
Hart voor de Zaak ontwikkelt actie Week van de Stamceldonor
De Week van de Stamceldonor is gestart met een koffiebekeractie op vijf treinstations en de Universiteit van Amsterdam. In samenwerking met koffieketen Lebkov & Sons worden deze week 15 duizend bekers met speciale sleeves uitgedeeld. Forenzen kunnen via de QR-code op de sleeves direct een registratie als donor doen. De actie is ontwikkeld door bureau Hart voor de Zaak. De eerste beker werd op Rotterdam CS uitgereikt door Sander de Kramer, die Stichting Matchis ondersteunt.
De koffiebekers zijn onderdeel van de grootste campagne van de Nederlandse stamceldonorbank tot nu toe. De organisatie merkt dat de aanwas van donoren de laatste jaren terugloopt. Vooral jongeren zijn lastig te bereiken en te motiveren om zich in te schrijven. Naast de koffiebekers wordt het thema via radio, televisie, sociale media en platforms als De Speld en Dumpert onder de aandacht gebracht. Jongeren tot en met 35 jaar vormen de belangrijkste doelgroep, omdat hun stamcellen de grootste kans op genezing bieden.
Campagne richt zich op jongeren
Tijdens de Week van de Stamceldonor verschijnen er verschillende initiatieven: een eigen magazine met feiten, cijfers en persoonlijke verhalen, een benefietgala, een influencercampagne en een school challenge. Daarnaast ontvangen 170 duizend jongeren een mail met de oproep om zich te registreren als donor.
Bert Elbertse, verantwoordelijk voor werving bij Stichting Matchis: "Op al deze manieren hopen we vele duizenden nieuwe stamceldonoren te werven. Dat is hard nodig: als we het tij niet keren, krimpt het stamceldonorbestand in Nederland binnen enkele jaren."
Kans op genezing
Jaarlijks krijgen 9 duizend Nederlanders de diagnose bloedkanker. Voor een deel van hen is een stamceltransplantatie de enige kans op genezing. Een derde van deze patiënten vindt een geschikte donor binnen de familie. Voor de overige patiënten zoekt de donorbank van Matchis naar een passende match.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Hart Voor De Zaak ontwikkelt campagne voor ZZUPER
Hart Voor De Zaak ontwikkelt campagne voor Matchis
Ramses Braakman: Merken bouwen begint van binnenuit
[The List] Kaaps Film
[Vacatures] Hart Voor De Zaak zoekt een Social Mediatalent
Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen