
Joris van Lierop: NMO Online maakt beter plannen mogelijk
[Interview] Directeur VINEX over de introuctie van de volgende fase van NMO Online
Bij NMO Online zijn grote internationale platforms en retailmedia toegevoegd aan het onderzoek. Dat vertelt VINEX-directeur Joris van Lierop bij de presentatie van NMO Online bij Kantar Media in Amsterdam. Dankzij deze uitbreiding kunnen mediabureaus en merken nu beter plannen en inzicht krijgen in het totale online bereik.
Joris van Lierop, directeur van VINEX: "We hebben zojuist fase 2 van NMO Online gepresenteerd. De belangrijkste verandering is dat er een groot aantal internationale partijen is aangesloten bij het onderzoek."
Beter inzicht in online bereik en overlap
Volgens Joris van Lierop gaat het vooral om grote internationale merken zoals Facebook, Google, Instagram en YouTube. Ook retailmedia doen nu mee aan het onderzoek.
Joris van Lierop: "We zijn ook erg blij met de deelname van retailmedia. Dankzij deze uitbreiding kunnen we nu een veel completer beeld geven van het digitale landschap in Nederland."
Dat biedt volgens hem concrete voordelen voor merken en bureaus aangezien ze inzicht krijgen inzicht in waar hun bereik en bezoekers vandaan komen, en welke overlap er is tussen verschillende merken.
Mobiel en thuisgebruik samengebracht
Een tweede belangrijke stap in deze fase is de manier van meten. Daarbij worden mobiel en thuisgebruik samengevoegd.
Joris van Lierop: "Het is belangrijk dat we niet alleen de merken kunnen meten die zelf een meetcode hebben geplaatst, maar ook de merken zonder zo’n code. Daarvoor is nieuwe technologie ontwikkeld, zodat we het totale online bereik in kaart kunnen brengen."
Vooruitblik op crossmediaal meten
Een volgende fase wordt crossmediaal meten, waarbij het bereik over verschillende kanalen wordt gecombineerd.
Joris van Lierop: "Uiteindelijk wil je als merk weten wat je totale bereik is over alle mediakanalen heen. Dus niet alleen online, maar ook print, audio en video, en op alle apparaten. Daar werken we nu hard aan en we verwachten over een paar maanden de eerste resultaten te kunnen presenteren."
Oproep aan big tech om mee te doen
Tot slot hoopt VINEX dat ook andere grote platforms zich bij NMO Online blijven aansluiten.
Joris van Lierop: "NMO is inmiddels dé standaard voor bereiksonderzoek in Nederland. We nodigen natuurlijk alle grote spelers, met name de big tech partijen, uit om deel te nemen. En we merken dat ze daar steeds meer voor openstaan. Iedereen heeft er uiteindelijk belang bij dat er één uniforme standaard is waarlangs we alle partijen kunnen meten."
Kijk hier het interview:
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Patricia Sonius: NMO Crossmedia bundelt alle mediadata
NMO Online meet big tech
NMO Online start fase 2 online marktonderzoek met globals
NMO Luistercijfers april 2025: Qmusic wint opnieuw
Arjan Pomper gaat weer weg bij NMO; topfunctie elders
Gepubliceerd door: David de Jong