Fitzroy: spel groeit uit tot kern van merkbeleving

[Whitepaper] Onderzoek naar evolutie van spel in marketing

Het gebruik van spelmechanieken door merken is de afgelopen eeuw sterk veranderd. Waar Douwe Egberts in 1924 spaarzegels introduceerde en SPAR onlangs het Rad van Fortuin opnieuw inzette, laten deze acties vooral kortstondige effecten zien. In een wereld vol prikkels en notificaties verlangen consumenten echter naar diepere verbinding en een gevoel van belonging.

Dat concludeert bureau Fitzroy in de whitepaper From moments to memory. Daarin wordt spel gepresenteerd als strategische kern van merkbeleving, niet langer als een kortstondige activatie.

Spel als community-instrument

Volgens Fitzroy vervagen AI, generatieve media en participatieve platforms de grens tussen content en community, product en spel. Voorbeelden laten zien hoe spel steeds vaker wordt ingezet als engagement- en loyaliteitsinstrument. Hermès, dat ooit begon als maker van speelobjecten voor de ruitersport, gebruikt vandaag de dag spelbeleving als bindmiddel voor zijn merk.

Zo organiseerde Hermès afgelopen zomer in New York een fysieke spelervaring waarin bezoekers, van jong tot oud, werden uitgedaagd een mysterie rond renpaarden op te lossen. Online leeft de Hermès Game door via TikTok en Reddit, waar fans tips uitwisselen over hoe zij dichter bij exclusieve collectables kunnen komen.

Cases van Doritos en Rituals

De whitepaper belicht ook de samenwerking tussen Minecraft en Doritos. Met The Nether Lands werden in de Benelux fysieke portalen geplaatst die toegang gaven tot een gedeeld digitaal verhaal. Zo liep de ervaring door van straat naar spel en weer terug. Ook Rituals wordt genoemd als merk dat fysieke en digitale werelden weet te verbinden.

Spel vormt volgens Fitzroy een strategische route naar culturele loyaliteit. Merken die inzetten op open, ethische en gemeenschappelijke speelruimtes bouwen niet alleen aandacht op de korte termijn, maar ook langdurige betrokkenheid.

Download de Whitepaper

www.fitzroy.nl


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Anne-Marie Twigge: Paltrow’s plottwist

30-07-2025 | 10:55:00
Een schandaal dat de wereld rondging, werd een meesterlijke marketingzet toen Astronomer Gwyneth Paltrow inhuurde als very temporary spokesperson

Waarom we onze dochters offline moeten leren leven

16-07-2025 | 10:40:00
Waarom we onze dochters offline moeten leren leven. Over social media, algoritmes, marketingverantwoordelijkheid en vrouwelijke rolmodellen (en wat merken daarmee kunnen)

Fitzroy ontwikkelt Campina Br(e)akfast Barn op Lowlands 2025

15-07-2025 | 10:51:00
Onder de titel Dive into summer introduceren ze de L’OR Coconut Iced met een modieuze, sensuele stijl.

Anne-Marie Twigge: Gen Z wil voelen, niet scrollen

08-07-2025 | 10:30:00
In 2025 is IRL (In Real Life) het nieuwe premium en merken die dat snappen, bouwen geen campagnes maar cultmomenten.

Fitzroy en Chuck Studios maken zomerfilm voor L’OR

08-07-2025 | 09:02:00
Onder de titel Dive into summer introduceren ze de L’OR Coconut Iced met een modieuze, sensuele stijl.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.