[Interview] Ivar Schutte (Kinepolis): In 2025 gaat bioscoopsector verder herstellen

Ivar Schutte is per 1 oktober 2024 Country Manager Box Office Sales & Marketing bij Kinepolis Nederland na 4 jaar directeur te zijn geweest van de Nationale Bioscoopbon. We spreken hem over hoe het Kinepolis in 2024 verging en wat de verwachtingen voor 2025 zijn.

Waarom heb je na je directeurschap bij de Nationale Bioscoopbon voor Kinepolis gekozen?

Bij de Bioscoopbon kreeg ik van het bestuur de opdracht en het vertrouwen om de organisatie en de proposities volledig opnieuw in te richten. Dat was een geweldige uitdaging die we met heel erg veel plezier en enthousiasme hebben uitgevoerd. Na 4 jaar stond deze organisatie en hadden we met de vernieuwde digitale Nationale Bioscoopbon een prijswinnend concept dat een solide basis vormde voor toekomstige groei.

Die groei verwachten we met name uit het e-commerce platform. Mijn kracht zit echt op strategie, innovatie en marketing en voor de volgende fase van de Nationale Bioscoopbon zijn er andere competenties nodig.

Voor mij dus het moment om verder te kijken. Juist op dat moment was Kinepolis op zoek naar een nieuwe Country Manager. Omdat ik de bioscoopbranche een geweldige plek vind om te werken en omdat ik in Kinepolis de uitdager in de markt zie met veel potentieel was de overstap voor mij een heel logische.

Kinepolis Nederland had te kampen met een dalend aantal bezoekers in het eerste halfjaar door een volgens eigen zeggen mager blockbusteraanbod door de stakingen in Hollywood en uitzonderlijke prestaties dankzij Barbie en Oppenheimer in 2023. Wat is jouw beeld van 2024?

Dat we nog niet zijn waar we willen zijn. We zijn inderdaad afhankelijk van het blockbuster aanbod en als de filmkalender minder gevuld is of grote titels tegenvallen, denk aan bijvoorbeeld Joker 2, dan voelen we dat.

De laatste 4 grote titels van dit jaar (Gladiator 2, Viana, Wicked en Mufasa) zijn bijzonder sterk en gaan ons aan degelijke eindsprint helpen. Tegelijkertijd zie je dat klanten de extra beleving waar we in investeren waarderen en dat zie je terug in de omzet per bezoeker. Ons marketingteam werkt hard aan veel special events om bezoekers een complete beleving te bieden en op lokale content doen we het bovengemiddeld goed.

We wisten dat 2024 een overgangsjaar zou worden, dat is het voor de hele branche. Het herstel van onze markt duurt gewoon iets langer dan voorzien, maar er is weer veel moois op komst.

Hoe kijk je naar 2025, welke verwachtingen zijn er?

Ik verwacht dat 2025 verder herstel gaat laten zien. Het aanbod vanuit de studio’s is breed en gevarieerd. Je ziet studio’s ook weer meer voor nieuw product kiezen en minder voor vervolgen op bestaande successen. Dat is een gedurfde stap, want er zijn minder garanties op succes.

Tegelijkertijd is dit ook waar de bezoeker om vraagt, dus een hele goede ontwikkeling. Aan ons om daar zo goed mogelijk op in te spelen. Vanuit Kinepolis zetten we enerzijds in op het bieden van de beste beleving voor onze huidige bezoekers, maar zetten we ook in op verdere groei van nieuwe bezoekers.

In Huizen sluiten jullie een vestiging in het najaar van 2025. Wat is daar de achtergrond van?

Kinepolis heeft een aantal panden in beheer en huurt de andere panden. Bij Huizen werken we met een huurovereenkomst. Deze loopt in 2025 af en we hebben daar vooralsnog geen nieuwe overeenkomst kunnen bereiken met de verhuurder. De huur moet in verhouding staan tot het potentieel van de lokale markt en de bezoekers, uitgangspunt bij Kinepolis is dat theaters rendabel zijn, dat zal je niet verbazen. Omdat we niet tot een overeenkomst zijn gekomen, restte ons niets anders dan de huur formeel op te zeggen.

