
Hart Voor De Zaak ontwikkelt campagne voor Matchis
Ex-patiënten geven gezicht aan oproep tot stamceldonatie
Hart Voor De Zaak heeft voor Stichting Matchis, het Nederlands centrum voor stamceldonatie, een landelijke campagne ontwikkeld die jongeren oproept zich in te schrijven als stamceldonor. Met inzet van televisie, radio, social media en outdoormedia is dit een van de grootste wervingscampagnes die Matchis tot nu toe heeft gevoerd.
Ex-patiënten spelen een centrale rol in de campagne. Hun persoonlijke verhalen, waaronder dat van een zesjarig kind, geven volgens onderzoek geloofwaardigheid en blijken jongeren te motiveren om zich daadwerkelijk aan te melden. De campagneboodschap luidt: “Ook jij kunt een leven redden. Meld je aan op stamceldonor.nl.”
Campagne richt zich breed op jongeren
De audiovisuele uitingen zijn sober vormgegeven: de camera zoomt in op het gezicht van de spreker, waarbij het beeld langzaam van zwart-wit naar kleur verandert. De gekozen mediamix moet jongeren bereiken in hun dagelijkse omgeving.
De inzet bestaat uit televisiezenders gericht op de doelgroep tot 35 jaar, radiospots met persoonlijke verhalen, socialmediacampagnes op Meta en TikTok en zichtbaarheid via posters en studi’s op hogescholen en universiteiten. De combinatie van kanalen zorgt voor zowel bereik als activatie.
Zwaartepunt in Week van de Stamceldonor
Het grootste deel van de activiteiten vindt plaats in de Week van de Stamceldonor, van 20 tot en met 26 september. Tijdens deze week lopen acties uiteen van koffiebekers met QR-codes bij Lebkov & Sons tot een benefietgala in het Prinses Theater in Rotterdam. Ook zet de campagne in op influencers, gerichte PR en een samenwerking met De Speld. Verder wordt een Stamcel Magazine verspreid met verhalen van patiënten en donoren, aangevuld met achtergrondinformatie en cijfers.
Doel: meer inschrijvingen
Het doel van de campagne is om jongeren structureel te activeren zich als stamceldonor te registreren. Ramses Braakman, Managing Creative Director bij Hart Voor De Zaak: “We willen de netto inschrijvingen richting de 20.000 brengen. Alleen dan kunnen we op de lange termijn voldoende matches garanderen en levens redden.”
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Ramses Braakman: Merken bouwen begint van binnenuit
[The List] Kaaps Film
[Vacatures] Hart Voor De Zaak zoekt een Social Mediatalent
[The List] Hart Voor De Zaak
[Forum] De moderniteit van vandaag zet bureaus onder druk. Hoe nu verder?
Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert