[Interview] Brian Hirman en Rodger Werkhoven (iO) over overnames en AI

In de aanloop naar de publicatie van de Reclamebureau100 2024 tijdens het M100 Event op 7 december in Club ACE in Amsterdam, publiceren wij een serie interviews met genomineerden die deelnemen aan het event. We spreken met Brian Hirman, Director M&A bij iO, en Rodger Werkhoven, Executive Creative Director bij iO.

Kun je iO introduceren?

Brian Hirman: Het merk iO bestaat nu ongeveer 500 dagen (redactie: november 2023), dus het is nog niet zo lang geleden gelanceerd. iO is een blended agency dat talent op het gebied van marketing, technologie, content, strategie en creativiteit samenbrengt in één geïntegreerde en soepele omgeving. Alles begint bij de klant, en elke klant is uniek met specifieke behoeften en wensen.

Voor elke klant bieden wij handpicked de perfecte blend van competenties om samen de uitdaging aan te gaan. Soms heeft de klant behoefte aan één specifieke verticale competentie, zoals creatie, performance marketing of technologie. Maar we merken steeds vaker dat klanten een mix van deze competenties nodig hebben, omdat alles onlosmakelijk met elkaar verbonden is.

Wat is de status van M&A binnen de bureauwereld?

Brian Hirman: De golf van overnames die we de afgelopen jaren in onze steeds meer consoliderende industrie hebben gezien, bleef het afgelopen jaar uit. De redenen hiervoor zijn duidelijk: economische en internationale politieke onrust, recessie, hoge rentes… Dit heeft ook geleid tot heroverweging van de financiële waardering van bureaus. Dus zowel aan de koop- als verkoopkant is de nodige voorzichtigheid geboden.

Met name bij cashgedreven overnames is voorzichtigheid geboden. Wat we het afgelopen jaar wél hebben gezien, zijn deals die voornamelijk via aandelenuitwisseling zijn gefinancierd of fusies tussen partijen van vergelijkbare omvang. De markt stond natuurlijk niet helemaal stil, maar was wel rustiger. Mijn persoonlijke verwachting is dat de M&A-activiteiten vanaf de tweede helft van 2024 weer zullen toenemen. Maar goed, ik heb geen glazen bol! De wereld van vandaag is nogal onvoorspelbaar.

Waarom mislukken zoveel bureauovernames?

Brian Hirman: Dat is een boeiende aanname. Want ik weet niet of er zoveel overnames mislukken? Ik kan alleen spreken over mijn eigen ervaring. Natuurlijk loopt de integratie van de ene overname soepeler dan de andere. En zal de ene overname inhoudelijk of financieel succesvoller zijn dan de andere. Maar ik durf te stellen dat de succesratio van M&A hoog is als je bij een overname niet alleen naar harde financiële parameters kijkt, maar ook vooraf goed onderzoekt of er een match is op zachtere kenmerken, zoals de normen en waarden die horen bij een bureau.

In de markt is sprake van een aantal geïntegreerde bureaus. Hoe kijk je aan tegen deze ontschotting?

Brian Hirman: Afgezien van uitzonderingen denk ik dat er vooral ruimte is voor wat grotere geïntegreerde bureaus en specialisten in de markt. Ik vermoed dat het voor de partijen die hier tussenin zitten wat moeilijker zal worden. Als je voor de geïntegreerde propositie kiest, is het volgens mij van belang om niet alleen de breedte van de expertise op te zoeken, maar ook diepgang in elke expertise te hebben. Je moet namelijk inhoudelijk niet onderdoen voor een specialist in de markt.

Wat gaat AI betekenen voor de bureauwereld? 

Rodger Werkhoven: Heb je even? In mijn keynotes bespreek ik vooral de impact van AI op de creatieve kant, maar AI zal disruptief zijn in alle afdelingen: het maakt gerichte reclame mogelijk zonder cookies, verbetert marktonderzoek en segmentatie, biedt betere inzichten door complexere data-analyse, voorspelt consumententrends beter, helpt bij juridische naleving, automatiseert routinetaken, screent en selecteert hr-kandidaten, verbetert communicatie, voedt geavanceerde chatbots voor massale persoonlijke interacties op sociale media, stroomlijnt leasevervoer voor collega’s, en helpt energie te besparen op kantoor...

AI in creatie verkort de tijd van uren naar minuten, bespaart tijd van concept tot eindproduct. Sommige bureaus gebruiken deze tijdwinst voor meer projecten tegen lagere kosten, strevend naar meer inkomsten door projecttoename. Zelfstandige professionals met dezelfde tools zullen concurreren door nog goedkoper werk te leveren. Andere bureaus gebruiken de gewonnen tijd voor vernieuwend denkwerk, wat hun output strategisch en creatief onderscheidend maakt. Daar zal veel vernieuwing zijn.

Wat kan iO wat andere bureaus minder goed kunnen? 

Rodger Werkhoven: Zoveel ???? Maar dat iO de hoogste mate van technologische toepassingen in huis heeft of creëert, vind ik geweldig. Dat maakt iO aantrekkelijk om voor te werken. We kunnen voor klanten AI-modellen trainen die veilig en compliant lokaal draaien. Alles wat we met creatieve collega’s bedenken, kunnen we intern realiseren. Bijvoorbeeld: ik heb maandenlang de Whisper-functionaliteit in de ChatGPT-app voor iOS getest. Je praat met ChatGPT en het praat terug. Maar door de veiligheidsfilters van OpenAI waren er lange pauzes in de communicatie. Een iO-ontwikkelaar programmeerde een oplossing die deze vertragingen opheft. Dat is knap, en het maakt de technologie veilig en intuïtief bruikbaar voor chatbots, voor iO-klanten.

Vragen klanten veel naar de inzet van generatieve AI binnen campagnes?

Rodger Werkhoven: Zo werkt dat niet. Klanten hebben branding- en marketingdoelen. Wij passen AI toe als dat die doelen dient.

De investeerders in Odido vroegen iO niet om AI-toepassingen voor de fusie van T-Mobile en Tele2, maar om superveilige contentmigratie van twee websites naar odido.nl, om 900+ webpagina’s te herschrijven en te herbouwen, om een nieuwe tone-of-voice voor hun merk, voor klantensms'jes, webshops, videoscripts, EDM’s, de app, handleidingen, de tv-menu interface, nieuwe hr-teksten, modembox- en simkaartteksten en voor verpakkingen, met nodig project- en traffic management.

Dit alles op de meest efficiënte, betrouwbare, creatieve en 100 procent wet-compliant manier. Onze teams kozen voor zekerheid, AI viel af.

Bemoeien marketeers zich te veel of juist te weinig met het creatieve proces?

Rodger Werkhoven: Dat hangt af van hoe goed ik die mensen vind, hoe ver hun verbeelding reikt en hoeveel lef ze hebben. Hoe meer getalenteerde marketeers, techneuten, mediacollega’s, wie dan ook, bijdragen aan het creatieve proces, hoe beter het eindresultaat aansluit op de complexe realiteit van vandaag. Vlieg de samenwerking vooral niet volgordelijk aan, maar breng mensen zoveel mogelijk samen om zo boven zichzelf uit te stijgen.

Geef creatie wel het laatste woord over creatie. Getalenteerde creatieve collega’s hebben ervoor doorgeleerd, hebben diepgaande intuïtie ontwikkeld. Uitstekende creatie wordt belangrijker dan ooit, maar is zeker niet alleen het resultaat van louter creatieve inspanningen.

www.iodigital.com

Lees alles over het M100 Event hier

M100 wordt gesponsord door

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Dirk van den Bosch: iO is agency, tech én consultancy

25-11-2025 | 12:04:28
In een gesprek met Bas Vlugt vertelt Dirk van den Bosch hoe iO werkt op het snijvlak van technologie, creatie, marketing en consultancy

Influencer & Content Marketing Awards 2025 | De Winnaars

20-11-2025 | 14:43:00
De prijzen bekronen onderscheidend werk in contentmarketing en influencermarketing, in zowel campagnerubrieken als bureaucategorieën.

