[Interview] Boris Nihom (Dentsu Creative): Onze manier van werken is gestoeld op intensieve samenwerking en samen optrekken met de klant

In de aanloop naar de publicatie van de Reclamebureau100 2024 op het M100 Event op 7 december in Club ACE in Amsterdam, publiceren wij een serie interviews met genomineerden die deelnemen aan het event. Boris Nihom is CEO van Dentsu Creative.

Kun je jouw bureau introduceren?

Wij zijn Dentsu Creative Amsterdam. We brengen geïntegreerd merkdenken samen met een diepe specialisatie op innovatie, entertainment en design. Daarmee bedienen we (inter)nationale merken als full-service agency én helpen we bedrijven bij specifieke marketing-uitdagingen rondom merkpositionering, experience en social media.

Een klant belt. Wat wil deze?

De meeste klanten die bellen zoeken een bureau dat het anders doet, zowel qua inhoud als manier van samenwerken. Ze zoeken een strategische partner die business- en merkuitdagingen helpt oplossen en tegelijkertijd begrijpt dat merkstrategie zich lang niet meer altijd alleen in storytelling laat vangen. Vaak zoeken ze een sturende merk-mentaliteit die tot leven kan komen in een onderscheidende branded customer experience; van app tot e-commerce en van social media tot gaming. En ze willen korte lijnen, direct schakelen met specialisten en divers jong talent aan tafel.

Heb je weleens een klant afgewezen omdat je er gewoon geen zin in had?

Wij wijzen nooit klanten af omdat we er geen zin in hebben. Wel omdat ze in sectoren zitten waar we niet achter staan, zoals gokken. En soms komen we er na een eerste gesprek achter dat we geen match zijn. Onze manier van werken is gestoeld op intensieve samenwerking waarin onze teams echt samen optrekken met de klant. Dat vereist vertrouwen, transparantie en ondernemerschap en dus moet het voor beide partijen wel écht goed voelen.

Onderschatten marketeers de meerwaarde die goede branding genereert op de lange termijn?

Gelukkig niet meer. De waarde van het merk is weer keihard terug op de agenda. Tegelijkertijd - en terecht - verwachten marketeers daarbij wel moderne executie, die aansluit bij de business uitdagingen, consumentengedrag en mediagebruik van vandaag. Natuurlijk helpt economische tegenwind niet mee, en moet er soms gewoon op de korte termijn gescoord worden, maar het geloof in branding is er absoluut. We besteden als bureau speciale aandacht aan de branding organisaties van de toekomst. Met een initiatief als Marked brengen we branding onder de aandacht bij VC’s en founders van start- en scaleups.

Hoe maak je goede reclame?

Goede reclame maak je door goede reclame te willen maken. Reclame die opvalt en raakt. Natuurlijk zijn er naast reclame nog vele andere manieren om je merk groot te maken, denk aan social media, sponsorships en digitale innovatie. Maar als je reclame maakt, maakt dat vooral gewoon goede reclame.

Wat gaat AI betekenen voor jouw bureau?

AI betekent al heel veel voor ons bureau. Enerzijds omdat we gebruikmaken van diverse AI-tools in het creatieve proces. Anderzijds omdat onze creative technologists elke dag bezig zijn om verschillende AI-modellen en API's aan elkaar te knopen om geheel nieuwe merk-ervaringen mogelijk te maken. Dat laatste is waar de echte revolutie plaatsvindt. Gelukkig heeft Dentsu wereldwijde partnerships met onder meer Microsoft, Google en Adobe, waardoor onze teams toegang hebben tot de nieuwste technologie op dit gebied. 

Hebben jullie klanten die betalen voor dienstlening die op basis – of mede op basis – van AI tot stand is gekomen?

Het afgelopen jaar hebben we AI-gedreven campagnes gemaakt voor Volkswagen (AI Buzz) en Porsche (Garage Mentality). Bovendien hebben we onze eigen Artificial Client gelanceerd, die tot veel new business aanvragen heeft geleid. Klanten maken graag gebruik van ons team van creative technologists om prototypes te ontwikkelen en zo de toekomst van AI (en andere nieuwe technologieën) voorstelbaar te maken. Speciaal hiervoor hebben we ons creative technology lab ‘Dojo' gelanceerd. 

Kun je een case noemen die je nu al hebt opgelijnd voor awards in 2024?

Afgelopen jaar hebben we onze TikTok Talkshow voor KPN gelanceerd: de eerste live talkshow op TikTok voor en door jongeren over de relatie tussen GenZ en technologie. Daarnaast hebben we voor Audemars Piguet de introductie gedaan van de Calibre Universelle - het meest complexe horloge ooit gemaakt - met een online experience die eer aandoet aan het product.

In de markt is sprake van een aantal geïntegreerde media- en reclamebureaus. Hoe kijk je aan tegen deze ontschotting?

Wij zijn daar uiteraard één van, dus wij van WC Eend enzovoort. Maar wat we steeds vaker horen is dat onze klanten op zoek zijn naar consistentie, geïntegreerde oplossingen en mensen die verschillende bloedgroepen, generaties en specialisten samen kunnen laten werken. Op basis van die behoeften is het integreren van creatie, media, data en technologie een steeds logischere optie. Tegelijkertijd moet het geen gedwongen winkelnering worden. Een adverteerder wil met de beste mensen kunnen werken en wij hebben er totaal geen belang bij om onze relatie met bijvoorbeeld andere mediabureaus op het spel te zetten.

Wat moeten reclamebureaus doen in 2024 om niet ten onder te gaan?

Maatschappelijke veranderingen en nieuwe mogelijkheden volgen elkaar in rap tempo op, en de verwachtingen van de hedendaagse consument zijn torenhoog. Het is de uitdaging om deze constante verandering te omarmen en tegelijkertijd de kern van een merk niet uit het oog te verliezen.

www.dentsucreative.com

Lees alles over het M100 Event hier

M100 wordt gesponsord door

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

M100 Event 2025 | Tickets

17-10-2025 | 15:09:00

Media250 2026 | De Genomineerden

15-10-2025 | 09:12:00
De Media250 2025 komt eraan! De lijst met de 250 meest invloedrijke mensen in de Nederlandse media wordt bekendgemaakt tijdens het M100 Event, woensdag 3 december 2025 in PHIL Haarlem

Draag mensen voor voor de M100 2027 lijsten

14-10-2025 | 09:12:00
Wie staat waar in de Media250, de Marketing250 of in een van de andere lijsten?

CreativeAgency100 2026 | De Genomineerden

13-10-2025 | 19:30:00
CreativeAgency100 2026 komt eraan! De lijst met de 100 meest invloedrijke mensen in de Nederlandse creative agency wereld wordt bekendgemaakt tijdens het M100 Event, woensdag 3 december 2025 in PHIL HAARLEM

DigitalAgency100 2026 | De Genomineerden

12-10-2025 | 09:24:00
De DigitalAgency100 2026 komt eraan! De lijst met de 100 meest invloedrijke mensen in de Nederlandse digital agency-wereld wordt bekendgemaakt tijdens het M100 Event, woensdag 3 december 2024 in PHIL in Haarlem

PR100 2026 | De Genomineerden

09-10-2025 | 23:08:00
PR100 2025 komt eraan! De lijst met de 100 meest invloedrijke mensen in de Nederlandse PR wereld wordt bekendgemaakt tijdens het M100 Event, woensdag 4 december 2024 in SPANT! in Bussum

Influencer100 2026 | De Genomineerden

09-10-2025 | 07:55:00
Influencer100 2026 komt eraan! De lijst met de 100 meest invloedrijke Nederlandse influencers wordt bekendgemaakt tijdens het M100 Event, woensdag 3 december 2025 in PHIL in Haarlem

MediaAgency100 2026 | De Genomineerden

08-10-2025 | 18:37:00
De MediaAgency100 2025 komt eraan! De lijst met de 250 meest invloedrijke mensen in de Nederlandse media wordt bekendgemaakt tijdens het M100 Event, woensdag 3 december in PHIL in Haarlem

Marketing250 2026 | De Genomineerden

07-10-2025 | 23:19:00
De Marketing250 2026 komt eraan! De lijst met de 250 meest invloedrijke marketeers in Nederland wordt bekendgemaakt tijdens het M100 Event, woensdag 3 december 2025 in PHIL in Haarlem

Marketing250 2026 - 92 nieuwe namen op de nominatielijst

03-10-2025 | 12:34:00
Vandaag maken we de eerste 92 namen bekend van nieuwkomers op de nominatielijst.

M100 2024 op LinkedIn

31-12-2024 | 10:39:00
Op 4 december vond het M100 Event plaats in Spant! in Bussum. Tijdens dit event werden de 7 M100 lijsten bekendgemaakt van de meest invloedrijke mensen in ons vak.

[DutchMedia Podcast] over extra Ster-reclames of NPO-bezuinigingen, APG/Netflix en trends voor 2025

20-12-2024 | 13:57:00
David de Jong en Taco Jelgersma maken in samenwerking met Audiohuis de tweewekelijkse DutchMedia Podcast. In deze podcast gaan zij in op actuele onderwerpen uit de wereld van media, marketing en telecom. Feiten en een mening met een bite

PR100 2025 | Maud Burgers opnieuw meest invloedrijk in Nederlandse PR wereld

19-12-2024 | 12:03:00
Maud Burgers is de nummer 1 in de PR100 2025. De PR100 is de lijst van de meest invloedrijke mensen in de Nederlandse PR wereld.

[Column] Darre van Dijk (TBWA\NEBOKO): Prompt It Like It's Hot

13-12-2024 | 09:38:00
Als je voor de derde keer op rij verkozen wordt als meest invloedrijke persoon in advertising dan moet je natuurlijk ook iets zeggen

[Column] Jerome Kuijken: Waarom de M100 meer is dan een lijst

12-12-2024 | 15:07:00
De M100: Sommige vakgenoten doen er een beetje ongemakkelijk over, maar ik vind het geweldig dat ik ervoor genomineerd word en in die lijst sta.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

EssenceMediacom en StudioM ontwikkelen Dr. Oetker-campagne Willie’s Bakfeest

04-11-2025 | 17:01:00
Dr. Oetker en Stichting Jarige Job slaan opnieuw de handen ineen voor een campagne die draait om geven, samen bakken en het vieren van ieder kind.

DDB en Transavia lanceren platform: Niet normaal gewoon

04-11-2025 | 11:00:00
Na een gewonnen pitch eerder dit jaar presenteert DDB Amsterdam het merkplatform voor Transavia: Niet normaal gewoon

Twenty Two ontwikkelt wervingscampagne PostNL

04-11-2025 | 10:16:00
De campagne is bedoeld om post- en pakketbezorgers aan te trekken en laat zien hoe de functie kan passen bij uiteenlopende levensfasen en situaties.

[Vacatures] Crocodile Agency zoekt een Sr. Content Creator

04-11-2025 | 07:33:00
Crocodile Agency is per direct op zoek naar Sr. Content Creator - 32–40 uur · Amsterdam

Blue Band en De Ruijter lanceren TikTok-serie

03-11-2025 | 15:28:00
Blue Band en De Ruijter slaan de handen ineen voor een gezamenlijke social-first campagne: Het Lekkerste Stel van Nederland.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.