[Interview] Ruben Houkes (The Invaders) over de Minecraft-wereld Journey to the Great Shiai

Minecraft-spelers kunnen hun Olympische droom laten uitkomen in de Minecraft-wereld Journey to the Great Shiai, met dank aan de Internationale Judo Federatie (IJF) en The Invaders. We spreken Ruben Houkes, oprichter van The Invadors en voormalig Olympisch judoka.

Hoe is deze samenwerking tot stand gekomen?

Al meer dan 10 jaar werken wij voor de IJF, voornamelijk gericht op het in aanraking brengen van meer kinderen wereldwijd met judo. Dit doen wij via marketingcampagnes, content en projecten in meer dan 50 landen.

Wat was de vraag van de IJF en hoe hebben jullie dit uitgewerkt?

De IJF is een vooruitstrevende bond die openstaat voor innovatieve manieren om haar sport op de kaart te zetten en bekendheid te geven. Als bureau voelen wij de verantwoordelijkheid om hen daarin uit te dagen. Vanuit onze gaming expertise hebben wij voorstellen gedaan om kinderen al vroeg in de funnel in aanraking te laten komen met de sport en haar educatieve kant. De IJF heeft hierbij twee grote doelen:

  • Verstevigen van de positie in het onderwijs.
  • Betrekken van zoveel mogelijk kinderen bij judo op een leuke manier.

Wij hebben gekozen voor Minecraft omdat steeds meer scholen wereldwijd Minecraft (Educational) gebruiken voor game-based learning. Via de Marketplace kunnen wij een groot aantal kinderen bereiken.

Hoe gaat zo’n wereld ontwikkelen in zijn werk?

Het ontwikkelen van de wereld is een intensief traject waarin de verhaallijn, de mechanieken en de spelers centraal staan. Tijdens de Olympische Spelen in Tokio (2021) hebben wij de eerste wereld gelanceerd, gebaseerd op het verhaal van de Budokan. In 2023 hebben wij de ontstaansgeschiedenis en de locatie (Kodokan) als basis genomen. Nu, tijdens de Olympische Spelen in Parijs, staat echt judo en de belangrijkste wedstrijd (shiai) centraal. We combineren op een zeer aansprekende manier verschillende werelden.

Wat zijn de doelen en verwachtingen rondom dit project?

In de afgelopen jaren waren wij in staat om meer dan vijf miljoen unieke spelers hun eerste judo-ervaring op te laten doen en hun eerste (digitale) judopak in Minecraft aan te trekken. We leren steeds meer over deze spelers, wat het voor ons als marketeers interessant maakt. De doelen zijn om de positie van judo in het onderwijs te verstevigen en zoveel mogelijk kinderen op een leuke manier bij judo te betrekken.

www.theinvaders.nl

www.ijf.org

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Frank Goren: The Invaders helpt merken in gamingcultuur

24-11-2025 | 14:00:26
In Marketing Report TV gaat Frank Goren, Strategy Officer bij The Invaders, in gesprek met Bas Vlugt over de ontwikkeling van gaming als marketingdomein.

[Forum] Wat is goede content?

17-09-2025 | 23:59:00
In de rubriek [Forum] stellen wij bepalende spelers in de markt een actuele vraag. Deze keer stellen we juryleden van de Influencer & Content Marketing Awards 2025 de vraag

Frank Goren: Onze filosofie is audience first on steroids

15-09-2025 | 12:58:00
In aanloop naar de Influencer & Content Marketing Awards 2025 spreken we met de juryleden. Vandaag spreken we met Frank Goren

Porsche integreert in-car gaming met AirConsole

29-08-2025 | 12:25:00
Later dit jaar wordt de Porsche Macan uitgerust met AirConsole, een gamingplatform speciaal ontwikkeld voor in de auto

Gamers boven de 50 nu bijna een derde van de markt

20-08-2025 | 12:28:00
Bijna dertig procent van de Amerikaanse gamers is vijftig jaar of ouder. Dat blijkt uit een rapport van de Entertainment Software Association (ESA)


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

[Marketing Week] Bob Koigi: marketeers verhogen digitale bestedingen in 2026

12-12-2025 | 12:00:24
Flexibiliteit in budgetten staat daarbij centraal: 85 procent verwacht ook in 2026 tussentijdse bijstellingen.

Fightclub zet mens centraal in campagne Hulphond Nederland

12-12-2025 | 09:19:11
De campagne laat zien wat hulphonden betekenen voor mensen die dagelijks leven met PTSS, epilepsie of andere beperkingen.

[Vacancy] Cheil Benelux has a position for Medior Strategist / Strategy Manager

12-12-2025 | 08:53:00
Cheil Benelux is directly looking for Medior Strategist / Strategy Manager - Hybrid | Amsterdam

[Vacatures] AndAgency Amsterdam zoekt een Senior PR & Events Manager

12-12-2025 | 08:02:00
AndAgency Amsterdam is per direct op zoek naar Senior PR & Events manager - Fulltime · Amsterdam

[Vacatures] AndAgency Amsterdam zoekt een Senior Paid Social Specialist

12-12-2025 | 07:47:00
AndAgency Amsterdam is per direct op zoek naar Senior Paid Social Specialist - Fulltime · Amsterdam
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.