Kantar Media wordt verkocht aan H.I.G. Capital

Het data-onderzoeksbedrijf Kantar Group heeft aangekondigd Kantar Media te willen verkopen aan het Amerikaanse private equitybedrijf H.I.G. Capital.

Kantar Media is thans onderdeel van Kantar Group en is gespecialiseerd in het meten van publieksdata, mediaplanning, data-analyse en validatie. Kantar Media doet dat in 60 markten. In Nederland is Kantar Media samen met Ipsos onder meer uitvoerder van het Nationaal Media Onderzoek (NMO). De merknaam Kantar Media werd daarbij echter tot nu toe niet gebruikt.

Voor de overname zal circa 1 miljard dollar worden betaald met non-cash componenten waaronder earn-out en investeringen.

Kantar Group is voor 60 procent eigendom van de private equitypartij Bain Capital en voor 40 procent van WPP. In 2019 verkocht WPP zijn meerderheidsbelang. 

Memo2 blijft van Kantar

Memo2 dat zich vanuit Amsterdam en Groningen richt op crossmediaal onderzoek voor merken (campagne effectmetingen), blijft via Kantar Insights onderdeel van Kantar. Daarmee worden Kantar Insights (en daarmee Memo2) en Kantar Media van elkaar gescheiden. Kantar Group blijft zich in 90 markten focussen op marketing data en analyses voor adverteerders en andere partijen.

Andere naam?

De verwachting is dat Kantar Media op termijn een andere naam zal krijgen. Sinds 2023 is Kantar Media een apart bedrijfsonderdeel van Kantar.

De effectuering van de overname van Kantar Media door H.I.G. Capital wordt later in 2025 verwacht. ING is betrokken als financieel adviseur van H.I.G. Capital; van de zijde van Kantar is dat J.P. Morgan en Jefferies alsmede Morgan Stanley & Co.

De afgelopen jaren zijn er meerdere overnames geweest bij marktonderzoeksbureaus. Zo werd het consumentenpaneldeel van GfK overgenomen door YouGov en werd het restant van GfK overgenomen en geintegreerd bij NielsenIQ.

Kantar verkocht in september 2022 Kantar Public aan Tritlantic Europe, waarna Kantar Public sinds november 2023 is omgedoopt tot Verian. Dit bedrijf richt zich op onderzoek voor overheden en de publieke sector.

Kantar

Chris Jansen, CEO van Kantar: “We hebben Kantar Media opgericht om in 2023 operationeel onafhankelijk te zijn, zodat het zijn wereldwijde leidende positie op het gebied van kijkcijfermeting kan consolideren.

De aangekondigde voorgestelde samenwerking met H.I.G. Capital stelt Kantar Media in staat om te blijven investeren in technologisch en geografisch leiderschap en we wensen Patrick en zijn team het allerbeste voor de toekomst.

Na de voorgenomen verkoop zal Kantar nog meer gefocust zijn op het helpen van zowel wereldwijde als lokale merken om te groeien door middel van een unieke combinatie van IP, data-assets en de snelle inzet van AI. Kantar blijft 's werelds toonaangevende bedrijf op het gebied van data- en marketinganalyse.”

H.I.G. Capital 

Nishant Nayyar, managing director van H.I.G. Capital: “We zijn verheugd om samen te werken met Patrick Béhar en zijn getalenteerde team. Kantar Media heeft een langdurige reputatie voor het leveren van essentiële gegevens en betrouwbare inzichten aan de wereldwijde media-industrie. We hebben er alle vertrouwen in dat het bedrijf als onafhankelijk bedrijf onder leiding van Patrick Béhar zal blijven floreren en voorop zal blijven lopen op het gebied van innovatie in mediametingen en analyses.”

Kantar Media 

Patrick Béhar, CEO van Kantar Media:  “Meer dan een jaar geleden ben ik bij Kantar Media in dienst getreden vanuit Sky om de transformatie van Kantar Media te versnellen tot een wendbaar, technologiegericht bedrijf dat de meetindustrie vormgeeft door middel van geavanceerde crossmediale oplossingen.

Deze transactie geeft ons de middelen en ondersteuning om ons groeitraject verder te versnellen en onze positie als wereldleider op het gebied van mediameting en analyse te versterken. Met H.I.G.'s expertise in het opschalen van bedrijven en het stimuleren van prestaties, hebben we meer dan ooit vertrouwen in ons vermogen om innovatieve, datagestuurde oplossingen te leveren die voldoen aan de veranderende behoeften van ons groeiende klantenbestand over de hele wereld.

Vandaag is een fantastisch moment voor Kantar Media, haar teams, partners en klanten nu we samen met H.I.G. de volgende fase van onze transformatie ingaan.”   

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Black Friday verdringt kerst als belangrijkste shopmoment

17-10-2025 | 11:47:00
Uit onderzoek van Channel Factory blijkt dat consumenten hun cadeaus voor Sinterklaas en kerst steeds vaker al tijdens Black Friday inslaan

Media Reverse en Bruna tonen effect van AI in zomercampagne

16-10-2025 | 16:37:23
Bruna, Media Reverse en Talpa bewijzen dat AI-campagnes effectief en geloofwaardig kunnen zijn

Markteffect wint voor de twaalfde keer FD Gazellen Award

16-10-2025 | 11:24:56
De prijs onderstreept de voortdurende ontwikkeling van Markteffect als toonaangevende speler in de onderzoeks- en insightsbranche.

Crossmediale DPG Media-campagne scoort voor Rijn IJssel

16-10-2025 | 09:15:22
Rijn IJssel, een toonaangevende MBO-instelling in Arnhem, had de ambitie om meer studenten en ouders te bereiken voor hun open dagen.

Wendbare merken groeien sneller, toont Havas-onderzoek

16-10-2025 | 08:58:35
Consumenten worden zelfstandiger, terwijl hun vertrouwen in merken verder afneemt. De winnaars zijn volgens Havas de merken die dynamic adaptability tonen
 

 

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Bekende Nederlandse vrouwen delen ervaringen in TENA-campagne

17-10-2025 | 12:37:27
Rond Wereld Menopauze Dag lanceert TENA de campagne Het is stil voor de overgang, ontwikkeld in samenwerking met Publicis Groupe Nederland en Boomerang.

Diggy Dex en nabestaanden brengen herinneringslied uit voor Monuta

17-10-2025 | 11:30:46
Monuta lanceert dit jaar de vierde editie van de campagne November 2 Remember met een bijzonder initiatief: een nieuw lied van Diggy Dex

[Vacatures] Mediahuis zoekt een Projectmanager

17-10-2025 | 09:20:00
Mediahuis is per direct op zoek naar Projectmanager - Amsterdam

Intertoys lanceert Speelboek 2025 op kinderinitiatief

16-10-2025 | 18:14:00
Het jaarlijkse Speelboek geldt al decennialang als het startsein van het speelgoedseizoen richting de feestdagen en het samenstellen van verlanglijstjes voor Sinterklaas en kerst.

Tijjani Reijnders wordt gezicht van Rexona in Nederland

16-10-2025 | 17:53:00
Rexona kondigt een samenwerking aan met profvoetballer Tijjani Reijnders, middenvelder van het Nederlands Elftal en Manchester City.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.