In Enschede, Almere en Breda heeft Kinepolis dit jaar een ScreenX zalen geopend met 270 graden projectie. Die bestaat in Utrecht sinds eind 2019. 

Hoe gaat het met deze innovatie, hoe reageert het publiek, trekt het veel bezoekers, zal deze technologie ook elders te zien zijn in Nederland?

Kinepolis beschikt in Nederland over 4 ScreenX zalen, onze concurrenten bieden ook ScreenX aan. ScreenX is nog een relatief nieuwe en onbekende PLF (premium, large format, red.), maar heeft wel een hoge NPS (net promotor score, red.).

Het publiek is dus enthousiast. In 2025 zal er aanzienlijk meer content voor Screen X komen en, nog belangrijker, zal een groter deel van de film in het ScreenX format gefilmd gaan worden. Nu is dat vaak nog niet de volledige film. ScreenX is in de US druk in gesprek met de studio’s om in de toekomst nog meer content in hun format te filmen. Een PLF met een veelbelovende toekomst dus en met driekwart van de zaal vol scherm, een unieke ervaring.

Welke andere innovaties verwacht je de komende periode?

Goede vraag, maar tegelijk een lastige. Mijn gevoel is dat er op technisch vlak al veel geïnnoveerd is de afgelopen jaren. Hetzelfde geldt voor de zalen zelf, met veel verschillende stoelvarianten. Maar technologie blijft evolueren en beleving creëren heeft veel verschillende facetten. Je merkt dat de verwachtingen omtrent een bioscoopbezoek van de bezoekers aan het veranderen zijn en het is aan ons om daar slim op in te spelen. Hoe en wat we gaan doen, dat wordt later wel duidelijk.

Op welke wijze zal je de marketing en promotie van Kinepolis vormgeven?

Die vraag kan ik nu nog niet beantwoorden. Ik ben 2 maanden aan boord en werk aan een strategisch marketing- en positioneringsplan voor de komende jaren. Momenteel rond ik daarvan het eerste deel af.

Kinepolis is een internationale organisatie en hoewel ik natuurlijk de kennis en ervaring van de Nederlandse markt meeneem, is het ook belangrijk dat dit aansluit op de visie van mijn collega’s in de andere landen. Dat wordt de grote uitdaging, om enerzijds goed aan te sluiten bij de Internationale tak en het anderzijds zo specifiek op de Nederlandse markt toe te passen dat we hier de positie weten te veroveren die we voor ogen hebben.

www.kinepolis.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

Winnaars Vakprijs Out of Home Filmposters 2024 bekend

08-05-2025 | 11:21:00
Dankzij de inzet en het oog voor detail van de vakjury is een selectie gemaakt van de meest aansprekende filmposters die het straatbeeld kleur gaven

De Beste Filmposter 2024: nominaties bekend

24-04-2025 | 09:18:00
De verkiezing benadrukt de kracht van visuele filmcommunicatie binnen Out of Home-campagnes.

The Last Showgirl laat grotesk verval zien

06-04-2025 | 06:33:00
[Recensie] Pamela Anderson draagt - en redt - The Last Showgirl van Gia Coppola

Nederlands Film Festival introduceert Gouden Kalf Hair & Make-up

04-03-2025 | 16:05:00
Vanaf de komende editie van het Nederlands Film Festival (NFF) wordt een Gouden Kalf uitgereikt voor Beste Hair & Make-up Design.

Anora grote winnaar Oscars 2025

03-03-2025 | 07:49:00
Anora is de grote winnaar geworden van de 97ste Oscars. De film gaat over een prostitué die trouwt met een zoon van een Russische oligarch
 

 

Gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.