering bevestigt het duurzame karakter van het bedrijf. Liesbeth Tol-Moeke: “Voor ons verandert dat niet veel, want we zijn al jaren duurzaam bezig. Maar het helpt bij de herkenning onder consumenten die duurzaamheid belangrijk vinden.”
Daarnaast beschikt het merk over een eigen R&D-team en werkt het samen met onder andere de Universiteit Utrecht aan microbiologisch onderzoek. Liesbeth Tol-Moeke: “We kijken wat we uit de natuur kunnen halen om onze producten beter en duurzamer te maken. We werken met de natuur, niet ertegen.”
Vooruitblik op de markt
Tot besluit deelt Tol-Moeke haar visie op de marktontwikkelingen. Liesbeth Tol-Moeke: “We zien een duidelijke trend richting natuurlijk en milieuvriendelijk tuinieren, zowel gedreven door consumenten als door strengere wetgeving. Dat sluit goed aan bij onze missie.”
Luister hier dit interview
Luister de volledige uitzending van 20 mei:
Meer podcasts over marketing vind je hier: marketingreport.nl/podcast. Marketing Report is iedere derde dinsdag van de maand te horen op New Business Radio van 18:30 tot 20:00 uur.
Marketing Report Radio is een initiatief van Media Meetings & Magazines.
Partners Marketing Report op New Business Radio
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Frank van den Steen: Cruisen is citytrip én ontspanning
Sanne Demir en Niels Braat: Opposites Create werkt bij DCVF
Sjoerd van der Meijden: Retail media met Adswag maakt impact
Ron Adams: Allianz Direct faciliteert de digitale klant
Kim van Drie: Wij kozen all-in voor plantaardige chocolade
Gepubliceerd door: Saskia van Weert