
Havas Lemz en Duwtje ontwikkelen leercultuur-campagne voor Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Blijven leren en je ontwikkelen is essentieel. Alleen zien werkgevers én werknemers dat niet altijd. De campagne Leren op de werkvloer levert aardig wat op, van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW), speelt daarop in. De campagne is ontwikkeld door het ministerie, gedragsbureau Duwtje en Havas Lemz, in nauw overleg met onder andere O&O fondsen en werkgevers- en werknemersorganisaties. Het is de eerste campagne onder het nieuwe koepelthema Vandaag geleerd, vandaag gedaan van SZW, ook ontwikkeld door Duwtje en Havas Lemz.
Mariska de Jonge, strategisch communicatieadviseur bij het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid: "De verantwoordelijkheid voor een goede leercultuur ligt bij werkgevers en werkenden, en er gebeurt ook al heel veel. Maar er is veel ruimte voor groei. Denk bijvoorbeeld aan het mkb en praktisch geschoolden. Bij bedrijven met meer dan 250 werknemers leert bijna de helft van de werknemers veel van taken en collega's. Bij het mbk is dat 37 procent (taken) en 39 procent (collega's). Als overheid willen we juist daar het onderwerp meer onder de aandacht brengen en inspireren om met leren en ontwikkelen aan de slag te gaan. Daarom richten wij ons met de campagne juist op deze groep."
Het gebeurt recht onder je neus
Gedragsbureau Duwtje maakte een grondige gedragsanalyse, sprak uitgebreid met werkgevers en werknemers en identificeerde zo de meest relevante leermomenten.
Michiel Cox, Strategy Director bij Havas Lemz: "De gedragsanalyse liet zien dat leren eigenlijk elke dag gebeurt en veel kansen biedt: meelopen met een collega, feedback krijgen terwijl je werkt, tips delen, een complexe klus op video vastleggen. Door goed te luisteren naar de samenwerkingspartners en te begrijpen waar bedrijven tegenop zien en waar ze afhaken begrepen we wel dat praktijkvoorbeelden heel nauw luisteren. Als het niet klopt of als het nep voelt, haken mensen af."
We hebben de focus gelegd op het goede gevoel dat je krijgt door te doen, in plaats van de standaardvolgorde van informeren, verdiepen en activeren in te zetten. Zo blijkt een complexe opgave als het bevorderen van de leercultuur ineens eenvoudig te zijn: gewoon het normale zichtbaar maken."
Campagne Leren op de werkvloer levert aardig wat op
Merien Kunst, Creative Director bij Havas Lemz: "We zetten in deze eerste campagne die momenten duidelijk op het netvlies bij de werkgevers. Met onlinevideo’s staan we letterlijk even stil bij alledaagse leermomenten en plakken er een titel op, zoals Het Meekijkmoment. Zo maak je die momenten bijzonder en gaat een werkgever hopelijk anders kijken en nog meer leermomenten spotten."
Quickscan Leercultuur
Op de campagnewebsite www.mijnleercultuur.nl kunnen bedrijven de Quickscan Leercultuur doen. Ze ontvangen dan een gepersonaliseerd rapport met tips en adviezen waarmee zij binnen hun bedrijf aan de slag kunnen gaan. Ook kunnen ze gelijk zien wat hun leercultuur-score is ten opzichte van andere bedrijven in hun sector. Verder biedt de website inspiratie en tips van en voor mkb-bedrijven in verschillende sectoren.
Vandaag geleerd, vandaag gedaan
De campagne valt onder het nieuwe koepelthema Vandaag geleerd, vandaag gedaan met een eigen logo en huisstijl, ontwikkeld door Havas Lemz en Duwtje. Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid wil samen met haar partners de communicatie rondom leercultuur onder dit thema bundelen, zodat alle activiteiten communicatief gaan optellen. Mariska de Jonge: "Vandaag geleerd, vandaag gedaan is een slogan die de gewenste houding ten opzichte van informeel leren goed vat. We zijn ervan overtuigd dat dit alle inspanningen en activiteiten op dit gebied kan versterken en samenbinden."
Credits:
Verantwoordelijk bij klant: Mariska de Jonge, strategisch communicatieadviseur; Sander Vastbinder, senior beleidsmedewerker, en Sander van Leeuwen, senior | beleidsmedewerker, van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid | Samenwerkingspartners: O&O fondsen, Katapult, sociale partners, sectororganisaties, | Hogeschool Windesheim, TNO | Bureau: Havas Lemz | Gedragsbureau: Duwtje | RTV-producer: Vittoria Robijns | Productie: Oxford House | Regie: Timo Wils | Grading: De Grot | Muziek & sound design: Public Audio | Fotografie: Léon Hendrickx | Webdesign: Pageking | Media: Initiative
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Dr. Theiss Naturwaren kiest Havas Media Germany als mediapartner
Genomineerden voor de AMMA Awards 2025 bekend
De toekomst van influencermarketing
Havas Lemz ontwikkelt campagne voor Optimel Probiotica
Merken gebruiken Valentijn voor betekenisvolle ervaringen
Gepubliceerd door: Lieselot Berentzen