Joe Public en ALDI ontwikkelen AI gestuurde stem voor radio en TV

ALDI heeft een andere stem voor zijn radio- en tv-reclames. Deze voice-over is gebaseerd op het stemgeluid van 10 medewerkers van de discounter. Met behulp van kunstmatige intelligentie is op basis van deze stemmen een unieke stem ontwikkeld die sinds deze week exclusief voor ALDI te horen is in de radio en tv-reclames. De radio- en tv-reclames waarin de stem te horen is, zijn het eerste resultaat van de samenwerking tussen ALDI en Joe Public Amsterdam. Die samenwerking komt voort uit de doelstelling zo efficiënt mogelijk te werken. Waar ALDI voorheen met drie verschillende bureaus werkte voor de marketingcommunicatie via verschillende kanalen, zijn al deze activiteiten nu ondergebracht bij één bureau.

Het idee voor dit creatieve proces komt voort uit het voortdurende streven van ALDI naar efficiëntie, en dus kostenbesparing.

Mariëlle Rooswinkel, Managing Director Marketing & Communications bij ALDI in Nederland: "Als discounter zijn we altijd op zoek naar manieren om de dagelijkse boodschappen voor onze klanten zo goedkoop mogelijk te maken. Daar is deze stem een mooi voorbeeld van. We besparen hiermee zowel tijd als kosten. Onze klant profiteert daarvan. En het leuke hieraan is ook nog dat de collega’s uit de winkels, distributiecentrum en van kantoor enorm trots zijn op het feit dat zij samen de nieuwe stem vormen. En onze nieuwe stem is nooit verkouden en altijd beschikbaar."

De stem wordt sinds afgelopen week ingezet in alle radio- en tv-commercials van ALDI en heeft direct een ronde blijvende prijsverlagingen aangekondigd op dagelijkse boodschappen en groenten en fruit. ALDI heeft de prijsverlagingen ook bekendgemaakt via andere kanalen, zoals dagbladadvertenties en de eigen folder.

Antoine Houtsma, Managing Director bij Joe Public Amsterdam: "ALDI is als uitvinder van discount altijd bezig met dingen slimmer, efficiënter en dus goedkoper op te lossen. Daar kwam kunstmatige intelligentie om de hoek kijken. Geluidsstudio Soundcircus pitchte ons een tijdje geleden hun zelf ontwikkelde AI-tool die door intensieve training de Nederlandse taal heeft geleerd. En waarmee je op basis van een aantal stemmen een nieuw, uniek stemgeluid kunt creëren. Het probleem was nog een beetje op basis van welke stemmen je dat doet, dit in verband met buy-out constructies. Toen kwamen we op het idee om als basis de stemmen van eigen medewerkers te gebruiken. Dat was eigenlijk de doorbraak waardoor ALDI dit nu als eerste Nederlandse adverteerder kon gaan doen. Met een stem die niet alleen bij ALDI past, maar ook daadwerkelijk ALDI ís."

www.joepublic.nl

www.aldi.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

Peter van Wijnaerde: Creativiteit is te koop per flesje

02-06-2025 | 08:47:37
Creativiteit komt uit conflict. Uit iets meemaken. Uit iets opmerken. Dáár zit de lading dat het doet resoneren.

Peter van Wijnaerde: Hyperpersoonlijk of hypervrijpostig?

26-05-2025 | 09:39:00
Personalisatie begon ooit met iets onschuldigs, iemands voornaam gebruiken in een mail.

Peter van Wijnaerde: oh OOH, we zien u graag

19-05-2025 | 08:51:00
Want OOH doet werk. Het maakt een stad levendiger. Het zorgt voor bushokjes die jou droog houden

TBWA, Roorda, Dentsu, Joe Public winnen Goud bij Esprix 2025

16-05-2025 | 07:21:00
147 marketeers, strategen, producers en creatieven kwamen 15 mei bij elkaar voor de uitreiking van de Esprix Awards in het STRAAT Museum.

Joe Public groeit internationaal met een duidelijke missie

15-05-2025 | 12:08:00
Joe Public groeit internationaal met een duidelijke missie. Pepe Marais over de wortels in Kaapstad, expansie naar Europa en de kracht van creativiteit
 

Gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.