ICMA 2025 - Menopower Shower

Influencer & Content Marketing Awards 2025

Naam Case: Menopower Shower | Inzender: DPG Media | Categorie: B2C Content Marketing

Kunnen jullie DPG Media introduceren?

DPG Media is een toonaangevende mediagroep actief in België, Nederland en Denemarken en speelt een centrale rol in het informeren, inspireren en vermaken van miljoenen mensen. Als uitgever van kranten, magazines, digitale platforms en tv- & radiozenders bundelen wij sterke merken om een breed publiek te bereiken. Onze missie is helder: we creëren hoogwaardige content en relevante journalistiek die aansluiten bij de steeds veranderende behoeften van onze consumenten.

Magazines vormen een essentieel onderdeel van ons portfolio en leveren unieke waarde binnen het huidige medialandschap. Met titels zoals Libelle, Donald Duck, vtwonen, Humo en Margriet bieden we diepgaande, gespecialiseerde en inspirerende content, die verder gaat dan het nieuws. Deze titels zijn een bron van ontspanning, creativiteit en betrokken community’s.

Door onze diverse mediakanalen en een innovatieve aanpak spelen we in op nieuwe consumententrends, waarbij print, online en sociale media naadloos worden gecombineerd. Dit stelt ons in staat om zowel onze lezers als adverteerders altijd optimaal te bedienen. Met sterke merken en een passie voor verhalen blijft DPG Media bouwen aan een duurzame en inclusieve toekomst voor de media-industrie

Hoe heet de case?

TENA en Libelle doorbreken taboes met Menopower Shower.

Wie was de opdrachtgever?

TENA en Publicis Groupe NL

De briefing en de doelstellingen

Vrouwen tussen de 40 en 60 jaar bevinden zich in een levensfase waarin de menopauze een onvermijdelijk onderwerp is. Toch kleeft er nog altijd een taboe én een negatief stigma aan: onbekendheid, schaamte en ongemak domineren het gesprek, als dat er al is. TENA, dé marktleider in incontinentieproducten, liep voorop met de wens om deze stilte te doorbreken en vrouwen te ondersteunen met herkenning, begrip en empowerment. De doelstelling was: dit lastige thema op een open, verbindende én positieve manier presenteren, zodat het zowel emoties aanspreekt als het gesprek op gang brengt. Een slimme creatieve aanpak én de kracht van de juiste mediapartner waren nodig om deze uitdaging het hoofd te bieden.

Inzichten en strategie

Zo’n 1,5 miljoen vrouwen tussen de 40 en 60 jaar gaan in Nederland jaarlijks door de menopauze en 46% geeft aan te weinig kennis erover te hebben. Van de 1,5 miljoen vrouwen in de leeftijdsfase 40-60 jaar geeft 46% aan weinig kennis over de overgang te hebben. Hoewel de menopauze een universele fase is waar elke vrouw mee te maken krijgt, rust er nog altijd een taboe op. Er is veel onbekendheid en schaamte over de symptomen en impact. Vrouwen zoeken naar herkenning, begrip en praktische handvatten, maar dit is nog onvoldoende voorhanden. TENA zag hier een kans om vanuit haar missie om taboes te doorbreken het voortouw te nemen. Door open en eerlijk het gesprek aan te gaan, ervaringen te delen en tips te geven, wilde TENA laten zien dat ze vrouwen echt begrijpt en een steun in de rug biedt tijdens deze levensfase. Dus sloegen zij, in samenwerking met Libelle - hét mediamerk dat al generaties lang een vertrouwensband heeft met vrouwen 40+ - en Publicis Groupe Nederland, de handen ineen met een inspirerende missie: het doorbreken van het taboe rondom de menopauze. De overgang bespreekbaar maken én vieren als een krachtige nieuwe levensfase. Met de creatie van de unieke (en allereerste) Menopower Shower en een innovatieve crossmediale campagne wisten we niet alleen het gesprek te openen, maar ook het merk TENA een stevige boost te geven.

