Joris van Lierop: NMO Online maakt beter plannen mogelijk

[Interview] Directeur VINEX over de introuctie van de volgende fase van NMO Online

Bij NMO Online zijn grote internationale platforms en retailmedia toegevoegd aan het onderzoek. Dat vertelt VINEX-directeur Joris van Lierop bij de presentatie van NMO Online bij Kantar Media in Amsterdam. Dankzij deze uitbreiding kunnen mediabureaus en merken nu beter plannen en inzicht krijgen in het totale online bereik.

Joris van Lierop, directeur van VINEX: "We hebben zojuist fase 2 van NMO Online gepresenteerd. De belangrijkste verandering is dat er een groot aantal internationale partijen is aangesloten bij het onderzoek."

Beter inzicht in online bereik en overlap

Volgens Joris van Lierop gaat het vooral om grote internationale merken zoals Facebook, Google, Instagram en YouTube. Ook retailmedia doen nu mee aan het onderzoek.

Joris van Lierop: "We zijn ook erg blij met de deelname van retailmedia. Dankzij deze uitbreiding kunnen we nu een veel completer beeld geven van het digitale landschap in Nederland."

Dat biedt volgens hem concrete voordelen voor merken en bureaus aangezien ze inzicht krijgen inzicht in waar hun bereik en bezoekers vandaan komen, en welke overlap er is tussen verschillende merken.

Mobiel en thuisgebruik samengebracht

Een tweede belangrijke stap in deze fase is de manier van meten. Daarbij worden mobiel en thuisgebruik samengevoegd.

Joris van Lierop: "Het is belangrijk dat we niet alleen de merken kunnen meten die zelf een meetcode hebben geplaatst, maar ook de merken zonder zo’n code. Daarvoor is nieuwe technologie ontwikkeld, zodat we het totale online bereik in kaart kunnen brengen."

Vooruitblik op crossmediaal meten

Een volgende fase wordt crossmediaal meten, waarbij het bereik over verschillende kanalen wordt gecombineerd.

Joris van Lierop: "Uiteindelijk wil je als merk weten wat je totale bereik is over alle mediakanalen heen. Dus niet alleen online, maar ook print, audio en video, en op alle apparaten. Daar werken we nu hard aan en we verwachten over een paar maanden de eerste resultaten te kunnen presenteren."

Oproep aan big tech om mee te doen

Tot slot hoopt VINEX dat ook andere grote platforms zich bij NMO Online blijven aansluiten.

Joris van Lierop: "NMO is inmiddels dé standaard voor bereiksonderzoek in Nederland. We nodigen natuurlijk alle grote spelers, met name de big tech partijen, uit om deel te nemen. En we merken dat ze daar steeds meer voor openstaan. Iedereen heeft er uiteindelijk belang bij dat er één uniforme standaard is waarlangs we alle partijen kunnen meten."

Kijk hier het interview:

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

NMO Kijkonderzoek fase 2 (Video Totaal) uitgesteld naar 2026

13-11-2025 | 14:08:00
De tweede fase van het NMO Kijkonderzoek die de naam Video Totaal krijgt, is uitgesteld naar 2026; een echt lanceermoment is niet bekend, al fluisteren ingewijden onder voorbehoud februari 2026. Dit blijkt uit een rondgang door Marketing Report

NMO Luistercijfers oktober: Edwin Evers scoort, Gordon Heuckeroth niet en NPO Radio 2 marktleider

05-11-2025 | 20:15:00
Marketing Report heeft de oktober 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek.

NMO Luistercijfers september: Qmusic stijgt weer; 60-jarige NPO 3FM blijft zorgenkind

08-10-2025 | 22:04:00
Marketing Report heeft de september 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek.

NMO Kids Monitor: scherm & papier populair; Donald Duck meest gelezen

11-09-2025 | 11:54:00
Donald Duck blijft het populairste mediamerk onder kinderen. Uit de NMO Kids Monitor 2025, uitgevoerd door Ipsos I&O

NMO Kijkonderzoek Fase 2: alleen NPO Start volledig gemeten

04-09-2025 | 00:00:00
Van de streamingdiensten met exclusieve content zal alleen van NPO Start al het aanbod worden gemeten bij het NMO Kijkonderzoek fase 2 dat naar verwachting in de loop van oktober zal starten. Dit stelt brancheorganisatie Screenforce
 

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Bob Koigi: Van AI-hype naar harde besluiten voor CMO’s

28-11-2025 | 11:51:00
AI wordt in rap tempo de bepalende kracht achter de transformatie van marketing­leadership en prioriteiten voor 2026.

[Vacatures] Serviceplan Amsterdam zoekt een Digital Campaign Manager bij Mediaplus

28-11-2025 | 08:46:00
Serviceplan Amsterdam is per direct op zoek naar Digital Campaign Manager bij Mediaplus

The Fat Lady Agency of the Year op de BOCA’s 2025

27-11-2025 | 14:17:00
The Fat Lady heeft de titel Agency of the Year gewonnen bij de Belgische BOCA’s 2025. Bij de vierde editie van de BORAs, de Best of Reputations Awards won Whyte Corporate Affairs de titel Agency of the Year. Bij de 34° editie van de BOA’s, de Best of Activation Awards won Happiness Brussels de Agency of the Year Award

Sanne Houterman: Zo bouwt Cheil aan Nongshim in Europa

27-11-2025 | 14:01:23
In dit interview spreken we Sanne Houterman, Strategy Director van Cheil Benelux, over de keuzes achter die samenwerking.

Filmha.ai brengt kerstcommercial volledig tot leven met AI

27-11-2025 | 12:55:00
De studio wil met deze productie laten zien dat technologie een rol kan spelen in het ondersteunen van menselijkheid en emotie.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.