Kruidvat sterkste winkelmerk van Nederland, bol niet langer op één

Chinese platforms winnen terrein ondanks negatieve publiciteit

Voor het eerst in tien jaar is bol niet langer het sterkste retailmerk van Nederland. Kruidvat neemt de koppositie over, zo blijkt uit het Retail Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy. De drogisterijketen groeit gestaag dankzij een consequente positionering als prijsvechter en een stevige reclamecampagne rond het 50-jarig bestaan.

Blokker verdwijnt uit de top-100 van sterkste retailmerken, terwijl bouwmarkt Praxis zijn plek in de top-10 inneemt. Onder de grootste dalers bevinden zich Expert, Xenos en MS Mode, die te maken hebben met afnemende naamsbekendheid en waardering.

Coolblue is daarentegen de sterkste stijger en klimt van de 74e naar de 12e plaats op de ranglijst. Ondanks grote media-investeringen ligt de belangrijkste groeikans voor Coolblue nog steeds bij het vergroten van de naamsbekendheid.

Temu en Shein winnen terrein ondanks kritiek

Opvallend is de opkomst van Chinese platforms Temu en Shein. Hoewel beide merken recent in Nederland actief zijn en te maken hebben met negatieve publiciteit, lijken consumenten zich daar weinig van aan te trekken. De lage prijzen en het steeds wisselende aanbod zorgen voor een positieve merkperceptie en een hoge groeiverwachting.

Foto: Kruidvat/A.S Watson

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

Lees ook:

[Vacancy] Initiative has a position for Performance Manager Commerce (Nike Account)

21-05-2025 | 09:07:00
Initiative is directly looking for Performance Manager Commerce (Nike Account)

N=5, HOWDY en Patta ontwikkelen campagne Mentrum

15-05-2025 | 13:25:00
Campagne ‘De Rugzak van Amsterdam’ maakt psychische kwetsbaarheid zichtbaar.

HPB | Het PR Bureau aan de slag voor Mentos

13-05-2025 | 15:13:43
Het Amsterdamse bureau neemt de PR-activiteiten voor zijn rekening en ondersteunt bij de verdere versterking van de merkpositionering.

[Vacatures] Joe Public Amsterdam zoekt een Strategy Director

13-05-2025 | 10:20:00
Joe Public Amsterdam is per direct op zoek naar Strategy Director

Carlsberg eert 2005-finale met speciaal blik

09-05-2025 | 14:19:00
De actie valt samen met de langdurige samenwerking tussen het biermerk en de Engelse voetbalclub.

Gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.