
Joe Public groeit internationaal met een duidelijke missie
[Interview] Pepe Marais over de wortels in Kaapstad, expansie naar Europa en de kracht van creativiteit
Zuid-Afrikaanse reclamebureau Joe Public, breidt uit naar Europa. Vanuit een nieuw kantoor in Amsterdam werkt het bureau aan internationale groei, zonder zijn oorsprong en missie uit het oog te verliezen. Marketing Report spreekt in aanloop naar Cannes met medeoprichter en Group Chief Creative Officer Pepe Marais over zijn drijfveren, de uitdagingen in Afrika en de essentie van creativiteit.
Van Johannesburg naar Amsterdam
Samen met zijn oorspronkelijke partner, die drie jaar vóór hun ontmoeting zijn leven redde bij een verdrinking, richtte Pepe Marais het bureau op in Kaapstad in 1998: "Binnen vier jaar groeiden we naar Johannesburg, dat het epicentrum is van de Afrikaanse reclame-industrie."
Inmiddels heeft Joe Public kantoren in Johannesburg, Kaapstad, Durban en nu ook in Amsterdam (2011), Antwerpen (2022) en Londen (2024).
Internationale groei vanuit een duidelijke missie
De uitbreiding van Joe Public komt voort uit een duidelijke missie. Pepe Marais: "Ons doel is het dienen van groei. Dat begint bij de ontwikkeling van onze mensen. Hoe beter onze mensen, hoe beter we klanten kunnen helpen groeien. En dat leidt vanzelf tot zakelijk succes."
Die missie staat los van financiële drijfveren: "Natuurlijk moet je financieel gezond zijn maar we gaan niet voor groei om de groei."
Nieuwe markten en samenwerking met Springbok
In Europa is Joe Public een samenwerking aangegaan met het van oorsprong Belgische Springbok, een brandtech agency: "Samen brengen we creativiteit en technologie bij elkaar. Big data en big ideas."
De samenwerking ontstond organisch: "Het is bijna alsof het voorbestemd was. Springbok had al een Zuid-Afrikaanse naam, nog vóórdat we samenwerkten."
Afrika op de wereldkaart zetten
Ondanks eerdere pogingen om op het Afrikaanse continent buiten Zuid-Afrika uit te breiden, bleken die stappen lastig vol te houden: "Zonder een Zuid-Afrikaanse klant die mee de grens overgaat, bleek het lastig om vestigingen levensvatbaar te houden."
Toch gelooft hij in het potentieel van Afrika: "De diversiteit in onze industrie is enorm. Zuid-Afrika loopt hierin voorop en dat vormt de basis voor een creatieve comeback."
Weinig Afrikaanse zichtbaarheid in Cannes
Over het geringe aantal Afrikaanse winnaars in Cannes is Pepe Marais realistisch: "De kosten zijn hoog, de concurrentie is enorm. In Zuid-Afrika is het twintig rand voor een euro. Alleen al insturen is een investering."
Toch blijft hij positief: "We hebben werk dat internationaal kan doorbreken. We komen er wel."
Cannes als graadmeter
Joe Public is in Zuid-Afrika een van de meest bekroonde bureaus maar heeft in Cannes nog geen goud behaald: "We mikken nu op brons, volgend jaar zilver. En wie weet daarna goud,"
Pepe Marais gelooft dat Joe Public op het juiste pad zit, inzet en talent zullen uiteindelijk worden beloond.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
TBWA, Roorda, Dentsu, Joe Public winnen Goud bij Esprix 2025
[Vacatures] Joe Public Amsterdam zoekt een Strategy Director
Peter van Wijnaerde: Mijn wenslijstje voor een marketingpaus
Peter van Wijnaerde: Marketing hoeft geen checkbox-marathon te zijn
Creatieve versterking bij Joe Public
Gepubliceerd door: Bas Vlugt