
Klanten lang vasthouden is een belangrijke asset van OMD
Roland Teerenstra over klantbehoud en internationale samenwerking
OMD Nederland is genomineerd voor Bureau van het Jaar bij de AMMA’s. Volgens managing director Roland Teerenstra is klantbehoud een essentiële factor in die erkenning. Dat vertelt hij in gesprek met Bas Vlugt van Marketing Report.
Roland Teerenstra leidt het bureau inmiddels acht jaar en benadrukt het belang van langdurige klantrelaties. "Klantbehoud zou de belangrijkste KPI moeten zijn voor elk bureau. Wat heb je aan nieuwe klanten als je oude klanten weglopen?"
OMD heeft een gemiddelde klantrelatie van twaalf jaar. Grote namen als McDonald’s en Nissan werken al 25 jaar met het bureau samen, PepsiCo doet dat al zeventien jaar.
Succesvol in pitches en sterke talentontwikkeling
Roland Teerenstra ziet het als een bevestiging van de kwaliteit dat OMD klanten weet te behouden, ook wanneer internationale verplichtingen hen dwingen om te pitchen. "L’Oréal moet bijvoorbeeld elke drie jaar pitchen. Dat we deze klant nu al drie keer op rij hebben weten te behouden, maakt me trots."
De genomineerde AMMA-case draait dan ook om het vermogen van OMD om klanten langdurig te ondersteunen en voortdurend te blijven ontwikkelen. Daarnaast is Kyle, een medewerker uit het interne talentenprogramma van OMD, genomineerd voor Talent van het Jaar.
Roland Teerenstra: "Wij produceren geen fysieke goederen. Onze kracht zit in onze mensen. Daarom investeren we volop in talentontwikkeling."
Voorzichtigheid in onrustige markten
Op de vraag of de recente schommelingen op de financiële markten gevolgen hebben voor het mediabudget van adverteerders, antwoordt hij dat er vooralsnog geen sprake is van paniek.
Roland Teerenstra: "Onze klanten zijn verstandig genoeg om eerst af te wachten. Er zijn lange termijndoelstellingen waar ze zich aan vasthouden. Ze gooien de boel niet meteen op slot."
AI als versneller binnen klantprocessen
OMD maakt intensief gebruik van AI binnen het eigen marketing intelligence-platform Omni. Het platform bevat AI-agents die inzichten genereren, briefings opstellen en whitepapers samenvatten – allemaal binnen een beveiligde omgeving.
Roland Teerenstra: "We maken gebruik van technologie van ChatGPT, Adobe, Google en Microsoft. Binnen Omni kunnen we dat toepassen zonder dat klantdata het open internet op gaan."
Het voordeel van het internationale Omnicom-netwerk is volgens Teerenstra dat de technologische investeringen op grote schaal plaatsvinden.
Roland Teerenstra: "Als ik die technologieën lokaal zou moeten financieren, zou ik niet ver komen. Binnen Omnicom kunnen we dat gelukkig efficiënt en veilig inzetten."
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
L’Oréal Paris en ACE PR lanceren campagne voor zelfliefde
OMD Bureau van het Jaar bij AMMA Awards 2025
Internationaal succes voor Nederlands tv-format De Verraders
Retail Media Dashboard biedt grip op campagnedata
Ruim 2,1 miljoen kijkers voor Dodenherdenking 2025
Gepubliceerd door: Saskia van Weert