Jouw marketingbaan verdwijnt (wellicht) sneller dan je denkt

[Column] Mike Hendrixen (Vertigo 6): Als jouw werk te herhalen is, te meten is of geen menselijk contact nodig heeft, dan zit AI al in de wachtkamer

Afgelopen week gaf ik een gastcollege Trends in Digital Marketing aan studenten van de HAN. We hadden een goed gesprek over AI en de toekomst van marketingfuncties. Ik begon met een flauwe grap: "Pak je spullen weer in en ga maar naar huis... dit college heeft toch geen zin. Over een paar jaar bestaat je marketingbaan niet meer."

Uiteraard om de boel even op scherp te zetten. Want nee, ik geloof zeker niet dat alle marketingbanen verdwijnen. Maar het zette wel de toon. Want zeg nou zelf: hoe vaak hoor je tegenwoordig niet dat AI 'alles gaat veranderen'?

Heb je veel of weinig menselijk contact in je werk?

Tijdens de les ontstond een lange discussie. Over copywriters, over contentcreatie en over media-inkoop. Over wat AI beter, sneller of goedkoper kan. En toen viel het kwartje bij me...

Of AI jouw werk overneemt, hangt  denk ik van (minstens) twee dingen af:

  • Heb je veel of weinig menselijk contact in je werk?
  • Hoe makkelijk is jouw werk te optimaliseren of automatiseren?

Repetitief of deels te automatiseren

Ik zette het na afloop in een simpel kwadrant (ja, zelf getekend in Google Sheets, zonder AI dus sorry als er wat functies op de verkeerde plek staan).

  • Linksboven: veel menselijk contact maar repetitief of deels te automatiseren
  • Rechtsboven: creatief en mensgericht werk waar menselijke nuance (nog) onmisbaar is
  • Linksonder: weinig contact én sterk gericht op optimalisatie, dus hoog risico
  • Rechtsonder: creatief/strategisch solowerk, met veel focus en weinig extern contact

En dan wordt het ineens interessant. Want veel functies die vandaag nog veilig voelen, blijken bij nader inzien best kwetsbaar. SEO-copywriters? Reporting-specialisten? Als jouw werk te herhalen is, te meten is of geen menselijk contact nodig heeft, dan zit AI al in de wachtkamer.



Niet alle marketingbanen verdwijnen

Maar... er is goed nieuws. In de jaren tachtig was men bang dat computers al ons werk zouden overnemen. En rond de opkomst van internet werd hetzelfde geroepen. In de praktijk ontstonden er alleen maar méér banen, maar de aard van het werk veranderde.

Investeer in wat ons menselijk maakt

Zo zal het ook met AI gaan. Niet alle marketingbanen verdwijnen. Maar wel heel veel taken. Vooral die taken die voorspelbaar, contactloos of routinematig zijn. En dat is niet erg of eng. Hoe tegenstrijdig het ook klinkt: ook dat is evolutie! Het is een kans om te investeren en vooral ook om te herontdekken wat ons menselijk maakt: creativiteit, gevoel, intuïtie, passie, culturele gevoeligheid, strategie en relaties.

Richting echte creativiteit

Ik vond de uitkomst te spannend om hier te plaatsen, maar upload gerust dit kwadrant in ChatGPT en laat het eens los op de Nederlandse bureauwereld. Zit jouw bureau linksonder? Repetitief, automatiseerbaar werk met weinig menselijk contact? Dan is dit misschien het moment om langzaam op te schuiven. Richting samenwerking. Richting klanten. Richting cultuur. Richting echte creativiteit. Richting strategie. Richting rechtsboven. Want daar is AI nog niet. Althans voorlopig niet. 

--


Mike Hendrixen is oprichter en marketing en PR director bij Vertigo 6.

www.vertigo6.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

Logitech G lanceert G522 gaming headset

21-05-2025 | 07:00:00
Dit model is geschikt voor pc, PlayStation en mobiele apparaten en komt medio juni beschikbaar in zwart en wit.

Vertigo 6 lanceert Agency Simulator 25 voor PC en Mac: recap

01-04-2025 | 10:40:00
Vertigo 6 heeft dit jaar een uiterst succesvolle 1-aprilgrap in elkaar gezet. We spreken erover met Mike Hendrixen, founder en Marketing en PR Director

Hoofdpijn Alliantie vraagt aandacht voor impact van migraine

17-03-2025 | 14:24:00
De landelijke campagne Migraine is echt ziek wil hier verandering in brengen door bewustwording te vergroten en betrouwbare informatie breed toegankelijk te maken.

De waarde van free publicity is groter dan ooit

18-02-2025 | 12:05:00
Marketing Report spreekt met Mike Hendrixen, oprichter van Vertigo 6.

[Forum] So Win: het begin van de wederopstanding van Nike?

10-02-2025 | 21:50:00
Nike was als merk compleet de weg kwijt. Marktaandeel, beurswaarde, zichtbaarheid en bravoure smolten in de afgelopen jaren weg

Gepubliceerd door: Bas Vlugt

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.