Kamers bij NMO ingericht voor onderzoeken naar luisteren, kijken, online en lezen
Het Nationaal Media Onderzoek (NMO) heeft inmiddels de zogeheten kamers ingericht voor de onderliggende onderzoeken aangaande luisteren, kijken, online en lezen.
In de kamers van het NMO vinden de inhoudelijke discussies plaats. Daarbij gaat het om wat te meten, met welke techniek en hoe er wordt gefinancierd. NMO werkt in zijn structuur met een stichtingsbestuur (onder voorzitterschap van Jacques Kuyf), directie (Ton Schoonderbeek en Patricia Kruiniger-Sonius) en kamers.
De kamers vervangen deels de taken die de afzonderlijke stichtingen/verenigingen (die zijn of worden opgeheven) bij de toenmalige afzonderlijke onderzoeken als Stichting Kijkonderzoek, Stichting Nationaal Luisteronderzoek, Vereniging Internet Exploitanten en Stichting Nationaal Onderzoek Multimedia.
Opvallend is dat aan adverteerderszijde loterijen een belangrijke rol spelen, terwijl supermarkten bijvoorbeeld als grote adverteerder, niet direct vertegenwoordigd is. Bij het luisteronderzoek hebben DPG Media en Mediahuis Radio geen vertegenwoordiging en Talpa Network praat niet direct mee bij NMO Kijken. Aan de zijde van de mediabureaus valt de grote vertegenwoordiging van de GroupM/WPP-bureaus op. Formeel vertegenwoordigen de deelnemers de verschillende brancheorganisaties.
Hier de lijst van deelnemers aan de NMO-kamers.
NMO Luisteren:
- Liedewij Hentenaar - Audify
- Twan de Haan - Audify (Ster)
- Mario van Asdonck - Audify (Talpa Network)
- Wim Steeneveld - NPO
- Jikke Romijn - PMA (Mindshare/GroupM/WPP)
- Floor Seelen - PMA (Zuiver Media)
- Jasper Bronner - bvA (onafhankelijke)
- Joris Steenvoorden - bvA (Odido)
NMO Lezen:
- Erwin van Luit - MMA (Roularta Media Nederland)
- Harriet Schrier - MMA
- Dennis Hoogervorst - NDP Nieuwsmedia (DPG Media)
- Erik Grimm - NDP Nieuwsmedia
- Jikke Romijn - PMA (Mindshare/GroupM/WPP)
- Judith Dudok - PMA (Dentsu)
- Koen Coopmans - bvA (Nationale Postcode Loterij)
- Henriette van Swinderen - bvA
NMO Online
- Carla der Kinderen - Vinex (Ad Alliance / RTL Nederland)
- Karin Schut - Vinex
- Barbara Hazenberg - Vinex (DPG Media)
- Boaz Scholnik - Vinex (Mediahuis Nederland)
- Paul Hek - NPO
- Jikke Romijn - PMA (Mindshare/GroupM/WPP)
- Remko de Jong - PMA (OMD Nederland)
- Jasper Bronner - bvA (onafhankelijk)
- Caroline van der Knijff - bvA (Proctor & Gamble)
NMO Kijken:
- Michel van der Voort - Screenforce
- Carla der Kinderen - Screenforce (Ad Alliance / RTL Nederland)
- Lucas van der Eerde - Screenforce Screenforce (Paramount Global)
- Paul Hek - NPO
- Jikke Romijn - PMA (Mindshare/GroupM/WPP)
- Remon Buter - PMA (GroupM/WPP)
- Judith Wierenga - bvA (Nederlandse Loterij)
- Henriette van Swinderen - bvA
www.nationaalmediaonderzoek.nl
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
NMO Luistercijfers november 2025: Qmusic marktleider in alle doelgroepen
NMO Online en Vinex over retail(merken), online bereiksonderzoek en data
NMO Kijkonderzoek fase 2 (Video Totaal) uitgesteld naar 2026
NMO Luistercijfers oktober: Edwin Evers scoort, Gordon Heuckeroth niet en NPO Radio 2 marktleider
NMO Luistercijfers september: Qmusic stijgt weer; 60-jarige NPO 3FM blijft zorgenkind
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Bob Koigi: De ontwikkelingen die 2025 hebben gedefinieerd
Philips zet refurbished producten centraal met Back Friday
NS geeft jongeren 40 procent korting op treinreizen
SuperRebel en Bruut ontwikkelen Europese campagne voor Goliath Games
CANAL+ zet cinema centraal in campagne TANGO
Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong