
Bindinc: Gen Z en Millennials kiezen streamen met commercials
Een VOD-abonnement met reclame wordt steeds populairder. In het laatste kwartaal van 2024 was SAVOD goed voor 7 procent van het totale SVOD-kijkaandeel, waarbij vooral jongere kijkers kiezen voor een goedkoper abonnement met reclame. Dit stelt Bindinc op basis van resultaten uit onderzoek naar een panel waar meer dan 4.000 actieve VOD-kijkers tussen de 16 en 80 jaar aan meedoen.
Met de komst van de streamingplatforms keken streamingkijkers steeds minder tv-reclamees; met de komst van reclameversies van streamingdiensten verandert dit. Steeds meer diensten bieden abonnementen aan die voorzien zijn van reclames, ook wel SAVOD genoemd (Subscription Advertising-Based Video On Demand). In Nederland was Videoland jarenlang pionier met deze abonnementsvorm, inmiddels bieden ook Disney+, HBO Max, SkyShowtime en Viaplay een abonnement met advertenties aan. Later dit jaar volgen Prime Video en zeer waarschijnlijk ook Netflix.
Gen Z en Millennials kiezen goedkopere abonnementen
SAVOD is volgens het panelonderzoek van Bindinc in het laatste kwartaal van 2024 al goed was voor 7 procent van het totale SVOD-kijkaandeel in Nederland. Opvallend is dat de abonnementsvorm vooral populair is bij Gen Z en Millennials, generaties die de laatste jaren minder klassieke televisie zijn gaan kijken. Juist deze groepen kiezen nu vaker voor een streamingabonnement met reclames. Daarbij lopen de kijkers tussen 16 en 34 jaar voorop, gevolgd door de groep van 35 tot 55 jaar. SAVOD-content wordt het meest bekeken op het grote scherm – waardoor de aangeboden commercials ook alle ruimte krijgen op datzelfde grote scherm.
Bindinc. SAVOD Dashboard
Bindinc heeft SAVOD Dashboard toegevoegd aan lopende onderzoeken van Bindinc waarmee SVOD-kijkgedrag van Nederland in kaart wordt gebracht. Hiermee krijgen mediabureaus en adverteerders meer inzicht.
Branco Scherer, manager new business bij Bindinc.: “Het Bindinc. SAVOD Dashboard geeft een helder beeld van deze opkomende markt. Adverteerders en mediabureaus zien welke doelgroepen voor abonnementen met advertenties kiezen en rondom welke videocontent advertenties het best worden bekeken. Daarnaast geeft het dashboard inzicht in het kijkgedrag van specifieke doelgroepen. In een wereld waarin GRP’s steeds lastiger te realiseren zijn, is het voor adverteerders en mediabureaus essentieel om grip te krijgen op het kijkgedrag op de streamingplatforms, dat zich razendsnel ontwikkelt. Het Bindinc. SAVOD Dashboard is daarvoor een onmisbare tool.”
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
NMO Online start fase 2 online marktonderzoek met globals
[Vacancy] Nielsen has a position for Data Entry Quality Control
[Vacatures] Mediahuis zoekt een Business Controller
[Vacatures] Springbok zoekt een Display Specialist
Markteffect: Helft Nederlanders zet minder geld opzij
Gepubliceerd door: Daan Dekkers