Kruidvat sterkste winkelmerk van Nederland, bol niet langer op één

Chinese platforms winnen terrein ondanks negatieve publiciteit

Voor het eerst in tien jaar is bol niet langer het sterkste retailmerk van Nederland. Kruidvat neemt de koppositie over, zo blijkt uit het Retail Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy. De drogisterijketen groeit gestaag dankzij een consequente positionering als prijsvechter en een stevige reclamecampagne rond het 50-jarig bestaan.

Blokker verdwijnt uit de top-100 van sterkste retailmerken, terwijl bouwmarkt Praxis zijn plek in de top-10 inneemt. Onder de grootste dalers bevinden zich Expert, Xenos en MS Mode, die te maken hebben met afnemende naamsbekendheid en waardering.

Coolblue is daarentegen de sterkste stijger en klimt van de 74e naar de 12e plaats op de ranglijst. Ondanks grote media-investeringen ligt de belangrijkste groeikans voor Coolblue nog steeds bij het vergroten van de naamsbekendheid.

Temu en Shein winnen terrein ondanks kritiek

Opvallend is de opkomst van Chinese platforms Temu en Shein. Hoewel beide merken recent in Nederland actief zijn en te maken hebben met negatieve publiciteit, lijken consumenten zich daar weinig van aan te trekken. De lage prijzen en het steeds wisselende aanbod zorgen voor een positieve merkperceptie en een hoge groeiverwachting.

Foto: Kruidvat/A.S Watson

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

Lees ook:

Albert Heijn viert twintig jaar maaltijdsalade

25-04-2025 | 14:33:00
Albert Heijn markeert deze maand het 20-jarig bestaan van de maaltijdsalade in Nederland.

Springbok wint pitch en gaat aan de slag voor WE Fashion

24-04-2025 | 11:43:00
De keuze volgt na een pitchtraject waarbij meerdere bureaus betrokken waren.

vanHaren groeit door in jubileumjaar met 287 miljoen omzet

24-04-2025 | 11:37:00
De schoenenretailer sluit 2024 af met omzetgroei en investeert in uitbreiding van het winkelnetwerk in Nederland en België.

Srdan Markov aangesteld als marketing directeur Lidl Nederland

23-04-2025 | 10:42:00
Lidl Nederland heeft Srdan Markov benoemd tot directeur inkoop en marketing.

Albert Heijn introduceert digitale hulp Steijn in AH-app

22-04-2025 | 09:10:03
Steijn is onderdeel van de Koken-tab in de app, waarin ook de functies Scan & Kook en het persoonlijke weekmenu te vinden zijn.

Gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.