Frank van den Steen: Cruisen is citytrip én ontspanning

[Marketing Report Radio] Country Manager MSC Cruises Benelux over groei en duurzaamheid in de cruisemarkt

Tijdens een uitzending van Marketing Report op New Business Radio spraken Peter Wybenga en Bas Vlugt met Frank van den Steen, Country Manager Benelux bij MSC Cruises. Onderwerp van gesprek? De kracht van cruisen als vakantiebeleving, het familiebedrijf achter MSC en de inzet voor duurzaamheid.

Frank van den Steen werkt sinds drieënhalf jaar als algemeen directeur bij MSC Cruises voor de Benelux. Daarvoor werkte hij dertig jaar bij Lufthansa. Frank van den Steen: “Bij MSC was mijn eerste opdracht om België en Nederland samen te brengen in één Benelux-organisatie. We hebben nu kantoren in Hoofddorp en Anderlecht.”

MSC Cruises is onderdeel van de Mediterranean Shipping Company, het grootste containervaartbedrijf ter wereld. Met 24 cruiseschepen is MSC marktleider in Europa en wereldwijd de nummer drie.

Een vakantie voor iedereen

Een typisch profiel van de Nederlandse of Belgische cruisereiziger is er volgens Van den Steen niet: “Aan boord zie je een mix van families, stellen, senioren, vriendengroepen en mensen die trouwen. Ons product is heel familievriendelijk met partnerships met LEGO en Chicco, kidsclubs, gamecenters en waterparken.”

MSC Cruises beschikt bovendien over een eigen privé-eiland in de Bahama’s: Ocean Cay. Ooit een stortplaats, nu een marine-reservaat waar onderzoek wordt gedaan naar koraalherstel.

Duurzame innovaties aan boord

Cruisemaatschappijen kampen met een milieubelastend imago. MSC investeert daarom fors in verduurzaming. Frank van den Steen: “Nieuwe schepen gebruiken vloeibaar aardgas, wat CO2 met twintig procent vermindert en andere schadelijke stoffen vrijwel elimineert. Ook gebruiken we walstroom in havens zoals Rotterdam. Daarnaast wordt gewerkt aan alternatieve brandstoffen zoals bio-LNG, synthetische brandstoffen en waterstof."

Groei in Nederland

In Nederland is cruisen nog relatief onbekend terrein: minder dan één procent van de bevolking boekt een cruise. In landen als Spanje, Italië en Duitsland ligt dat cijfer fors hoger. Frank van den Steen: “Toch groeit het aantal Nederlandse cruisereizigers. In 2024 zagen we een toename van zeven procent.”

Betaalbare luxe

Cruisen wordt vaak als luxe ervaren, maar hoeft niet duur te zijn. Frank van den Steen: “Reken vanaf ongeveer 100 euro per persoon per 24 uur, inclusief accommodatie, eten en entertainment. Voor luxe opties met balkonhutten en extra’s kom je rond de 200 euro. Dat is relatief voordelig voor wat je krijgt.”

MSC richt zich op dezelfde doelgroep als all-inclusive resorts, maar biedt volgens Van den Steen meer afwisseling. Frank van den Steen: “Je combineert citytrips, ontspanning, culinaire ervaringen en entertainment in één reis.”

Luxe versus massa

Voor de toekomst ziet Van den Steen twee duidelijke trends: aan de ene kant grotere schepen tegen scherpe prijzen voor een breed publiek, aan de andere kant meer luxe: “We hebben de MSC Yacht Club, een exclusieve zone met butlerservice en extra luxe. En we introduceren Explora Journeys, onze luxe rederij met kleinere schepen.”

Luister hier dit interview

Luister de volledige uitzending van 20 mei:

Meer podcasts over marketing vind je hier: marketingreport.nl/podcast. Marketing Report is iedere derde dinsdag van de maand te horen op New Business Radio van 18:30 tot 20:00 uur.

Marketing Report Radio is een initiatief van Media Meetings & Magazines.

Partners Marketing Report op New Business Radio


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

Lees ook:

Lisette Samplonius: Creatieve boost voor ECOstyle-campagne

23-05-2025 | 09:18:00
Tijdens een uitzending van Marketing Report spraken Peter Wybenga en Bas Vlugt met Lisette Samplonius van finally an agency, en Liesbeth Tol-Moeke

Sanne Demir en Niels Braat: Opposites Create werkt bij DCVF

22-05-2025 | 11:17:00
Te gast bij Marketing Report Radio op New Business Radio spreken we hen over de kracht van het principe Opposites Create

Sjoerd van der Meijden: Retail media met Adswag maakt impact

22-05-2025 | 11:10:00
Sjoerd van der Meijden is Managing Director van Adswag en Koen Dittmar Sales Director bij het bedrijf.

Ron Adams: Allianz Direct faciliteert de digitale klant

22-05-2025 | 10:31:00
Ron Adams werkt al achttien jaar bij Allianz Direct en zag het merk uitgroeien van start-up tot gevestigde verzekeraar.

Kim van Drie: Wij kozen all-in voor plantaardige chocolade

17-04-2025 | 08:48:00
Te gast bij Marketing Report Radio op New Business Radio spreken we haar over de combinatie van smaak, duurzaamheid en slimme marketing

Gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.