[Forum] Thijs Muller: Jumbo te paard

Deze column is onderdeel van het forum: Jumbo vergelijkt in tv-commercials hun prijzen met die van Albert Heijn. Goed idee?

Reputatie komt te voet en gaat te paard. En in deze gaat Jumbo te paard. Jumbo miskent hier haar merk en haar prijs-kwaliteit perceptie. Albert Heijn en Jumbo coveren samen een groot deel van het duurdere segment. Mensen gaan niet per sé voor de prijs naar beide supermarkten, en al zeker niet voor 20 cent verschil. De primaire merkkracht van beide spelers is dat hun kwaliteit hoger is, althans in de perceptie. Dat ondermijn je nu. 

Natuurlijk zijn er momenten waarop prijsvechten even heel belangrijk is. Maar dat is niet nu. De inflatie is onder de knie, de rentestanden stabiliseren… zelfs als je dit zou doen dan roept de timing vraagtekens op. En mensen die dieper prijsgericht zijn zullen sowieso al andere supermarkten uitzoeken, dus heel geloofwaardig is deze prijs-focus het niet. Als prijs écht een hot topic zou zijn dan vecht je juist samen met AH om de kwalitatief hogere markt te verdedigen ten opzichte van prijsvechters.

Maar nog belangrijker: door je als prijsvechter van deze twee kemphanen neer te zetten erken je jouw eigen marktsegment niet, en jouw lang en hard bevochten positie daarin.

Mensen zijn gewoonte dieren en er is in dit segment meer nodig om ze structureel te laten verhuizen. Het voelt dus als een momentary lapse of reason.

Als je echt het vuur aan de schenen wilt leggen van Albert Heijn dan zul je moeten concurreren op je producten, je diensten, smart innovations, dat soort dingen. Laat je van jouw creatiefste, sterkste, slimste kant zien. Dat past bij dit marktsegment.

Thijs Muller is CEO van Havas Media en voorzitter van PMA

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Havas voert reverse share split door in november 2025

10-10-2025 | 09:41:00
Communicatie- en mediagroep Havas heeft bevestigd dat het bedrijf een reverse share split zal doorvoeren van tien-op-één voor zijn gewone aandelen

BBC kiest opnieuw voor Havas bij mediaplanning en -inkoop

10-09-2025 | 09:32:00
Het contract, met een waarde van circa 300 miljoen pond over zes jaar, houdt in dat Havas de diensten blijft promoten via diverse betaalde kanalen.

Havas Media UK lanceert AI-tool voor merkzichtbaarheid

13-08-2025 | 11:23:39
Havas Media Network UK heeft Brand Insights AI geïntroduceerd. Het platform helpt merken hun zichtbaarheid te monitoren en verbeteren op AI-platformen

Havas: omzet- en resultaatgroei in eerste helft 2025

30-07-2025 | 12:20:00
Havas heeft in de eerste helft van 2025 een netto omzet van 1,34 miljard euro gerealiseerd. Dat is een stijging van 2,9 procent ten opzichte vorig jaar.

Havas wil sneller AI-gedreven organisatie worden

18-06-2025 | 09:47:00
Het in Amsterdam beursgenoteerde Havas heeft aangekondigd zichzelf sneller te willen omvormen tot een AI-gedreven organisatie
 

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

ARTIS werkt met UNLIKE aan TikTok-strategie

15-10-2025 | 12:35:54
Met deze samenwerking wil het dierenpark zich duurzaam positioneren op het platform, met content die aansluit bij de leefwereld van jongeren.

Havas Lemz ontwikkelt Doe je Updates-campagne voor EZ

15-10-2025 | 10:02:00
Cybercrime treft inmiddels bijna iedereen. Driekwart van de Nederlanders kreeg het afgelopen jaar te maken met online criminaliteit.

Initiative en Yune winnen geïntegreerde pitch van Makro

14-10-2025 | 17:39:00
Beide bureaus, onderdeel van IPG Mediabrands, worden verantwoordelijk voor het ontwikkelen en uitvoeren van een gezamenlijke media- en creatiestrategie.

The Family ontwikkelt ledenwervingscampagne Follow The Money

14-10-2025 | 17:25:00
De campagne vormt het begin van een grotere serie gericht op ledenwerving en benadrukt dat het platform streeft naar 100.000 leden, het aantal dat nodig is om een krachtig tegenwicht te vormen tegen invloedrijke machtsposities in Nederland.

Dawn maakt merkcampagne voor Exact

14-10-2025 | 10:10:00
In de uitrol positioneert Exact zijn bedrijfssoftware als rustpunt in de hectiek van alledaags werk.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Bas Vlugt

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.