
[Interview] Steven Kesler en Pieter Paul Groot over de groei en transitie van Vicky naar My Way
De parkeer- en reis-app Vicky heeft in december 2023 samen met Fitzroy en BAAS een rebranding ondergaan en heet sindsdien My Way. My Way biedt de mogelijkheid om op andere plekken dan op straat en in parkeergarages te parkeren (in hotels en bij bedrijven), maar gaat ook over andere mobiliteitsoplossingen. We spreken Steven Kesler en Pieter Paul Groot die My Way samen met Sander Kok hebben opgericht en de eigenaren daarvan zijn.
My Way is meer dan een parkeerapp. Kun je uitleggen wat My Way is?
30 procent van het verkeer in de stad is op zoek naar een parkeerplek. Dit verkeer rijdt niet netjes 30 of 50 km/h, maar zoekt langzaam en veroorzaakt daardoor opstoppingen en onnodige uitstoot.
Deze onnodige rondjes hebben een grote impact op de leefbaarheid van de stad en zijn voor de oprichters een doorn in het oog. My Way opent deuren naar ongebruikte parkeerlocaties van hotels, bedrijven en bewoners, waardoor het aanbod wordt vergroot. Daarnaast navigeert My Way de automobilist direct naar een gegarandeerde parkeerplek, wat de onnodige rondjes in de stad vermindert.
Voor de automobilist voorziet My Way in de volledige reis naar de grote steden. Door een overzicht van parkeerlocaties in de buurt kun je eenvoudig een boeking maken en een bewuste keuze over jouw reis maken.
Het voordeel is dat je gemiddeld 30-40 procent goedkoper uit bent dan parkeren op straat. Omdat je een gereserveerde plek hebt, navigeert de app je daar direct naartoe. Je bespaart dus niet alleen geld, maar ook tijd.
Hoe werkt de app voor gebruikers en wat is het voordeel jullie te gebruiken?
In de app geef je jouw eindbestemming op, bijvoorbeeld een leuk restaurant in de binnenstad. De My Way-app plaatst een locatie-pin op de kaart en toont alle beschikbare parkeerplekken in de omgeving. Je ziet niet alleen de afstand tot de parkeerplek, maar ook hoelang je over het laatste stuk doet; te voet, via openbaar vervoer, deelvervoer of met de taxi. Vervolgens kun je een plekje reserveren binnen een van onze aangesloten parkeerlocaties.
Je krijgt direct in- en uitrij-instructies te zien, zodat je precies weet wat je in de garage kunt verwachten en niet voor verrassingen komt te staan. En als er iets niet werkt? Dan bel je ons op en krijg je direct een persoon aan de lijn, geen vervelende menu’s.
De app heette eerst Vicky en bestond sinds 2017. Waarom deze naamswijziging?
Toen we in 2017 ons idee ontwikkelden, bedachten we zelf de naam Vicky. We noemden het bedrijf al die tijd onze app of de oplossing, maar op een gegeven moment moest dat veranderen. We wilden afwijken van de gebruikelijke park-dit, park-dat namen, omdat we de markt wilden opschudden en een ander geluid wilden laten horen.
Daarnaast voorzagen we dat je in de auto de telefoon niet meer vast zou mogen houden, dus moest de app gemakkelijk via voice control op te roepen zijn. We hadden toen al internationale ambities, een internationale naam die hetzelfde wordt uitgesproken en geschreven was een pre. In die tijd werden Felyx, Siri en Alexa populair, dus dachten wij: waarom niet een naam zoals… Vicky? Zo werd Vicky, jouw personal parking assistant, geboren.
Vicky heeft enorm geholpen in de eerste fase van ons bedrijf. Het hielp ons de markt op een leuke manier te betreden en onze parkeeroplossing sinds 2021 (toen we live gingen) met een aansprekende naam aan te bieden.
Echter, ons platform is verder gegroeid, onze ambities zijn groter geworden en we zochten een nieuwe merknaam die onze propositie beter kon overbrengen. Hoewel we aanvankelijk dachten aan alleen kleur- en beeldaanpassingen, kwam de naam My Way op ons pad. En dat bleek een schot in de roos.
We voelen hiermee dat we een professionaliseringsslag maken. Het benadrukt de gehele reiservaring, niet alleen het parkeren. Een totale reisbeleving die je van je luie stoel tot aan jouw belangrijke afspraak met één app kan volbrengen.
Hoe lukt het jullie om investeringen binnen te halen? Wanneer verwachten jullie winstgevend te zijn?
Wij hebben het geluk te kunnen profiteren van een breed netwerk van angels die ook als kennispartners fungeren. Zij kunnen vanuit hun eigen expertise kennis uit hun (vaak aangrenzende) markten delen en trekken, waar nodig, aanvullend kapitaal aan. Het hebben van hen als sparringpartners en netwerkversterkers werkt uitstekend voor ons en zorgt ervoor dat we nauwelijks buiten dit netwerk hoeven te kijken.
Twee voorbeelden van deze partners zijn een Duitse vastgoedinvesteerder en samenwerkingen met partijen in groene energie en parkeer-hardware.
