Frank Volmer over reclameverboden: Verbied het product, niet alleen de reclame

Frank Volmer, algemeen directeur van de Ster heeft zich in de laatste DutchMedia Podcast scherp uitgelaten over de plannen omtrent reclameverboden bij sommige politieke partijen en hoe deze zijn omgegaan met het liberaliseren van de online-gokmarkt.

Frank Volmer: "De online gokreclame vond ik een gotspe. Waarom hebben ze die markt geliberaliseerd? Spelers jullie mogen allemaal deze markt in, is gezegd. Trouwens, jullie mogen je niet bekendmaken aan het Nederlandse volk. Had het dan gewoon niet geliberaliseerd! De markt is nu een stuk groter geworden en er is een stuk grotere verslavingsproblematiek.

Er zijn echt een heleboel redenen om dit niet te doen. Er is echt niet zo vreselijk veel voor online gokken. Ga dat niet liberaliseren. En dat heb ik met heel veel van dit soort reflexen. In Haarlem mag via buitenreclame geen vlees meer. Er is een tendens dat we geen benzineauto's meer mogen doen. Wat daar gebeurt, is dat als je nu kijkt naar welke autoreclames uitgezonden worden, dan zal je zien dat bij 9 van de 10 ze ofwel hybride of elektrisch zijn.

Die markt is echt wel bezig met ervoor te zorgen dat ze elektrificeren. Al is het maar omdat ze vanaf 2035 geen benzineauto's mogen verkopen. En dan gaat de politiek zich bezighouden met reclameverboden. Dat is gewoon symboolpolitiek! Om nu reclames voor benzineauto's te verbieden: die worden helemaal niet aangeboden via reclame.

Ik heb zoiets als de regelgeving verandert, dan schikken we ons netjes naar die regelgeving. Ik vind er van alles van, maar dat is niet zozeer vanuit mijn verantwoordelijkheid bij de Ster, maar gewoon bij mezelf denk: Alsjeblieft, snap ook heel even dat het aanjagen van vernieuwing voor een belangrijk deel komt ook door dingen bekend te maken via reclame.

De voedselindustrie en alle andere industrieën die hebben echt wel een eigen verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat er bepaalde dingen wel of niet gebeuren. En als je echt vindt dat reclame op een bepaald gebied wil verbieden, verbied dan gewoon het product of de dienst. Ik vind bijvoorbeeld dat je sigaretten moet verbieden. Daar is van aangetoond dat je er kanker van krijgt en dood van gaat. Dat is een goede reden om het te verbieden, net als er drugs verboden is. Natuurlijk zal er nog steeds gerookt worden, net zoals er drugs worden gebruikt, maar dan is het duidelijk dat er geen reclame voor gemaakt mag worden omdat gewoon heel erg slecht voor mensen is. En zo moet je er in mijn beleving naar kijken. Je moet niet zeggen dit product mag er wel zijn, maar vervolgens mogen de bedrijven die dat op de markt brengen zich niet aan de wereld bekend maken. Dat vind ik persoonlijk bezopen."

Reclameloze NPO?

Frank Volmer: "Sinds de oprichting van de Ster, en we bestaan nu iets meer dan 50 jaar en deze discussie komt steeds terug. Op mijn bureau ligt een onderzoeksrapport van TNO naar de consequenties van een reclame vrije publieke omroep uit 2010 toen er ook blijkbaar hele uitgebreide analyses van gemaakt zijn.

Ik moet heel eerlijk zeggen, ik laat die discussie aan de politiek. Het lijkt me buitengewoon onverstandig. Ik vind het ook heel naïef. Ik hoorde gister op een door Broadcast Magazine en NCP georganiseerde bijeenkomst Sven Sauvé (CEO van RTL Nederland) ook iets roepen dat de publieke omroep reclamevrij zou moeten zijn. Het is namelijk heel erg dom en naïef van Sven.
 
Een reclamevrije publieke omroep zorgt ervoor dat het kijktijdaandeel van de NPO nog veel verder omhooggaat. Het zorgt ervoor dat het geld wat niet besteed kan worden aan Ster echt niet bij RTL Nederland in de zakken gaat verdwijnen, maar het gaat gewoon naar buitenland. Het is heel naïef en het is heel dom.

Politiek kun je denken dat een reclamevrije publieke omroep een mooi ideaal is. Ik denk het ook een maatschappelijke betekenis heeft om ervoor te zorgen dat er een plek is voor het bedrijfsleven en voor andere organisaties om je boodschap kwijt te kunnen. D66 is de grootste adverteerder bij ons en die blijkt ook nog afgelopen week gebruik te maken van cookies, waar we allemaal afscheid van hebben genomen en bij de NPO een veilige omgeving willen hebben. Dus ik denk ook dat er echt heel veel boter op hun hoofd zit bij D66."

Deze en andere uitspraken van Frank Volmer zijn te horen in de tweewekelijkse DutchMedia Podcast. I

De gehele podcast is hier te beluisteren:

www.ster.nl

www.dutchmedia.nl

Lees ook:

Demissionair BBB-minister Gouke Moes breidt lineaire Ster-reclame weer uit

21-11-2025 | 16:59:29
Per 2027 zal er bij de NPO op de lineaire kanalen NPO1, NPO2 en NPO3 weer 10 procent van de totale zendtijd aan Ster-reclame mogelijk zal zijn. Thans is dat 8 procent

Ster presenteert tarieven en plannen voor mediajaar 2026

15-10-2025 | 09:30:00
De tarieven voor adverteren bij Ster in 2026 zijn bekend. Tijdens de online uitzending Ster Focus op 2026 presenteerde de publieke reclame-exploitant haar plannen voor het komende mediajaar.

SEO Impactanalyse: Verruiming Ster gaat vooral ten koste van Nederlandse spelers

04-10-2025 | 00:24:00
Het door SEO gedane onderzoek naar verruiming van Ster-reclame bij de NPO levert 14 tot 24 miljoen euro aan extra omzet op ten koste van private Nederlandse media

Ster bundelt eerste kerstcommercials in speciale première

22-09-2025 | 09:03:00
Met de Kerstreclame Première wil Ster een feestelijk startpunt creëren voor de kerstcampagneperiode.

[DutchMedia Podcast] met Michel van der Voort (Screenforce) over de tv-disruptie

19-09-2025 | 16:10:50
David de Jong en Taco Jelgersma maken in samenwerking met Audiohuis de tweewekelijkse DutchMedia Podcast. In deze podcast gaan zij in op actuele onderwerpen uit de wereld van media, marketing en telecom. Feiten en een mening met een bite
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

[Vacatures] De Nieuwe Zaak (DNZ) zoekt een SEA Specialist

21-11-2025 | 12:02:00
De Nieuwe Zaak (DNZ) is per direct op zoek naar SEA Specialist - Hybride, Zwolle

Being There wint pitch en lanceert Europese Melitta-campagne

21-11-2025 | 11:33:23
Always up for good coffee gaat deze maand live in NL, Zweden, Duitsland en Frankrijk en wordt via online kanalen, social en op de winkelvloer uitgerold.

Roorda en CoMensha roepen op om mensenhandel uit te sluiten

21-11-2025 | 11:16:00
Het initiatief vraagt aandacht voor signalen van uitbuiting, omdat slachtoffers vaak onzichtbaar blijven. Veel Nederlanders herkennen deze signalen niet

Glenn da Silva & Bente van Deventer: UNLIKE bouwt merken via social

21-11-2025 | 10:51:25
Glenn da Silva en Bente van Deventer van UNLIKE spreken met Bas Vlugt over de manier waarop social het vertrekpunt vormt voor merkontwikkeling

KPN opent de lijn om te appen met Sint

21-11-2025 | 08:55:21
Via een online ouderportaal kunnen ouders gegevens over hun kinderen invoeren, zoals naam, leeftijd en interesses.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.