[Interview] Ivar Schutte (Kinepolis): In 2025 gaat bioscoopsector verder herstellen

Ivar Schutte is per 1 oktober 2024 Country Manager Box Office Sales & Marketing bij Kinepolis Nederland na 4 jaar directeur te zijn geweest van de Nationale Bioscoopbon. We spreken hem over hoe het Kinepolis in 2024 verging en wat de verwachtingen voor 2025 zijn.

Waarom heb je na je directeurschap bij de Nationale Bioscoopbon voor Kinepolis gekozen?

Bij de Bioscoopbon kreeg ik van het bestuur de opdracht en het vertrouwen om de organisatie en de proposities volledig opnieuw in te richten. Dat was een geweldige uitdaging die we met heel erg veel plezier en enthousiasme hebben uitgevoerd. Na 4 jaar stond deze organisatie en hadden we met de vernieuwde digitale Nationale Bioscoopbon een prijswinnend concept dat een solide basis vormde voor toekomstige groei.

Die groei verwachten we met name uit het e-commerce platform. Mijn kracht zit echt op strategie, innovatie en marketing en voor de volgende fase van de Nationale Bioscoopbon zijn er andere competenties nodig.

Voor mij dus het moment om verder te kijken. Juist op dat moment was Kinepolis op zoek naar een nieuwe Country Manager. Omdat ik de bioscoopbranche een geweldige plek vind om te werken en omdat ik in Kinepolis de uitdager in de markt zie met veel potentieel was de overstap voor mij een heel logische.

Kinepolis Nederland had te kampen met een dalend aantal bezoekers in het eerste halfjaar door een volgens eigen zeggen mager blockbusteraanbod door de stakingen in Hollywood en uitzonderlijke prestaties dankzij Barbie en Oppenheimer in 2023. Wat is jouw beeld van 2024?

Dat we nog niet zijn waar we willen zijn. We zijn inderdaad afhankelijk van het blockbuster aanbod en als de filmkalender minder gevuld is of grote titels tegenvallen, denk aan bijvoorbeeld Joker 2, dan voelen we dat.

De laatste 4 grote titels van dit jaar (Gladiator 2, Viana, Wicked en Mufasa) zijn bijzonder sterk en gaan ons aan degelijke eindsprint helpen. Tegelijkertijd zie je dat klanten de extra beleving waar we in investeren waarderen en dat zie je terug in de omzet per bezoeker. Ons marketingteam werkt hard aan veel special events om bezoekers een complete beleving te bieden en op lokale content doen we het bovengemiddeld goed.

We wisten dat 2024 een overgangsjaar zou worden, dat is het voor de hele branche. Het herstel van onze markt duurt gewoon iets langer dan voorzien, maar er is weer veel moois op komst.

Hoe kijk je naar 2025, welke verwachtingen zijn er?

Ik verwacht dat 2025 verder herstel gaat laten zien. Het aanbod vanuit de studio’s is breed en gevarieerd. Je ziet studio’s ook weer meer voor nieuw product kiezen en minder voor vervolgen op bestaande successen. Dat is een gedurfde stap, want er zijn minder garanties op succes.

Tegelijkertijd is dit ook waar de bezoeker om vraagt, dus een hele goede ontwikkeling. Aan ons om daar zo goed mogelijk op in te spelen. Vanuit Kinepolis zetten we enerzijds in op het bieden van de beste beleving voor onze huidige bezoekers, maar zetten we ook in op verdere groei van nieuwe bezoekers.

In Huizen sluiten jullie een vestiging in het najaar van 2025. Wat is daar de achtergrond van?

Kinepolis heeft een aantal panden in beheer en huurt de andere panden. Bij Huizen werken we met een huurovereenkomst. Deze loopt in 2025 af en we hebben daar vooralsnog geen nieuwe overeenkomst kunnen bereiken met de verhuurder. De huur moet in verhouding staan tot het potentieel van de lokale markt en de bezoekers, uitgangspunt bij Kinepolis is dat theaters rendabel zijn, dat zal je niet verbazen. Omdat we niet tot een overeenkomst zijn gekomen, restte ons niets anders dan de huur formeel op te zeggen.

In Enschede, Almere en Breda heeft Kinepolis dit jaar een ScreenX zalen geopend met 270 graden projectie. Die bestaat in Utrecht sinds eind 2019. 

Hoe gaat het met deze innovatie, hoe reageert het publiek, trekt het veel bezoekers, zal deze technologie ook elders te zien zijn in Nederland?

