[Interview] Jesse Mons & Tijmen Mulder (Robot Kittens): Wij brengen techniek en creativiteit samen

In de aanloop naar de publicatie van de Reclamebureau100 2024 op het M100 Event op 7 december in Club ACE in Amsterdam, publiceren wij een serie interviews met genomineerden die deelnemen aan het event. We spreken Jesse Mons, Managing Director, en Tijmen Mulder, Creative Director bij Robot Kittens.

Kun je jouw bureau introduceren?

Robot Kittens is een award-winning creatieve digitale studio met een grote focus op geavanceerde technologie en innovatie. Robot Kittens werkt graag met vooruitstrevende denkers die aan de voorgrond van technologische innovatie willen opereren. We geloven dat creativiteit en craft de definiërende factoren zijn voor het creëren van echte blikvangers.  

Het bedrijf werd in 2016 opgericht en heeft nog altijd dezelfde focus: innovatieve technologie. Robot Kittens ontwikkelt creatieve oplossingen voor klanten zoals The Family, TBWA\NEBOKO, Desperados, 180 Amsterdam, Red Bull en Volkswagen.

Wat kan jouw bureau wat andere bureaus niet kunnen?

Onze taak is ervoor te zorgen dat techniek en creativiteit samenkomen in een soepele ervaring voor de eindgebruiker. We zijn altijd bezig met de nieuwste technieken zoals AI en (Web)XR, maar het allerbelangrijkste voor ons is dat het makkelijk en prettig werkt voor de mensen die het uiteindelijk gaan gebruiken. We denken altijd vanuit hun perspectief om ervoor te zorgen dat onze innovaties echt waarde toevoegen.

Een klant belt. Wat wil deze?

Klanten bellen ons om verschillende redenen. Onze invalshoek is altijd innovatie en techniek, maar we stappen op verschillende momenten in. Dat kan aan het begin, tijdens de conceptfase, maar ook tijdens productie. We zien wel een enorme transitie naar eerder aanhaken. Klanten bellen ons om mee te denken over het concept. Tegenwoordig niet alleen met de vraag "kan dit", maar steeds meer met de vraag "hoe kan dit (digitaal) beter".

Is prijswinnende reclame per definitie ook de beste reclame?

Wat ons betreft niet. Er zijn genoeg voorbeelden van reclames en/of ideeën die nooit een prijs wonnen, maar wel heel goed zijn. Daarnaast moet een idee een probleem oplossen voor de klant. 

Hebben jullie klanten die betalen voor dienstlening die op basis – of mede op basis – van AI tot stand is gekomen?

Zeker, wij werkten dit jaar onder andere met The Family voor TUI. Wij creëerden samen DOOH-advertenties die als beeld ook een QR-code zijn. Dit is een prachtig voorbeeld van onze partners die bellen met een idee dat op Reddit ontstaat en dit willen inzetten voor communicatie. Daarnaast verzorgen wij voor een aantal klanten inmiddels voice-overs via AI. We gebruiken deze techniek ook in onze digitale belevingen, bijvoorbeeld Botanical Wonders voor Bloemenbureau Holland. 

Kun je een case noemen die je nu al hebt opgelijnd voor awards in 2024?

We denken dat de Desperados Dance Club-app wel wat gaat doen. Deze app is een gamechanger voor festivalgangers en dagelijkse dansliefhebbers, waarbij elke dansbeweging niet alleen plezier brengt, maar ook iets teruggeeft – of dat nu een gratis Desperados-biertje is of een donatie aan een goed doel. Het is een praktische toepassing die beloningen koppelt aan wat onze fans het liefst doen: dansen.

De beste bureaus zitten in Amsterdam. Of misschien toch niet?

Volgens de definitie "The Metropolitan Region Amsterdam" valt half Nederland binnen Amsterdam. 

Wat zijn consumententrends in 2024 die belangrijk zijn voor reclamebureaus?

De introductie van de Apple Vision Pro markeert een spannende ontwikkeling in de integratie van XR-technologie in ons dagelijkse leven. Hoewel deze eerste versie mogelijk nog niet alles brengt wat we verwachten, herinneren we ons hoe Apple keer op keer onze levenswijze heeft getransformeerd. Het lijkt dan ook een slimme zet om te investeren in Mixed Reality. Bovendien zal AI ongetwijfeld een steeds grotere rol spelen, ons creatieve werkproces verder vereenvoudigen en verrijken.

www.robotkittens.nl

Lees alles over het M100 Event hier

M100 wordt gesponsord door

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

M100 2024 op LinkedIn

31-12-2024 | 10:39:00
Op 4 december vond het M100 Event plaats in Spant! in Bussum. Tijdens dit event werden de 7 M100 lijsten bekendgemaakt van de meest invloedrijke mensen in ons vak.