Inhoudelijke strategie
De strategie draaide om het koesteren van de trouwe fanbase door de vertrouwde onderwerpen als verrassende interieurs, praktische tips en inspirerende verhalen van creatieve vrouwen te behouden, terwijl het magazine tegelijkertijd compleet werd vernieuwd. De redactie sloeg samen met Brocante Living en Libelle de handen ineen. De integratie van Brocante Living als onderdeel van Ariadne at Home zorgt ervoor dat álle liefhebbers van vrouwelijk wonen hun stijl terugvinden. De redactionele formule van het magazine is verrijkt zodat er meer DIY- en stylingideeën worden geboden en het aanbod van inspirerende huizen en persoonlijke verhalen van hun bewoners is verbreed. De nieuwe rubrieken bieden trends, productnieuws en verrassende dingen om te doen. Het magazine heeft een persoonlijker karakter gekregen door de rubriek Blijmakers waarin redactieleden als curator hun laatste en opvallendste nieuwtjes delen.

De case

Het innovatieve idee achter deze case was om het negatieve beeld rond de menopauze radicaal om te buigen naar iets positiefs dat vrouwen kracht geeft. Want de realiteit is: de overgang is óók een fase van wijsheid, levenservaring en een nieuw hoofdstuk.

Het hart van de campagne was de creatie van de "Menopower Shower": een fysiek, kleinschalig event voor lezeressen van Libelle. En een inspirerende knipoog naar de welbekende babyshower, maar dan gericht op het vieren van de krachtige, nieuwe ik die ontstaat tijdens de menopauze. Deze positieve insteek stelde vrouwen in staat om het taboe met trots van zich af te werpen en hun menopower-verhalen te delen.

Met branded articles op Libelle.nl en social media uitingen op Facebook en Instagram werden vrouwen enthousiast gemaakt voor het event, terwijl ‘Even lekker zeiken’ video's op Libelle TV en social taboes doorbraken en mentale en fysieke ongemakken bespreekbaar maakten. Om het succes van de Menopower Shower niet alleen aan de bezoekers, maar de hele doelgroep van Libelle te laten zien, maakten we een aftermovie die werd verspreid via Libelle.nl, Libelle TV en nieuwsbrieven en social, zodat het gesprek levendig bleef, ook na de activatie.

Door gebruik te maken van authentieke verhalen van ‘gewone’ vrouwen, gecombineerd met expertinzichten, ging de campagne verder dan traditionele reclame. Zo creëerden we openheid, herkenning en verbinding.

www.dpgmedia.nl

De Influencer & Content Marketing Awards 2025 worden mede mogelijk gemaakt door Somention

In een wereld die sneller verandert dan ooit, helpen wij jou om de doelgroep van morgen te bereiken. En dat is best een uitdaging. Want deze doelgroep heeft de wereld van social totaal verandert. Ze zijn kritisch, maken sneller content dan wie dan ook en omarmen de nieuwste trends op TikTok voordat jij ze hebt gezien. In deze snelheid moeten we mee. Daarom zorgen wij dat we niet bijblijven, maar voorop lopen | www.somention.com

www.icmabenelux.nl

Lees hier alles over de Influencer & Content Marketing Awards en hoe in te zenden.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Ivar de Niet: Merken beseffen dat creators de sleutel zijn tot geloofwaardigheid

12-09-2025 | 15:59:56
In aanloop naar de Influencer & Content Marketing Awards 2025 spreken we met de juryleden. Vandaag spreken we met Ivar de Niet van Influentials

Danijel Dercksen: Goede content raakt mensen op het juiste moment

12-09-2025 | 15:01:00
In aanloop naar de Influencer & Content Marketing Awards 2025 spreken we met de juryleden. Vandaag spreken we met Danijel Dercksen van ACT.Agency.

Willem-Albert Bol: Azerion, de grote snoepwinkel vol kansen

12-09-2025 | 12:47:51
In aanloop naar de Influencer & Content Marketing Awards 2025 spreken we met de juryleden. Vandaag spreken we met Willem-Albert Bol van Azerion

Ilse de Smedt: Goede content consumeer je meteen

12-09-2025 | 12:09:00
In aanloop naar de Influencer & Content Marketing Awards 2025 spreken we met de juryleden. Vandaag spreken we met Anouk Last van LifeHunters.

ICMA 2025 - Ariadne at Home

12-09-2025 | 10:42:22
Ariadne at Home is een gewaardeerde special-interest-titel die vrouwen inspireert.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.