Joris van Lierop: NMO Online maakt beter plannen mogelijk

[Interview] Directeur VINEX over de introuctie van de volgende fase van NMO Online

Bij NMO Online zijn grote internationale platforms en retailmedia toegevoegd aan het onderzoek. Dat vertelt VINEX-directeur Joris van Lierop bij de presentatie van NMO Online bij Kantar Media in Amsterdam. Dankzij deze uitbreiding kunnen mediabureaus en merken nu beter plannen en inzicht krijgen in het totale online bereik.

Joris van Lierop, directeur van VINEX: "We hebben zojuist fase 2 van NMO Online gepresenteerd. De belangrijkste verandering is dat er een groot aantal internationale partijen is aangesloten bij het onderzoek."

Beter inzicht in online bereik en overlap

Volgens Joris van Lierop gaat het vooral om grote internationale merken zoals Facebook, Google, Instagram en YouTube. Ook retailmedia doen nu mee aan het onderzoek.

Joris van Lierop: "We zijn ook erg blij met de deelname van retailmedia. Dankzij deze uitbreiding kunnen we nu een veel completer beeld geven van het digitale landschap in Nederland."

Dat biedt volgens hem concrete voordelen voor merken en bureaus aangezien ze inzicht krijgen inzicht in waar hun bereik en bezoekers vandaan komen, en welke overlap er is tussen verschillende merken.

Mobiel en thuisgebruik samengebracht

Een tweede belangrijke stap in deze fase is de manier van meten. Daarbij worden mobiel en thuisgebruik samengevoegd.

Joris van Lierop: "Het is belangrijk dat we niet alleen de merken kunnen meten die zelf een meetcode hebben geplaatst, maar ook de merken zonder zo’n code. Daarvoor is nieuwe technologie ontwikkeld, zodat we het totale online bereik in kaart kunnen brengen."

Vooruitblik op crossmediaal meten

Een volgende fase wordt crossmediaal meten, waarbij het bereik over verschillende kanalen wordt gecombineerd.

Joris van Lierop: "Uiteindelijk wil je als merk weten wat je totale bereik is over alle mediakanalen heen. Dus niet alleen online, maar ook print, audio en video, en op alle apparaten. Daar werken we nu hard aan en we verwachten over een paar maanden de eerste resultaten te kunnen presenteren."

Oproep aan big tech om mee te doen

Tot slot hoopt VINEX dat ook andere grote platforms zich bij NMO Online blijven aansluiten.

Joris van Lierop: "NMO is inmiddels dé standaard voor bereiksonderzoek in Nederland. We nodigen natuurlijk alle grote spelers, met name de big tech partijen, uit om deel te nemen. En we merken dat ze daar steeds meer voor openstaan. Iedereen heeft er uiteindelijk belang bij dat er één uniforme standaard is waarlangs we alle partijen kunnen meten."

Kijk hier het interview:

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

NMO Kids Monitor: scherm & papier populair; Donald Duck meest gelezen

11-09-2025 | 11:54:00
Donald Duck blijft het populairste mediamerk onder kinderen. Uit de NMO Kids Monitor 2025, uitgevoerd door Ipsos I&O

NMO Kijkonderzoek Fase 2: alleen NPO Start volledig gemeten

04-09-2025 | 00:00:00
Van de streamingdiensten met exclusieve content zal alleen van NPO Start al het aanbod worden gemeten bij het NMO Kijkonderzoek fase 2 dat naar verwachting in de loop van oktober zal starten. Dit stelt brancheorganisatie Screenforce

NMO Luistercijfers augustus 2025: NPO Radio 2 13+ marktleider; Qmusic 20-49 en 25-67

03-09-2025 | 23:59:00
Marketing Report heeft de augustus 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek. Marketing Report heeft de augustus 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek. Hieruit blijkt dat Qmusic in de doelgroepen 20-49 en 25-67 marktleider blijft, maar dat NPO Radio 2 ondanks dalende cijfers in de doelgroep 13+ weer marktleider is

Verkoop Kantar Media aan H.I.G. Capital is een feit

19-08-2025 | 17:40:00
De overname werd in januari 2025 aangekondigd en is met non-cash componenten waaronder earn-out en investeringen gedaan.  

NMO Luistercijfers juli 2025: Qmusic blijft marktleider; op 13+ met NPO Radio 2

06-08-2025 | 18:34:00
Marketing Report heeft de juli 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek. Hieruit blijkt dat Qmusic het marktleiderschap heeft behouden in alle doelgroepen. Bij de meeste radiostations is er sprake van stabilisatie met wat lichte schommelingen
 

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

[Vacatures] iO zoekt een Marketing Strateeg

15-09-2025 | 08:50:00
iO is per direct op zoek naar Marketing Strateeg - Campus Den Bosch

[Vacatures] Influentials zoekt een Medior Campaign Manager

15-09-2025 | 07:49:00
Influentials is per direct op zoek naar Medior Campaign Manager (36-40 uur) Fulltime · Rotterdam / Amsterdam

[Vacatures] Influentials zoekt een Junior Account & Success Manager

15-09-2025 | 07:38:00
Influentials is per direct op zoek naar Junior Account & Success Manager (32-40 uur) Fulltime · Rotterdam / Amsterdam

[Vacatures] Influentials zoekt een Allround Stagiair(e)

15-09-2025 | 07:28:00
Influentials is per direct op zoek naar Allround Stagiair(e) - Fulltime · Rotterdam

Multi-Gyn kiest voor AndAgencyAmsterdam

12-09-2025 | 11:01:00
Multi-Gyn, specialist in vaginale verzorging, heeft voor AndAgencyAmsterdam gekozen voor de ontwikkeling en uitvoering van een geïntegreerde marketingcampagne.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.