Internationaal succes voor Nederlands tv-format De Verraders

[Kijkcijfers] OMD over de populairste programma's

Vrijdag 09 mei is het nieuwe seizoen van het succesformat De Verraders weer van start gegaan. De Verraders, het razend populaire programma op RTL 4, neemt kijkers mee op een zenuwslopende reis vol geheimen en verrassingen. In dit unieke spel, waarin niets is wat het lijkt, strijden deelnemers om een grote zilverschat, terwijl zij de ene na de andere verrader proberen te ontmaskeren. Met Tijl Beckand als presentator en een gevarieerde cast van bekende en soms onbekende Nederlanders, heeft De Verraders het afgelopen seizoenen bewezen waarom het zo'n hit is. In dit artikel duiken we dieper in de cijfers van de afgelopen seizoenen. Hoe heeft het programma zich ontwikkeld qua populariteit? En welke seizoenen trokken de meeste kijkers? Lees verder om meer te ontdekken over de impact van De Verraders op de Nederlandse tv en hoe het spel zijn weg naar de harten van het publiek heeft gevonden.

Het eerste seizoen werd uitgezonden in 2021 en telde 8 afleveringen en trok gemiddeld 2 miljoen kijkers per aflevering op doelgroep 13+. Ook is het programma te bekijken op Videoland. Deze cijfers zijn niet meegenomen in onderstaande grafiek. Het tweede seizoen van De Verraders ging op 1 april 2022 van start met 1.520.000 kijkers wat vergelijkbaar is met het aantal kijkers van het derde seizoen. Het vierde seizoen van De Verraders, dat in 2024 werd uitgezonden, introduceerde in dit jaar een nieuw concept: de deelname van onbekende Nederlanders. Dit bleek echter minder goed in de smaak te vallen bij het publiek vergeleken met eerdere seizoenen waarbij bekende Nederlanders meededen. Het resultaat waren aanzienlijk lagere kijkcijfers. Het leek erop dat kijkers vooral geïnteresseerd zijn in de bekende gezichten, wat leidde tot een massale afname van het aantal kijkers. Vanwege deze teleurstellende cijfers werd in mei besloten om het oorspronkelijke format, met bekende Nederlanders, weer te herstellen.

Sinds 2022 wordt in het najaar De Verraders Halloween uitgezonden op Videoland, deze special wordt gepresenteerd door Frank Evenblij. In 2024 werd dit ook op RTL 4 uitgezonden, zodat ook kijkers zonder Videoland-abonnement deze special konden zien.

Het succes van De Verraders in Nederland leidde tot internationale erkenning. Het programma won onder andere de prestigieuze Rose d'Or Award en de International Format Award in Cannes. Daarnaast is het format verkocht aan verschillende landen, waaronder de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk.

 

omd-logo | Blis

Anna Kloos is Senior Broadcast Specialist bij OMD

OMD verzorgt voor Marketing Report wekelijks een analyse van de kijkcijfers

www.omd.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

Retail Media Dashboard biedt grip op campagnedata

09-05-2025 | 10:58:33
Hoewel het Nederlandse retail medialandschap maar enkele grote spelers kent, zijn er momenteel zo’n 15 retailers actief met een retail media-propositie

Ruim 2,1 miljoen kijkers voor Dodenherdenking 2025

07-05-2025 | 12:08:00
Tijdens de uitzending van zondag 04 mei 2025 keken ruim 2.1 miljoen mensen naar de herdenking op NPO 1. In 2024 waren dit er ruim 1.9 miljoen.

Klanten lang vasthouden is een belangrijke asset van OMD

11-04-2025 | 09:58:00
OMD Nederland is genomineerd voor Bureau van het Jaar bij de AMMA’s. Volgens managing director Roland Teerenstra is klantbehoud een essentiële factor

Hearts & Science wordt mediabureau Save the Children

07-04-2025 | 09:20:23
Het mediabureau, onderdeel van Omnicom Media Group, ondersteunt de organisatie bij merkversterking en fondsenwerving.

De eerste LUBACH haalde kijkcijferrecords

02-04-2025 | 15:44:00
Arjen Lubach maakte op 24 maart 2025 zijn debuut op RTL 4 met zijn programma LUBACH

Gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.