We verwachten dat ons hele platform tegen eind 2026 winstgevend (ebitda) zal zijn. Dit hangt echter nauw samen met de expansiestrategie die we met onze (toekomstige) investeerders kiezen.
Onze kracht is dat we niet veel activa op de balans hebben staan: met onze software verbinden we verschillende spelers in de markt, zoals investeerders in vastgoed, laadpalen en hardware. Als we om wat voor reden dan ook zouden moeten terugschakelen in onze groeiambities, zijn we op zeer korte termijn winstgevend in Nederland.
Hoeveel aan investeringen is er sinds de start binnengehaald en welke partijen zijn jullie investeerders?
Wij hebben een combinatie van financiering in de vorm van uitgifte van aandelen en leningen bij de Rabobank. We zoeken altijd naar het meest geschikte moment om financiering aan te trekken voor onze groei. Later dit jaar werken we toe naar een grotere investeringsronde om de versnelling van onze groei in Europa mogelijk te maken.
Hoe is het traject van de naamswijziging gegaan met Fitzroy en BAAS?
Voordat BAAS Amsterdam en Fitzroy in beeld kwamen, voerden we heel gericht marketingcampagnes naar specifieke doelgroepen met een beperkt budget. Onze grootste uitdaging was om ons bewezen product effectief op de markt te brengen. We hebben verschillende partijen vergeleken, en het portfolio van BAAS Amsterdam sprong er direct uit. Hun rebelse aanpak en de wens om buiten de standaard marketingroutes te denken, spraken ons enorm aan. Na verschillende gesprekken kwamen we tot de conclusie dat de naam Vicky onze dekking niet volledig laadde. Uiteindelijk introduceerden zij ons aan Fitzroy, en dat bleek een schot in de roos.
Fitzroy en BAAS begonnen met enkele kleine tests om te zien of we echt afstand konden nemen van de naam Vicky. Dit kostte wat moeite, maar uiteindelijk kregen we iedereen zover om mee te brainstormen over een nieuwe naam. Vervolgens hebben we de markt, de propositie, het product en het team grondig geanalyseerd. Daarna hebben we het beeld en merk daaraan gekoppeld en door verschillende sessies heen opgebouwd tot een volledige brandguide.
Hoe snel Fitzroy en BAAS ons verhaal hebben weten samen te vatten in een beeldmerk en tekst was ongelooflijk. Maar het belangrijkste was dat het traject aangenaam was en het team ontzettend leuk. Dit is essentieel wanneer je zo’n grote transitie doormaakt!
Er is nu een campagne van start gegaan via met name buitenreclame. Wat is de gedachte van deze campagne en hoe komt die tot uitdrukking?
De gedachte achter onze campagne is om te benadrukken dat het ook anders kan. Het zou niet normaal moeten zijn om 15 minuten rondjes te rijden op zoek naar een parkeerplek of dat een dag parkeren in de hoofdstad duurder is dan een diner voor twee in een gemiddeld restaurant. Wij communiceren vooral dat als je voorafgaand aan je reis met My Way een parkeerplek zoekt en boekt, je een slimme keuze maakt die je tijd, geld en vooral stress bespaart. De nieuwe manier van parkeren.
Jullie werken ook samen met deelscooteraaanbieders als Check. Hoe ziet dat eruit?
Via bestaande OV-routes en deelmobiliteit proberen wij gebruikers te verleiden om niet het centrum in te rijden, maar de auto daarbuiten te parkeren en hun reis op een duurzamere manier te vervolgen. Dit is goedkoper voor de parkeerder en biedt verlichting voor de stad. Wij tonen al loop- en OV-routes in de app en hebben een koppeling met Uber om het laatste gedeelte van je reis te voltooien.
De beschikbaarheid van Check-scooters wordt binnenkort in de app getoond. Deze feature is bijna klaar voor de testfase. Binnen niet al te lange tijd kun je dan een deelscooter pakken in de buurt van jouw parkeerlocatie.
My Way stopt niet bij de Nederlandse landsgrens. Wat zijn jullie plannen met België en Duitsland?
Op dit moment hebben wij het grootste offstreet parkeeraanbod van de Benelux, iets waar we uiteraard erg trots op zijn. Ons doel is om dit netwerk in Nederland verder uit te breiden en een betere dekking te bieden aan onze gebruikers. Sinds kort zijn we actief in België, waar je reserveringen kunt maken in steden zoals Brussel, Antwerpen en Hasselt. Ook daar willen we onze aanwezigheid verder vergroten. Daarnaast zijn we bezig met onze uitbreiding naar Duitsland. We zijn bijna klaar om daar live te gaan, maar wachten totdat we een voldoende dicht netwerk van parkeerlocaties kunnen aanbieden aan onze gebruikers.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Oma’s Soep en Fitzroy organiseren Een Tafel voor Twee
Gewoon het roer stevig beethouden en gas op die lolly
Fitzroy en LiveWall ontwikkelen game-ervaring voor Campina
Doritos' Minecraft-portaal genereert miljoenen interacties
Fitzroy ontwikkelt campagne voor Campina High Protein Greek
Gepubliceerd door: David de Jong