Fitzroy: spel groeit uit tot kern van merkbeleving

[Whitepaper] Onderzoek naar evolutie van spel in marketing

Het gebruik van spelmechanieken door merken is de afgelopen eeuw sterk veranderd. Waar Douwe Egberts in 1924 spaarzegels introduceerde en SPAR onlangs het Rad van Fortuin opnieuw inzette, laten deze acties vooral kortstondige effecten zien. In een wereld vol prikkels en notificaties verlangen consumenten echter naar diepere verbinding en een gevoel van belonging.

Dat concludeert bureau Fitzroy in de whitepaper From moments to memory. Daarin wordt spel gepresenteerd als strategische kern van merkbeleving, niet langer als een kortstondige activatie.

Spel als community-instrument

Volgens Fitzroy vervagen AI, generatieve media en participatieve platforms de grens tussen content en community, product en spel. Voorbeelden laten zien hoe spel steeds vaker wordt ingezet als engagement- en loyaliteitsinstrument. Hermès, dat ooit begon als maker van speelobjecten voor de ruitersport, gebruikt vandaag de dag spelbeleving als bindmiddel voor zijn merk.

Zo organiseerde Hermès afgelopen zomer in New York een fysieke spelervaring waarin bezoekers, van jong tot oud, werden uitgedaagd een mysterie rond renpaarden op te lossen. Online leeft de Hermès Game door via TikTok en Reddit, waar fans tips uitwisselen over hoe zij dichter bij exclusieve collectables kunnen komen.

Cases van Doritos en Rituals

De whitepaper belicht ook de samenwerking tussen Minecraft en Doritos. Met The Nether Lands werden in de Benelux fysieke portalen geplaatst die toegang gaven tot een gedeeld digitaal verhaal. Zo liep de ervaring door van straat naar spel en weer terug. Ook Rituals wordt genoemd als merk dat fysieke en digitale werelden weet te verbinden.

Spel vormt volgens Fitzroy een strategische route naar culturele loyaliteit. Merken die inzetten op open, ethische en gemeenschappelijke speelruimtes bouwen niet alleen aandacht op de korte termijn, maar ook langdurige betrokkenheid.

Download de Whitepaper

www.fitzroy.nl


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Fitzroy en Draft Digital bouwen aan merk Overstappen.nl

13-10-2025 | 12:00:00
Met een always-on tv-campagne via STER, gericht op een breed publiek van dertig tot zestig jaar, wil Overstappen.nl gestaag bereik en herkenning opbouwen.

Fitzroy ontwikkelt identiteit en communicatie voor Poows

06-10-2025 | 09:44:52
Poows richt zich op het toegankelijk maken van voedingssupplementen en dagelijkse medicijnen voor honden en katten.

Anne-Marie Twigge: Meer betekenis in een gebroken wereld

29-09-2025 | 13:02:15
Volgens Ipsos Global Trends 2025 daalde het optimisme over "jij en je familie" in één jaar met zeven punten.

Jur Baart: Zonder juniors hebben we straks geen seniors meer

25-09-2025 | 11:53:00
Ons vak zit in een stormachtige periode waarbij het steeds lastiger wordt voor net afgestudeerden om te starten bij een creatief strategisch bureau

Chris Oomen introduceert Christian Alexander parfums

11-09-2025 | 11:22:00
De Nederlandse ondernemer Chris Oomen presenteert een internationale parfumlijn onder de merknaam Christian Alexander
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.