[Vacatures] iO zoekt een Experience Strateeg - CX

19-11-2025 | 08:35:00
iO is per direct op zoek naar Experience Strateeg - CX • Campus Utrecht

Marelle van Beerschoten keynote spreker iO-congres

11-11-2025 | 09:58:53
Ze deelt het podium met gedragswetenschapper Michaël Van Damme en ondernemer, journalist en uitgever Alexander Klöpping.

Michaël Van Damme spreker op Contentmarketing & Webredactie 2025

28-10-2025 | 16:56:00
Tijdens zijn sessie laat hij zien hoe AI organisaties helpt om razendsnel grote groepen te bereiken, zonder de persoonlijke verbinding te verliezen.

iO behoudt HubSpot Elite-status en versterkt groei

23-10-2025 | 08:49:00
De status wordt toegekend aan partners die expertise, implementatiesnelheid en aantoonbare klantresultaten combineren.

[Vacatures] iO zoekt een Medior Contentmanager

21-10-2025 | 10:38:00
iO is per direct op zoek naar Medior Contentmanager - Campus Amsterdam

[Vacatures] iO zoekt een Senior Contentmanager

21-10-2025 | 10:29:00
iO is per direct op zoek naar Senior Contentmanager - Campus Amsterdam

[Vacatures] iO zoekt een Traffic Manager

21-10-2025 | 10:21:00
iO is per direct op zoek naar Traffic Manager - Campus Utrecht

[Vacatures] iO zoekt een Project Manager - Marketing en Data & Intelligence

21-10-2025 | 10:14:00
iO is per direct op zoek naar Project Manager - Marketing en Data & Intelligence - Campus Rotterdam

[Vacatures] iO zoekt een Junior Contentmanager

16-10-2025 | 09:10:00
iO is per direct op zoek naar Junior Contentmanager - Campus Amsterdam

[Vacatures] iO zoekt een Digital Marketeer

16-10-2025 | 08:54:00
iO is per direct op zoek naar Digital Marketeer - Campus Den Bosch

Alexander Klöpping keynote op iO-congres over content en AI

14-10-2025 | 09:46:06
Zijn presentatie gaat over hoe kunstmatige intelligentie elk aspect van communicatie, creatie en besluitvorming beïnvloedt.

DigitalAgency100 2026 | De Genomineerden

12-10-2025 | 09:24:00
De DigitalAgency100 2026 komt eraan! De lijst met de 100 meest invloedrijke mensen in de Nederlandse digital agency-wereld wordt bekendgemaakt tijdens het M100 Event, woensdag 3 december 2024 in PHIL in Haarlem

[Vacatures] iO zoekt een SEO Specialist (Campus Utrecht)

30-09-2025 | 10:46:00
iO is per direct op zoek naar SEO Specialist - Campus Utrecht


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Dirk van den Bosch: iO is agency, tech én consultancy

25-11-2025 | 12:04:28
In een gesprek met Bas Vlugt vertelt Dirk van den Bosch hoe iO werkt op het snijvlak van technologie, creatie, marketing en consultancy

Rick Franx: Social-first en bewijslast bij Abovo Maxlead

25-11-2025 | 11:31:00
In een gesprek met Marketing Report vertelt Rick Franx hoe de verschuiving van creatie naar bewijslast het werk fundamenteel verandert

Hotel L’Amour ontwikkelt derde hoofdstuk in ANWB-serie

25-11-2025 | 10:10:00
Het is het derde hoofdstuk in de serie ANWB helpt Nederland op weg, waarin de organisatie laat zien dat ondersteuning verder gaat dan pech onderweg.

[Vacatures] Channel Factory zoekt een Client Solutions Manager

25-11-2025 | 07:44:00
Channel Factory is per direct op zoek naar Client Solutions Manager - Amsterdam

Bol bereikt festivalpubliek via eerste BeReal-campagne

24-11-2025 | 15:13:04
Deze activatie was onderdeel van de crossmediale campagne, bestaande uit digitale en OOH-zichtbaarheid in zowel Nederland als België.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.