[DutchMedia Podcast] over extra Ster-reclames of NPO-bezuinigingen, APG/Netflix en trends voor 2025

20-12-2024 | 13:57:00
David de Jong en Taco Jelgersma maken in samenwerking met Audiohuis de tweewekelijkse DutchMedia Podcast. In deze podcast gaan zij in op actuele onderwerpen uit de wereld van media, marketing en telecom. Feiten en een mening met een bite

PR100 2025 | Maud Burgers opnieuw meest invloedrijk in Nederlandse PR wereld

19-12-2024 | 12:03:00
Maud Burgers is de nummer 1 in de PR100 2025. De PR100 is de lijst van de meest invloedrijke mensen in de Nederlandse PR wereld.

[Column] Darre van Dijk (TBWA\NEBOKO): Prompt It Like It's Hot

13-12-2024 | 09:38:00
Als je voor de derde keer op rij verkozen wordt als meest invloedrijke persoon in advertising dan moet je natuurlijk ook iets zeggen

[Column] Jerome Kuijken: Waarom de M100 meer is dan een lijst

12-12-2024 | 15:07:00
De M100: Sommige vakgenoten doen er een beetje ongemakkelijk over, maar ik vind het geweldig dat ik ervoor genomineerd word en in die lijst sta.

Fightclub en Marketing Report lanceren voetbalkaartjes van de 250 beste marketeers van Nederland

11-12-2024 | 07:24:00
De Marketing250 is de verkiezing van de 250 beste marketeers van Nederland, georganiseerd door Marketing Report.

[Column] Christien van de Sande: Waarom staat digitale inclusie nog niet op de roadmap van 2025!?

10-12-2024 | 14:54:00
In deze column vertelt Christien van de Sande van Level Level over wat haar opviel tijdens de M100; dat ze aan vrijwel iedereen moest uitleggen wat digitale toegankelijkheid is.

Victor Knaap op nummer 1 in DigitalAgency100 2025

08-12-2024 | 11:03:00
Victor Knaap is de nummer 1 in de DigitalAgency100 2025. De DigitalAgency100 2025 is de lijst van de meest invloedrijke mensen die werken bij digital agencies in Nederland

[DutchMedia Podcast] over het mediadebat, reclame bij streamingdiensten, Jouw ID en de M100-lijsten

06-12-2024 | 12:07:36
David de Jong en Taco Jelgersma maken in samenwerking met Audiohuis de tweewekelijkse DutchMedia Podcast. In deze podcast gaan zij in op actuele onderwerpen uit de wereld van media, marketing en telecom. Feiten en een mening met een bite

Maiko Valentijn nummer 1 in MediaAgency100 2025

05-12-2024 | 08:12:00
De MediaAgency100 2025 is de lijst van de meest invloedrijke mensen in de Nederlandse mediabureauwereld. Op 4 december 2024 is de MediaAgency100 2025 bekendgemaakt tijdens het M100 Event in Spant! in Bussum

PR100 2025

04-12-2024 | 21:56:00
De PR100 is de lijst van de meest invloedrijke mensen in de Nederlandse PR wereld. Op 4 december 2024 is de PR100 2025 bekendgemaakt tijdens het M100 Event in Spant! in Bussum

CreativeAgency100 2025

04-12-2024 | 21:55:00
De CreativeAgency100 2025 is de lijst van de meest invloedrijke mensen in de Nederlandse creative agency wereld. Op 4 december 2024 is de CreativeAgency100 2025 bekendgemaakt tijdens het M100 Event in Spant! in Bussum

TAMBR maakt adaptief AI soundlogo voor de M100 2025-lijsten

03-12-2024 | 21:47:00
Het M100 Event, hét podium voor de meest invloedrijke professionals uit de media- en marketingwereld, heeft een uniek soundlogo gekregen

[Marketing Report Radio] Adjiedj Bakas: De grijze consument gaat geld uitgeven!

22-11-2024 | 09:14:00
Te gast bij Marketing Report Radio op New Business Radio spreken we hem over vergrijzing, de doelgroep 59+ in reclame en de luiheid van reclamemakers.

[Marketing Report Radio] Cees Faes (Fightclub): Marketing is oorlog, en wij zijn in it to win it

21-11-2024 | 11:09:00
Te gast bij Marketing Report Radio op New Business Radio spreken we hem over de succesvolle M100-campagne, de kracht van creatieve marketingstrategieën en het belang van een sterk eigen verhaal als bureau.

Gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.