Kinepolis beschikt in Nederland over 4 ScreenX zalen, onze concurrenten bieden ook ScreenX aan. ScreenX is nog een relatief nieuwe en onbekende PLF (premium, large format, red.), maar heeft wel een hoge NPS (net promotor score, red.).

Het publiek is dus enthousiast. In 2025 zal er aanzienlijk meer content voor Screen X komen en, nog belangrijker, zal een groter deel van de film in het ScreenX format gefilmd gaan worden. Nu is dat vaak nog niet de volledige film. ScreenX is in de US druk in gesprek met de studio’s om in de toekomst nog meer content in hun format te filmen. Een PLF met een veelbelovende toekomst dus en met driekwart van de zaal vol scherm, een unieke ervaring.

Welke andere innovaties verwacht je de komende periode?

Goede vraag, maar tegelijk een lastige. Mijn gevoel is dat er op technisch vlak al veel geïnnoveerd is de afgelopen jaren. Hetzelfde geldt voor de zalen zelf, met veel verschillende stoelvarianten. Maar technologie blijft evolueren en beleving creëren heeft veel verschillende facetten. Je merkt dat de verwachtingen omtrent een bioscoopbezoek van de bezoekers aan het veranderen zijn en het is aan ons om daar slim op in te spelen. Hoe en wat we gaan doen, dat wordt later wel duidelijk.

Op welke wijze zal je de marketing en promotie van Kinepolis vormgeven?

Die vraag kan ik nu nog niet beantwoorden. Ik ben 2 maanden aan boord en werk aan een strategisch marketing- en positioneringsplan voor de komende jaren. Momenteel rond ik daarvan het eerste deel af.

Kinepolis is een internationale organisatie en hoewel ik natuurlijk de kennis en ervaring van de Nederlandse markt meeneem, is het ook belangrijk dat dit aansluit op de visie van mijn collega’s in de andere landen. Dat wordt de grote uitdaging, om enerzijds goed aan te sluiten bij de Internationale tak en het anderzijds zo specifiek op de Nederlandse markt toe te passen dat we hier de positie weten te veroveren die we voor ogen hebben.

www.kinepolis.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Marina Blok ontvangt Gouden Kalf voor de Filmcultuur

03-09-2025 | 11:21:38
Ze ontvangt de onderscheiding tijdens het EY Gouden Kalveren Gala op 3 oktober in Stadsschouwburg Utrecht.

Stijn de Vries presenteert EY Gouden Kalveren Gala 2025

02-09-2025 | 15:55:07
Hij volgt Soundos op, die het gala in 2023 en 2024 presenteerde.

Kinepolis opent drie IMAX-zalen in Nederland

11-08-2025 | 11:49:18
Veel IMAX-films worden opgenomen met speciale IMAX-camera’s, wat zorgt voor meer detail en intensere beleving.

Vijf Imagine-films naar grote internationale festivals

08-08-2025 | 10:35:00
Vijf titels van filmdistributeur Imagine maken hun opwachting op toonaangevende filmfestivals

Landelijk bioscoopreclamebedrijf FoxScreen stopt activiteiten

06-08-2025 | 10:26:00
Het bioscoopreclamebedrijf FoxScreen stopt per 1 september 2025 met de activiteiten. Het bedrijf maakt deel uit van Fox Groep van de familie De Vos en heeft niets te maken met het Amerikaanse Fox Corporation
 

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Johan van der Zanden over Jeroen van Koningsbrugge

04-09-2025 | 13:11:00
[Interview] Johan van der Zanden over de nieuwe supermarktmanager Daan, gespeeld door Jeroen van Koningsbrugge

Jeroen van Koningsbrugge supermarktmanager Daan Albert Heijn

04-09-2025 | 13:00:37
Albert Heijn heeft acteur Jeroen van Koningsbrugge gepresenteerd als het nieuwe gezicht in de reclamecampagnes.

Fama Volat lanceert Hartmakers-campagne voor Hart van Brabant

04-09-2025 | 12:55:10
Onder de titel Word Hartmaker van Hart van Brabant heeft Fama Volat een campagne ontwikkeld voor de regio, voorheen bekend als Midden-Brabant.

ESH Media sluit netwerk aan op Cäsar-platform

04-09-2025 | 12:43:00
Hierdoor zijn de meer dan 4.750 dubbelzijdige A0-displays van de exploitant nu beschikbaar via het Cäsar Dataloket.

Masha Kodden CMO De Koffiejongens

04-09-2025 | 12:37:00
Zij sluit zich aan bij het koffiemerk op een moment dat het bedrijf zijn merkcampagne Op avontuur tussen de grote jongens lanceert.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.