Greenberry en OBA brengen bibliotheekervaring digitaal tot leven

De Openbare Bibliotheek Amsterdam (OBA) heeft samen met strategisch designbureau Greenberry een vernieuwde website gelanceerd. De digitale omgeving weerspiegelt de ontwikkeling van de OBA als plek voor ontmoeting, ontwikkeling en inspiratie, naast haar traditionele rol als huis van boeken.

De website brengt Amsterdammers op een toegankelijke manier in contact met kennis, cultuur en persoonlijke groei. Bezoekers kunnen via één geïntegreerde zoekfunctie eenvoudig de uitgebreide collectie doorzoeken, informatie vinden over activiteiten en cursussen, en vestigingen ontdekken.

Digitale vertaling van de bibliotheekfunctie

Michael de Kruijf, senior partner bij Greenberry: "Deze website is een digitale belichaming van wat bibliotheken van oudsher zijn: een open, toegankelijke plek voor ontmoeting, kennis en verkenning. Een plek waar álle Amsterdammers elkaar blijven ontmoeten, leren en luisteren."

De website combineert een overzichtelijk ontwerp met een intuïtieve gebruikerservaring en voldoet volledig aan de WCAG-richtlijnen (niveau AA). Zowel vaste bezoekers als nieuwe gebruikers kunnen daardoor snel hun weg vinden, van het reserveren van een boek tot het ontdekken van een debat of workshop in een van de vestigingen.

De OBA als gids naar kennis en cultuur

Farida Span, marketing- & communicatiemanager bij de OBA: "Met deze website laten we zien dat de OBA, naast een plek om boeken te lenen, ook een gids is naar kennis, cultuur en persoonlijke ontwikkeling, in een warme en toegankelijke omgeving."

De samenwerking tussen Greenberry en de OBA draaide om cocreatie. Medewerkers en gebruikers van de bibliotheek werden actief betrokken bij de ontwikkeling. Meer dan honderd deelnemers leverden input tijdens de iteratieve ontwerpfase, waardoor de website de diversiteit van de stad weerspiegelt.

Cocreatie als basis voor digitale vernieuwing

Greenberry’s aanpak, waarin design, onderzoek en technologie samenkomen, laat zien hoe maatschappelijke organisaties hun digitale kanalen kunnen transformeren tot betekenisvolle, toegankelijke platforms. De website past bij de ambitie van de OBA om een eigentijdse publieke plek te zijn – fysiek én digitaal.

De bibliotheek kijkt vooruit: in 2026 wordt de website verder doorontwikkeld en levert de OBA een bijdrage aan landelijke digitale innovaties binnen het bibliothekennetwerk.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Wibra en Giesbers Retail lanceren de wiBRA

05-11-2025 | 15:33:00
Wibra heeft de wiBRA geïntroduceerd: een bh van hoge kwaliteit voor €9,99. De lancering gaat gepaard met een campagne ontwikkeld door Giesbers Retail

Makro en Yune lanceren campagne over de hectiek van december

05-11-2025 | 10:43:00
Onder het motto De meest hysterische tijd van het jaar positioneert de groothandel zich als partner voor ondernemend Nederland in een periode vol hectiek

Feestcampagne Coca-Cola combineert creatie en AI

05-11-2025 | 09:15:00
Coca-Cola start de campagne Refresh Your Holidays, waarin de mensen worden geëerd die achter de schermen de magie van de feestdagen mogelijk maken

Stukje Van Mij uitgeroepen tot beste PR-campagne

05-11-2025 | 08:44:00
De KPN-campagne Stukje Van Mij is tijdens de Global SABRE Awards uitgeroepen tot de beste PR-campagne ter wereld.

Melvin Woudenberg lanceert Growth Agency Gangmakers

05-11-2025 | 08:00:00
Het bureau combineert digital marketing, technologie en AI om bedrijven te helpen groeiplafonds te doorbreken.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.