Kruidvat en Armoedefonds slaan alarm over verzorgingsarmoede

Steeds meer Nederlanders kunnen zich geen dagelijkse verzorgingsproducten veroorloven. Dat blijkt uit de Verzorgingsarmoedebarometer van Ipsos I&O, uitgevoerd in opdracht van Kruidvat en Stichting Armoedefonds. Het aantal mensen dat in verzorgingsarmoede leeft, is in een jaar tijd gestegen van 1 op de 7 naar 1 op de 5 volwassenen.

Toename onder werkenden en jongeren

Verzorgingsarmoede houdt in dat mensen de afgelopen twaalf maanden door geldgebrek geen basisproducten zoals tandpasta, wasmiddel of deodorant konden kopen. Vooral jongeren tot 35 jaar met een laag- of middeninkomen worden getroffen. Ook heeft 40 procent van de mensen in verzorgingsarmoede een fulltime baan.

Henk de Graaf, directeur Stichting Armoedefonds: "Deze nieuwe cijfers bevestigen wat wij al langer signaleren: de bestaanszekerheid van veel Nederlanders staat onder druk, ook bij mensen met een fulltime baan. De flinke stijging van het aantal mensen in verzorgingsarmoede in slechts een jaar tijd is een duidelijk alarmsignaal."

Mentale gevolgen en sociale uitsluiting

De gevolgen van verzorgingsarmoede gaan verder dan het ontbreken van producten. Een op de drie ondervraagden voelt zich minderwaardig en ruim een derde ervaart gevoelens van falen. Eén op de vijf vermijdt winkels om de confrontatie met financiële beperkingen te ontlopen. Daarnaast zegt twaalf procent medische afspraken te mijden.

Premie (48): "Al het geld dat ik binnenkrijg, gaat direct naar rekeningen. De dagelijkse spullen mis ik het meest. Gewoon je tandpasta, shampoo of deodorant voor de kinderen kunnen kopen, zonder te hoeven kiezen tussen voedsel of verzorgingsproducten."

Actie vanuit retail en samenleving

Van 9 tot en met 22 juni organiseert Kruidvat de derde editie van de Samen in Actieweken. Klanten ontvangen bij aankoop van een deelnemend product een tweede gratis en Kruidvat doneert datzelfde product aan gezinnen in een kwetsbare positie.

Ed van de Weerd, CEO AS Watson Health & Beauty Benelux: "Verzorgingsarmoede is een groot maatschappelijk probleem waar steeds meer Nederlanders mee kampen. Dat vraagt om aandacht. En juist nu nog meer mensen aangeven in verzorgingsarmoede te leven, is het des te belangrijker om deze groep mensen een stem te geven en te steunen."

Kruidvat doneert daarnaast ruim dertigduizend Health & Beauty-kaarten van 25 euro via het Armoedefonds. Klanten kunnen ook hun spaarpunten doneren, waarvan Kruidvat de waarde verdubbelt.

Brenda Smith, Director Marketing & Customer Experience bij AS Watson Health & Beauty Benelux: "We zijn ontzettend trots dat we nu al voor de derde keer onze Samen in Actieweken organiseren. Met de 1+1+1-actie willen we zoveel mogelijk mensen helpen met basisverzorgingsproducten."

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Genomineerden Gouden Loeki Q3 zijn bekend

03-11-2025 | 10:27:00
Kruidvat is twee keer genomineerd met campagnes rond duurzaamheid en beauty. Ook de commercial van de Politie en Omroep MAX springt in het oog

Suite Rouge ontwikkelt beautycampagne Kruidvat

09-09-2025 | 14:56:54
Met deze campagne wil de drogisterijketen haar positie versterken als beautybestemming waar consumenten zowel vertrouwde merken als actuele trends vinden

ACE Social krijgt social media van Kruidvat onder beheer

03-07-2025 | 12:21:03
Naast de social media strategie werkt ACE Social ook samen met Kruidvat op het gebied van PR.

LiveWall wint DIA en SAN Accent met digitale campagnes

10-06-2025 | 09:23:01
LiveWall heeft twee prijzen gewonnen tijdens de Dutch Interactive Awards (DIA) en de SAN Accenten.

TBWA\NEBOKO Bureau van het Jaar bij SAN Accenten 2024

05-06-2025 | 22:05:00
KPN ontving de titel Adverteerder van het Jaar en Kruidvat kreeg het Consistent Accent.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Corendon: na afscheid Cor en Don, Fitzroy creatief bureau

25-11-2025 | 20:55:24
Corendon heeft na een pitch die in september 2025 was uitgeschreven, Fitzroy als creatief bureau verkozen

Fightclub geeft ticket weg voor BAM Congress 2025

25-11-2025 | 16:35:00
Fightclub organiseert een actie waarbij deelnemers kans maken op een ticket voor het BAM Congress 2025.

Smirnoff start wereldwijde Why Change a Good Thing-campagne

25-11-2025 | 14:28:26
De campagne richt zich op de culturele positie van het merk en de nadruk op constante smaak en kwaliteit.

Dirk van den Bosch: iO is agency, tech én consultancy

25-11-2025 | 12:04:00
In een gesprek met Bas Vlugt vertelt Dirk van den Bosch hoe iO werkt op het snijvlak van technologie, creatie, marketing en consultancy

Rick Franx: Social-first en bewijslast bij Abovo Maxlead

25-11-2025 | 11:31:00
In een gesprek met Marketing Report vertelt Rick Franx hoe de verschuiving van creatie naar bewijslast het werk fundamenteel verandert
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.