
[Interview] Stéphane en Olivier Lorent: 10 jaar Barracuda: Work hard, play hard
Barracuda, bureau voor experiential marketing, geeft al 10 jaar de mooiste merken een podium en heeft dat altijd in stilte gedaan. Dat merken als Unilever, Hasbro, Mascotte al die tijd al opdrachtgever zijn, blijft daardoor ook onderbelicht. Volgens de broers Stéphane en Olivier Lorent is de reden daarvoor eenvoudig: er is al die jaren alleen maar hard gewerkt met het team.
Stéphane en Olivier Lorent: "De tijd is razendsnel gegaan. We hebben vaak geroepen dat we iets moeten doen aan ons eigen merk. Maar je weet hoe dat gaat als het druk is..."
Dus: wie of wat ís Barracuda nu precies? Er wordt op dit moment, aldus de broers, hard gewerkt aan een herintroductie van het merk. Hierop vooruitlopend geven ze vast een korte preview...
Vertel, wat hebben jullie de afgelopen 10 jaar zoal gedaan?
Olivier: "De afgelopen 10 jaar ben ik eigenlijk bezig geweest met mijn hobby. Vanaf het begin hebben we kunnen werken voor prachtige merken, in de hele Benelux. In ons kantoor hangen op jaartal foto’s aan de muur van projecten die we hebben gedaan. Coole projecten, mooie klussen... daar kan je alleen maar blij van worden.
Dan snap ik niet waarom jullie zo onder de radar blijven…
Stéphane: "Hard roepen wat je allemaal doet en dan vervolgens middelmatig werk leveren zit niet in ons DNA. Het is precies andersom. Geef ons een goede briefing met een duidelijk budget en we leveren goed werk. Punt. Het succes van onze opdrachtgever is veel belangrijker dan onze eigen exposure. Maar goed, na 10 jaar is het toch eens tijd om te laten weten dat we er zijn..."
Is dat jullie geheim: binnen budget blijven?
Olivier: "Nee, dat is een voorwaarde. Als we al een geheim hebben, dan is het dat we het altijd regelen. Op alle niveaus. We get shit done. We staan 24 uur per dag klaar. Tien jaar aaneensluitend mooie klussen draaien lukt alleen als je ook levert. Onze opdrachtgevers weten dat ze op ons kunnen rekenen, elke minuut van de dag. Iedereen bij ons weet dat we geen kantooruren hebben. Stéphane: "Is voor niemand een probleem. We hebben lol in wat we doen."
Je zei net 'op alle niveaus'. Wat betekent dat precies?
"Er wordt snel gedacht dat we als experiential marketing bureau met een karretje op een druk punt gaan staan en samples uitdelen. Dat hoort er inderdaad bij, maar wat velen niet weten is dat we een briefing ook benaderen vanuit strategie en creatie. Een actie is leuker en werkt beter met een duidelijk inzicht en creatief idee. Iemand van Hasbro zei onlangs dat hij geen ander bureau kent dat sterk is in creatie én uitvoering. Daarnaast helpen we onze partners met warehousing: we hebben een magazijn van 1.300 m2 inclusief koel- en vriescellen. En we verzorgen de logistiek, letterlijk tot in de hand - en daarmee ook in het hoofd - van de consument."
Vinden jullie het vak veranderd in de laatste 10 jaar?
Olivier: "In de basis niet. Wel zien we meer specialismen dan eerst, waaronder uiteraard social media. Dat is een inmiddels een gegeven geworden. Zichtbaarheid is daarom nog belangrijker dan eerst. Als we de juiste snaar raken, dan wordt de actie gedeeld op de bekende platforms." Stéphane: "Dankzij onze flexibele schil kunnen we altijd een specialist aanhaken. Niet alleen voor social media, maar voor creatie, digital en PR. Zo leveren we de beste kwaliteit."
Betekent dit dat jullie ook alles aanbieden?
"Onze kern is nog steeds experiential marketing. Wat we zelf in huis hebben is strategie, (co-)creatie en uitvoering inclusief data capturing. Dit laatste heeft voor merken veel voordelen en helpt ons bij de strategie en voorbereidingen. Alle specialismen die daarnaast worden gevraagd, vullen we in met onze flexibele schil. Dus nee, we bieden niet alles aan maar kunnen wel vrijwel alles verzorgen."
Maar goed, jullie hebben alsnog veel in huis…
Stéphane: "Ja, ons team is gevarieerd en helpt elkaar op elke mogelijke manier. Je staat er bij Barracuda nooit alleen voor. Van onze mensen verwachten we hetzelfde als opdrachtgevers van ons: regel het. Haal je deadlines, doe dat op een manier die voor jou 100 procent is en ga ervan uit dat er géén vangnet is. Work hard, play hard. Ons team gedijt goed onder deze grote verantwoordelijkheid. Dankzij hen kúnnen we altijd leveren. En net als wijzelf moeten ook onze collega’s hun werk leuk vinden." Olivier: "Als we voor een merk op Lowlands, Wildenburg of een ander festival staan, dan is het niet de vraag wie daar gaat 'werken' maar wie we er naartoe gaan... een hele andere nuance, die veel zegt over de sfeer bij Barracuda."
Wat kunnen we de komende jaren van nog van Barracuda verwachten?
Stéphane: "Meer van hetzelfde en nog veel meer." Olivier: "Dat sowieso, haha. We willen in de toekomst méér inspireren, duidelijker op de radar komen. Daarom presenteren we op 10 oktober - de 10e van de 10e - ons vernieuwde merk. En we blijven innovatief op het gebied van creatie én van technologie, met de Wall Eye als meest recente voorbeeld."
Wall Eye?
"Ja, letterlijk ogen aan de muur... Een innovatiesysteem, helemaal AVG-proof. We zetten het al in voor een aantal opdrachtgevers, maar gaan het binnenkort groter uitrollen. Olivier, geheimzinnig: "Je hoort nog van ons..."
Spannend! Nog één vraag... waar komt Barracuda vandaan?
Olivier: "Een barracuda is een slim dier dat achter zijn prooi aangaat en niet meer loslaat als hij ‘m heeft. Dit instinct zit er bij ons allemaal in." Stéphane: "En dat weten we zo te doseren dat we er al 10 jaar blije opdrachtgevers en fijne collega’s aan hebben..."
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Gepubliceerd door: Lieselot Berentzen